احتمال کناره گیری پادشاه عربستان از قدرت وجود دارد

احتمال کناره گیری پادشاه عربستان از قدرت وجود دارد
چهارشنبه 14 تير 1396 - 09:27

کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به ابتلای پادشاه عربستان به آلزایمر گفت: بعید نیست که در همین روزها پادشاه عربستان از قدرت کناره گیری کرده و قدرت را به محمد به سلمان بسپارد.

العالم ـ عربستان سعودی
محمد علی مهتدی، کارشناس مسائل منطقه و خاورمیانه در خصوص تحولات داخلی عربستان سعودی و تاثیر این تحولات بر سیاست های این کشور اظهار داشت: در دوره اوباما شخصیت مورد حمایت آمریکا برای جانشینی پادشاه عربستان «محمد بن نایف» بود، اما در دوره ترامپ به نظر می رسد که اسرائیلی ها به دنبال به قدرت رساندن «محمد بن سلمان» هستند و اتفاقات اخیر در عربستان برنامه ریزی رژیم صهیونیستی و سوءاستفاده آنها از بلند پروازی و قدرت طلبی محمد بن سلمان است.

وی در رابطه با خبرهایی که در خصوص در حصر بودن محمد بن نایف منتشر شده است نیز عنوان کرد: احتمال اینکه محمد بن نایف در قصر خود در حصر باشد وجود دارد، به این دلیل که وی هفته گذشته به هیچ یک از تبریکاتی که به مناسبت عید فطر برایش ارسال شده بود پاسخ نداده است، در صورتی که پیش از این همواره به تمام پیام ها پاسخ می داد و این نشان می دهد که تلفن و اینترنت در اختیار وی نیست.

این کارشناس مسائل خاورمیانه همچنین تاکید کرد که شواهد دیگری نیز وجود دارد که نشان می دهد که محمد بن نایف به احتمال قوی تحت نظر است.

مهتدی ادامه داد: در عربستان در حال حاضر عملا قدرت در دست محمد بن سلمان است و پادشاه عربستان به دلیل ابتلا به آلزایمر تنها چند ساعت در روز به هوش است و بعید نیست که در همین روزها رسما اعلام شود که پادشاه عربستان از قدرت کناره گیری کرده و قدرت را به محمد به سلمان سپرده است.

وی با تاکید مجدد بر اینکه رژیم صهیونیستی در پشت تمام این اتفاقات است، گفت: دولت ترامپ و نو محافظه کاران آمریکا نیز این موضوع را پذیرفته اند که محمد بن سلمان روی کار بیاید.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: سیاست های محمد بن سلمان قابل پیش بینی نیست و شخصیت وی به گونه ای است که نمی توان رفتار های وی را پیش بینی کرد.

مهتدی با بیان اینکه برخی از شاهزادگان در داخل خاندان سلطنتی عربستان مخالف وضع موجود و ولیعهدی محمد بن سلمان هستند، تصریح کرد: اوضاع داخلی عربستان قابل پیش بینی نیست. کودتا در عربستان یک احتمال است و ما چون اطلاعات دقیقی در خصوص اینکه چه افرادی با محمد بن سلمان مخالف هستند نداریم و نمی دانیم این افراد چه میزان قدرت دارند تا در مقابل بلند پروازی ها و سیاست های محمد بن سلمان ایستادگی کنند، نمی توانیم آینده عربستان را پیش بینی کنیم.

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی و نو محافظه کاران آمریکا از محمد بن سلمان حمایت می کنند و وی نیز خود را به آمریکا و رژیم صهیونیستی سپرده و ثروت های عربستان سعودی را به سمت آنها سرازیر کرده است.

این کارشناس مسائل منطقه در خصوص روابط ایران و عربستان نیز اظهار داشت: در کوتاه مدت و میان مدت و تا زمانی که تحولی در داخل عربستان رخ نداده است، زمینه مناسبی برای عادی شدن روابط بین ایران و عربستان به وجود نخواهد آمد.

مهتدی با بیان اینکه روابط ایران و عربستان روز به روز بدتر می شود، عنوان کرد: ایران تاکنون خیلی خویشتنداری کرده است، اما طرف مقابل هر روز بر تحریکات خود اضافه می کند.

وی با تاکید بر اینکه همه می دانند که رژیم صهیونیستی به دنبال ایجاد تنش بین ایران و عربستان است، گفت: آنها به دنبال تضعیف هر دو کشور هستند تا زمینه برای تجزیه خاورمیانه و اجرای طرح خاورمیانه جدید پدید آید.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه سیاست ایران در خویشتنداری در مقابل عربستان سعودی سیاستی به جاست، تصریح کرد: ایجاد تنش و حتی رساندن دو کشور به سطح درگیری نظامی خواست رژیم صهیونیستی است و به هیچ عنوان به نفع ایران، عربستان و دنیای اسلام نیست که این تنش بالا بگیرد، بنابراین ایران به عنوان یک قدرت مسئول تاکنون خویشتنداری کرده و باز هم خویشتنداری خواهد کرد.

مهتدی در پایان با اشاره به اینکه خویشتنداری ایران تا حدی بوده که در داخل عربستان تبلیغ کرده اند که ایران یک ببر کاغذی است و نمی تواند کاری در مقابل عربستان انجام دهد، گفت: مسئولان کشور تاکنون با صبر انقلابی و با توجه به مسئولیتی که ایران در جهان اسلام دارد، خویشتنداری کرده اند و دولتمردان ما همچنان این روند را ادامه خواهند داد و به تحریکات رژیم صهیونیستی و دیگران اهمیتی نمی دهند.

مهر

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها