پیام انفجار انتحاری دیروز در دمشق چه بود؟

پیام انفجار انتحاری دیروز در دمشق چه بود؟
دوشنبه 12 تير 1396 - 12:18

رای الیوم نوشت انفجار دیروز دمشق نشان داد کشورهای درگیر بحران خلیج فارس در هر چیزی که با یکدیگر اختلاف داشته باشند در حمایت از تروریستهای سوریه با یکدیگر اتفاق نظر دارند و ظاهرا از این حمایت ها دست بر نخواهند داشت.

العالم - سوریه

پایگاه اینترنتی روزنامه رای الیوم در سرمقاله امروز خود نوشت باور ما این بود که کشورهای عربی خلیج فارس و مشخصا قطر و عربستان سرگرم بحران روز افزون بین این دو کشور هستند و این بحران تهدیدی برای آغاز درگیری های مسلحانه ای است که پیام آور امنیت و ثبات برای سوریه خواهد بود. چرا که این دو کشور از مهمترین حامیان گروه های مسلح سوری هستند که برای سرنگون کردن نظام سوریه و برهم زدن امنیت وارد جنگ شده اند. اما انفجار انتحاری که صبح دیروز در میدان التحریر دمشق رخ داد و به کشته شدن 18 نفر و مجروح شدن 12 تن دیگر منجر شد، ثابت کرد این باور اشتباهی است و این کشورها در بسیاری از مسائل اختلاف نظر دارند بجز حمایت از تداوم جنگ سوریه و در کنار سایر طرفهای منطقه ای و بین المللی به طور چشمگیر در تامین مالی و تسلیحاتی آن مشارکت دارند.

مسئله قابل توجه این است که شاید این انفجار انتحاری در جواب آرامش و امنیتی بود که در دوران اخیر در دمشق حاکم شده بود و بازتاب آن اقدام مقامات امنیتی برای جمع آوری ایست بازرسی های امنیتی و نظامی بود که از آغاز بحران سوریه یعنی شش سال پیش عبور و مرور عادی در این شهر را با مشکل مواجه کرده بود.

پیام این انفجار این بود که شاید انتقال به آرامش و امنیت و برخورداری ساکنان این شهر از زندگی طبیعی هنوز زود است بویژه اینکه بشار اسد رئیس جمهور سوریه اخیرا در حالی که لباسهای ساده ای به تن داشت در بازارها تردد می کرد و با فروشندگان و مشتریان صحبت می کرد ، بی آنکه تعداد زیادی از محافظانش در اطرافش باشند، گویا اسد می خواست بگوید شرایط پایتخت کاملا عادی است و زندگی طبیعی در آن جریان دارد.

وزارت کشور سوریه در بیانیه خود تاکید کرد: این انفجار در پاسخ به پیروزی های بزرگی بود که ارتش عربی سوریه در میادین جنگ بدست آورد. محتوای این بیانیه تا حدود زیادی واقعیت داشت، بویژه اینکه ارتش توانست بسیاری از شهرها و روستاها را در شمال غربی و شرق سوریه آزاد کند و موفق شد بیش از 20 هزار کیلومتر مربع از بیابان سوریه را آزاد و پس از سالها مرزهای سوریه و عراق را برای نخستین بار بازگشایی کند.

با ایجاد تغییر در معادلات سیاسی منطقه ای و بین المللی بحران سوریه عملا رو به پایان است، اما این به آن معنا نیست که در مرحله بعدی انفجار و درگیریهای نظامی رخ نخواهد داد زیرا همچنان برخی پایگاه های مخالفان مسلح افراطی سوری که نامشان در فهرست گروههای تروریستی درج شده است در بسیاری از مناطق ادلب، حومه حلب و غوطه شرقی فعال هستند. تلاش برای برگزاری نشست دیگری با حضور طرفهای شرکت کننده در مذاکرات آستانه در چند روز آینده نیز بیانگر همین امر است.

تهدید پایتخت سوریه و به دنبال آن برهم زدن ثبات آن بی شک نگرانی بزرگی برای مقامات سوری به شمار می رود، زیرا دمشق همواره از درگیری های خونین به دور بوده است، خواه به سبب تدابیر امنیتی شدید و خواه به سبب آن که ساکنان آن به اقتضای نوع ساختار اقتصادی که دارند خود را از گروه های مخالف مسلح دور نگاه داشته اند و کسانی که برای این انفجارها برنامه ریزی و اجرا می کنند به خوبی به این واقعیت واقفند.

این سومین انفجار در سه ماه گذشته بود که نشان می دهد پایتخت سوریه بیش از هر زمان دیگری هدف قرار دارد اما به اعتقاد کارشناسان مسائل امنیتی، موفقیت نیروهای امنیتی در منفجر کردن دو دستگاه خودروی بمب گذاری شده پیش از رسیدن به هدف و مکان مورد نظر، نشانه مثبتی از تدابیر امنیتی است که تاثیر چشم گیری در اوضاع دارد.

خبرگزاری صدا و سیما

پربیننده ترین خبرها