دایناسورها رفتند و قورباغه ها آمدند!

دایناسورها رفتند و قورباغه ها آمدند!
سه شنبه 13 تير 1396 - 14:20

انقراض نسل بزرگی که طی آن سه چهارم گونه های حیات از جمله دایناسورها در زمین نابود شدند با پیدایش قورباغه ها همراه بود.

العالم-گوناگون
 تازه ترین تحقیقات علمی نشان می دهد برخورد شهاب سنگی با زمین در دهها میلیون سال پیش زمینه ساز انقراض نسل بزرگی شد که طی آن بسیاری از گونه های حیاتی ساکن در این سیاره نابود شدند. دایناسورها از جمله مشهورترین گونه های منقرض شده لقب گرفته اند اما جالب اینجاست که این اتفاق بزرگ با پیدایش قورباغه ها و تنوع انفجاری انواع گونه های این جانور همراه بوده است.

تیمی متشکل از چندین دانشمند از سراسر جهان مقاله ای را در یکی از معتبرترین ژورنالهای علمی دنیا منتشر کرده اند که نشان می دهد چگونه شاخه جدیدی از حیات به نام قورباغه ها شکل گرفته است. بدین ترتیب می توان به حل معماهایی که از مدتها پیش در این زمینه وجود داشته امیدوار بود. دانشمندان همواره در اندیشه ارایه پاسخی به این پرسش بوده اند که قورباغه ها چگونه تکامل یافته اند.

نتایج این مطالعه با نتایج غیرمنتظره ای همراه بود. دانشمندان موزه تاریخ طبیعی دانشگاه فلوریدا متوجه شده اند سه خط اصلی از قورباغه های امروزی (مدرن) که ۸۸ درصد گونه های زنده آنها را تشکیل می دهند به طور همزمان پدیدار شده اند.

جالب تر این است که فرآیند تکاملی این جانوران بر ویرانه های برجای مانده از انقراض نسل بزرگی صورت گرفته که در پایان دوره زمین شناسی کرتاسه و آغاز Paleogene در ۶۶ میلیون سال صورت گرفته است.

این درحالی است که تحقیقات قبلی، پیدایش قورباغه ها را به دورانهای قبل تری مرتبط می کرده است.

مهر

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها