شکل‌گیری دور تازه‌ای از تنش‌ها میان چین و آمریکا

شکل‌گیری دور تازه‌ای از تنش‌ها میان چین و آمریکا
چهارشنبه 14 تير 1396 - 09:36

کشور بزرگ و در حال رشد چین و کشور توسعه یافته آمریکا بار دیگر وارد دوره ای از تنش های فزاینده شده اند که می تواند تمامی زوایای مناسبات آنها را در بر گیرد.

العالم ـ آمریکا

تنش میان دو کشور از آنجایی شروع شد که دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا چین را به کم کاری در حل مساله هسته ای شبه جزیره کره متهم کرد و به دنبال آن اعلام شد دولت این کشور قصد دارد یک میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار تسلیحات به تایوان بفروشد.
چین ممکن است در بسیاری از اختلافات با آمریکا مماشات کند اما در مورد تایوان به هیچوجه از مواضع خود عقب نشینی نخواهد کرد.
این موضوع حتی باعث شد خیلی زود وزارتخانه های خارجه و دفاع چین به این برنامه آمریکا اعتراض کنند و چنانچه کنگره آمریکا در مورد این اقدام دولت تصمیمی نگیرد و اعتراضی در یک ماه آینده نداشته باشد، فروش سلاح به تایوان انجام خواهد شد.
از سوی دیگر در همین احوال ناو جنگی آمریکا در منطقه ای نزدیک به ۱۲ مایل دریایی جزیره «شیشا» در دریای جنوبی وارد شده و پکن فورا جنگنده ها و ناوهایش را برای هشدار به تعقیب آن فرستاده است.
مشخصا آمریکا با این اقدامات در حال نشان دادن نارضایتی خود از عملکرد چین در مساله هسته ای شبه جزیره کره است و می خواهد این کشور را وادار کند در باره کره شمالی دست به کار شود.
اما مهم اینجاست که کره شمالی در مورد نیروی تسلیحاتی هسته ای که خود آن را توان بازدارندگی می داند، به هیچ کشوری اجازه ورود نمی دهد.
در واقع آن طور که روزنامه گلوبال تایمز چین هم می نویسد، تحت هیچ عنوان در این مقوله از دست پکن کاری ساخته نیست و این کشور از هر اهرمی استفاده کرده اما موفق به حل موضوع نشده است.
با این حال کانون تنش های روابط چین و آمریکا اکنون کره شمالی است اما حاشیه های این تنش به روابط با تایوان و در دریای جنوبی هم کشیده شده است.
دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا با رهبران ژاپن و چین روز دوشنبه هفته جاری به صورت تلفنی در باره مساله هسته ای شبه جزیره کره و تازه ترین تحولات گفت و گو کرده است.
دولت وی می گوید که صبر راهبردی آمریکا به پایان رسیده است و از این پس از گزینه های نظامی نیز بیشتر استفاده خواهد شد.
او همچنین گفت که تحریم در دستور کار خواهد بود و فشار اقتصادی بر کره شمالی بیشتر می شود.
چین و آمریکا سال هاست در مورد مساله تایوان و کره شمالی اختلاف نظر دارند. از سال ۱۹۷۵ میلادی به این طرف آمریکا تحت پیمانی به بزرگترین فروشنده سلاح به تایوان تبدیل شده است.
در بحث کره شمالی هم اختلافات دیرینه است. از سال ۲۰۰۳ میلادی ساختار مذاکرات شش جانبه پکن شکل گرفت و ادامه یافت تا اینکه به دلیل تشدید تنش در روابط آمریکا و کره شمالی در پایان سال ۲۰۰۸ پیونگ یانگ از مذاکرات کنار رفت.
دو کشور چین و آمریکا در بحث تجارت و ارز هم اختلافات دیرینه ای دارند. آمریکا می گوید که چین میلیاردها دلار مازاد تجاری در برابر این کشور دارد و در مورد نرخ ارز هم دولت چین تعمدا دستکاری هایی صورت می دهد.
با این حساب هر وقت به نظر می رسد که دو کشور در یکی از این موارد موفق به حل اختلافات شده اند موضوع دیگری در مناسبات سر باز می کند.
برای نمونه در ماه آوریل امسال دو کشور برنامه 100 روزه توسعه روابط تجاری را به اجرا گذاشتند اما هنوز این مهلت پایان نیافته است که آمریکا به بهانه کم کاری چین در حل مساله هسته ای شبه جزیره کره، به تایوان محموله تسلیحاتی می فروشد و از طرف دیگر در دریای جنوبی ناوهایش را آرایش می دهد تا پکن را در مخصمه دیپلماتیک، نظامی و سیاسی قرار دهد.
اعتراضات چین و آمریکا به یکدیگر تمامی ندارد و تنش ها در مناسبات سیاسی، اقتصادی و نظامی فراگیر است و به نظر می رسد دو کشور که می گویند دارای مهمترین روابط دوجانبه در جهان هستند از بیشترین اختلافات برخوردار هستند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها