واکنش وزارت خارجه به اجلاس منافقین در پاریس

دوشنبه 12 تير 1396 - 10:39

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص اجلاس منافقین در پاریس گفت: آن یک نقطه تاریک در روابط ما با فرانسه بوده و است و مساله جدیدی نیست.

العالم- ایران

 بهرام قاسمی روز دوشنبه در حاشیه کنفرانس بین المللی مقابله با گرد و غبار گفت: چالش ها و راه حل های علمی در جمع خبرنگاران همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص عدم حضور خبرنگاران صدا و سیما در نشست خبری ظریف در فرانسه گفت: به این مساله جواب دادم و حرف بی ربطی زده شده است. پروتکل الیزه به گونه ای است که خبرنگار، عکاس و فیلمبردار برای ملاقلات وارد نمی شوند.
وی اضافه کرد: فرانسه یکی از کشورهایی است که پروتکل بسیار سختی دارد و همیشه در محوطه حیاط خبرنگاران جایگاه ویژه دارند و قبل از ورود به داخل ساختمان در آنجا می ایستند و حتی رئیس جمهور میهمان وقتی باز می گردد در همان جا مصاحبه و صحبت می کند و به اتفاق خود رئیس جمهوری فرانسه و گاهی به تنهایی و این مساله خاص و پیچیده ای که در این سفر اتفاق افتاده و اینکه برای ایران باشد، نیست.
قاسمی در پاسخ به سوال خبرنگار درباره اقدام اخیر رسانه ملی در پخش قسمتی از فیلم دیدار ظریف با همتای فرانسوی گفت: هیچ اتفاقی برای آقای ظریف نیفتاده بود. آن فیلم تقطیع شده بود که تفهیم و برداشته شد و بعدا آقای ظریف فیلم کامل را در توئیتی منتشر کردند.
وی افزود: داستان به این شکل بود که در یک نقطه مشخص که آقای دکتر ظریف تصور می کرد با وزیر خارجه خداحافظی می کند و جدا می شود، سعی کرد در آنجا خداحافظی کند ولی وزیر خارجه فرانسه که در یک مذاکرات سازنده و مفید شرکت کرده بود و مذاکرات بسیار خوبی با ظریف داشت ، خواست احترام بیشتری نشان دهد و ایشان را تا نقطه جلوتری مشایعت کنند و لذا در آن لحظه به آقای دکتر ظریف اشاره می کنند که همراهتان می آیم و موضوع فیلم این است.
قاسمی همچنین در خصوص اجلاس منافقین در پاریس هم گفت: آن یک نقطه تاریک در روابط ما با فرانسه بوده و است و مساله جدیدی نیست. در واقع از سال 1360 که مواضع سازمان منافقین مواضع خصمانه تری شد و دست به اقدام مسلحانه و کارهای تروریستی زدند و به فرانسه رفتند هر سال این نشست در پاریس برگزار شده و چیز جدیدی نیست که امسال و در هنگام سفر ظریف به فرانسه انجام شده باشد.
وی در خصوص اثرات این اجلاس در روابط ایران و فرانسه هم اظهار داشت: بحثی است که بین ما وجود دارد و دائم به این موضوع اعتراض شده و ما از رفتار فرانسه گلایه مندیم و به آنها تذکر داده ایم و گفتیم که این سازمان، یک سازمان تروریستی است و نهایتا باید استانداردهای یکسانی در مقابل تروریسم و گروه های خشونت طلب برگزار شود و چنین اتفاقی قابل قبول برای ایران نیست و این اعتراض بجاست و این اعتراض امسال صورت گرفت.
قاسمی در عین حال در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اجلاس آستانه گفت: قرار است این اجلاس بعد از نشست کارشناسی که برقرار بود برگزار شود و فکر می کنم با حضور سه کشور این اجلاس را خواهیم داشت و امیدواریم بتوانیم در مورد چیدمان نهایی نقاط کاهش تنش که قبلا تصویب شده بود و مورد توافق سه کشور قرار گرفته بود توافق کنیم که مکانیزم هایی برای اعمال امنیتی و چکینگ و داشتن یک امنیت نسبی برای استقرار کامل آتش بس داشته باشیم. 

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها