معاون برون مرزی خبر داد: راه‌اندازی ۳ شبکه جدید

معاون برون مرزی خبر داد: راه‌اندازی ۳ شبکه جدید
چهارشنبه 14 تير 1396 - 14:44

معاون برون‌مرزی سازمان صداوسیما از راه‌اندازی سه شبکه جدید برون‌مرزی به زبان‌های هوسا ، فرانسوی و روسی در آینده خبر داد.

العالم - ایران
دکتر "پیمان جبلی" در نشست خبری به مناسبت دهمین سالروز آغاز فعالیت شبکه پرس تی وی در ساختمان این شبکه، به خبرنگاران گفت: خوشبتخانه با عزمی که صورت گرفته و با حمایتهای رسایت محترم سازمان در آستانه راه اندازی شبکه هوسا هستیم که مخاطبان بسیاری را در آفریقا و نقاط مختلف جهان خواهد داشت، و امیدواریم که در آینده نزدیک بتوانیم آن را روی آنتن ببینیم.
دکتر جبلی در این نشست خبری که، اولین جلسه حوزه برون‌مرزی صدا و سیما در جمع خبرنگاران در سال‌های اخیر محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: شبکه های برون مرزی سازمان صدا و سیما به جز یک یا دو شبکه که در داخل مشاهده می شوند، شناخته شده نیستند.
وی اظهار داشت: یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین فعالیتهای جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد اقتدار ملی و نفوذ هرچه بیشتر در جوامع هدف و مخاطبان منطقه و جهان، فعالیتهای برون مرزی است که صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران انجام می دهد.
دکتر جبلی خاطرنشان کرد: اگر امروز در سطح جهان حرف خاص ما مخاطب دارد و اگر قدرتهای بزرگ جهانی احساس نیاز می کنند که از جمهوری اسلامی به عنوان یک ضرورت و واقعیت غیرقابل انکار اسم ببرند، و وادار می شوند که گفتگو کنند و پای میز مذاکره بنشینند، این نیست مگر به لطف اقتداری که جمهوری اسلامی ایران به فضل خون مطهر شهدا و همه ایثارگری هایی که در کل سالهای پس از پیروزی انقلاب صورت گرفته، به فضل نفوذ منطقه ای که جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده و تأثیراتی است جمهوری اسلامی ایران در منطقه دارد و محاسباتی که طرفهای مقابل ما از این جایگاه و نفوذ دارند و چهاره ای نمی بینند الا اینکه بیاینند با جمهوری اسلامی ایران از باب تعامل و گفتگو وارد همکاری شوند.
معاون برون مرزی گفت: وقتی به صحنه اطراف خودمان در همین چند هفته اخیر نگاه می کنیم و تحولات را مرور می کنیم، می توانیم تصور کنیم که چه اتفاقی می افتد؛ قرار بر این بوده که در سالهای اخیر کشورهای منطقه ما به ویژه کشورهای عراق و سوریه دچار بحرانهای پیچیده ای شوند که تا سالیان سال نتوانند از آن بیرون بیایند، و فتنه تکفیری و تروریستی گروه های داعش و امثال آنها در منطقه قرار بوده که تا سالهای سال منطقه و به تبع آن نفوذ جمهوری اسلامی ایران را تحت الشعاع قرار دهد.
دکتر جبلی تأکید کرد: وقتی داعش موصل را اشغال کرد، آمریکایی ها گفتند که تا سالیان سال باید این وضعیت طی شود و به این سادگی در مدت کوتاه نمی توان داعش را از عراق بیرون کرد، ما امروز شاهدیم که ملت عراق و نیروهای مردمی و ارتش عراق با کمک و حمایت مؤثر جمهوری اسلامی ایران موفق شدند که موصل به عنوان پایتخت داعش را پس بگیرند.
وی افزود: تا چند ماه پیش حلب به عنوان نماد پیروزی جبهه تروریستی حاضر در صحنه سوریه از دست گروه های مسلح تروریست خارج شد. همچنین پیروزی هایی که در هفته های اخیر شاهد آن هستیم که ده ها هزار کیلومتر مربع از خاک سوریه و عراق به ویژه در مناطق مرزی دو کشور از دست گروه های تروریستی خارج شده است. هیچکس در منطقه، چه دوستان و چه رقبا و چه دشمنان نیستند که شهادت ندهند که ایران یکی از عناصر اصلی در ایجاد این توفیقات و دستاوردها بود.
جبلی گفت: این قدرت منطقه ای و نفوذ و تأثیرات منطقه ای و جهان، یکی از مهمترین عناصر اقتدار جمهوری اسلامی ایران است که باید آن را قدر دانست و تقویت کرد، چه در ابعاد عملیاتی و میدانی و چه در ابعاد نرم و رسانه ای و سیاسی.
دکتر جبلی خاطرنشان کرد: در کنار آن اقتدار عملیاتی و میدانی و سیاسی و نظامی که قطعا جمهوری اسلامی در آن نقش تأثیرگذار و تعیین کننده دارد، نفوذ در جامعه مخاطب و افکار عمومی جهان اسلام و عرب و دنیا به صورت کلی، یکی دیگر از عناصر اقتدار است که وظیفه سنگین آن به عهده ما و شما به عنوان رسانه است.
وی افزود: تأسیس شبکه پرس تی وی در سال 86بی شک نقطه عطف در فعالیتهای رسانه ای جمهوری اسلامی ایران بوده است، و با این اقدام نوعی پوست اندازی در فعالیتهای رسانه ای جمهوری اسلامی ایران با هدف مخاطب قرار دادن افکار عمومی منطقه و جهان اسلام صورت گرفته است.
جبلی اظهار داشت: تا مقطع پیش از تأسیس این شبکه ها، تمرکز بیشتر بر تولید و توزیع پیامهای ساده سیاسی و خبری از طرق رادیوهای برون مرزی به زبانهای مختلف و ورود در حوزه پیامهای تصویری و تلویژیون و عمدتا با هدف مخاطب قرار دادن جامعه پیرامونی و کشورهای منطقه و اطراف آن بوده است.
وی افزود: اما از سال سقوط صدام در سال 2003 و حمله آمریکا به عراق و راه اندازی شبکه العالم، فاز جدیدی از فعالیتهای برون مرزی شروع شد، که آن ورود شجاعانه به عرصه رقابتهای سخت بین المللی در حوزه رسانه بود.
دکتر جبلی خاطرنشان کرد: شبکه العالم در آن زمان با حداقل امکانات در مقایسه با شبکه های بین المللی رقیب در منطقه و یا جهان تأسیس شد. شبکه العالم توانست توفیقات بسیاری را به ویژه در جنگ عراق از خود به جا بگذارد، و با استفاده از تجربه العالم یکی دو سال بعد این ایده ایجاد شد که چرا  ما مخاطبین شبکه جهانی را در عمق نفوذ رسانه های بین المللی قرار ندهیم. و چرا اگر ما این توانایی و دستمایه فکری و سیاسی و انقلابی را داریم و آن پیام متفاوت جمهوری اسلامی است و می توانیم آن را منتقل کنیم، چرا وارد عرصه های جدی تر نشویم.
جبلی افزود: با توجه به اینکه رسانه‌های پرنفوذ جهان به زبان انگلیسی فعالیت دارند و از پشتوانه‌های سیاسی و مالی بسیاری برخوردار بوده و هستند، ورود به عرصه رقابت با این رسانه‌ها اقدامی بسیار جسورانه محسوب می‌شد. بر همین اساس فعالیت‌های مقدماتی راه‌اندازی شبکه پرس‌تی‌وی از سال ۸۴ آغاز و در سال ۸۶ به شکل رسمی این شبکه تلویزیونی راه‌اندازی شد. ما در این ۱۰ سال تجربیات زیادی را کسب کردیم و درس‌هایی گرفتیم که برای آینده این شبکه تلویزیونی و به طور کلی شبکه‌های برون‌مرزی بسیار مهم است.
دکتر جبلی گفت: در حوزه بسیار مهم فضای مجازی و شبکه های اجتماعی از ابتدای راه اندازی پرس تی وی این هدف گذاری وجود داشته و انجام شده و به جرأت می توانیم ادعا کنیم که از تمام تکنولوژی ها و امکانات و خلاقیتهای جدیدی که در حوزه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در سطح جهان توسط رقبای ما استفاده می شود، ما در شبکه های برون مرزی به ویژه پرس تی وی استفاده می کنیم.
دکتر جبلی با اشاره به فعالیت‌های شبکه پرس‌تی‌وی در سال ۹۵ خاطرنشان کرد: حضور بیش از ۱۷۰ خبرنگار خارجی جهت انعکاس جدیدترین گزارش‌ها از وقایع روز جهان، پخش روزانه ۷۲۶ دقیقه خبر، حدود ۴۰۳ دقیقه برنامه زنده و ضبطی، ۲۱۰ دقیقه مستند، ۲۵۱ ساعت پوشش رویدادهای زنده، ۴۴۸ ساعت حضور میهمانان در استودیوی تهران، ۱۲ برنامه گفت‌وگو محور تولید داخل و ... از جمله فعالیت‌های شبکه پرس‌تی‌وی در سال ۹۵ محسوب می‌شود.
معاون برون‌مرزی صداوسیما به فعالیت‌های شبکه پرس‌تی‌وی در فضای مجازی اشاره و اظهار کرد: حضور در فضای مجازی از ابتدای راه‌اندازی شبکه پرس‌تی‌وی هدف ما بوده است و امروز ما از تمام تکنولوژی‌های جدید فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی که توسط رقبای ما در جهان استفاده می‌شوند در شبکه‌های برون‌مرزی بهره می‌بریم؛ به طوری که در همین چند هفته گذشته یکی از فیلم‌های ما در شبکه‌های مجازی بالغ بر ۱۲ میلیون بازدید داشت و چنان مورد توجه قرار گرفت که بسیاری از رقبای ما مجبور شدند از این فیلم استفاده کنند.
جبلی با بیان اینکه ما مدعی هستیم شبکه پرس‌تی‌وی توانست صدای جدیدی را در میان رسانه‌های جهان به گوش مخاطبان برساند، به چالش‌هایی که شبکه‌های برون‌مرزی در فعالیت‌های جهانی با آن‌ها مواجه هستند اشاره و اظهار کرد: ما در شبکه‌های برون‌مرزی با غول‌های خودخوانده رسانه‌های جهانی رقابت می‌کنیم؛ رقابتی که از نظر مالی و پشتوانه‌های سیاسی برابر نیست. تمام نهادهای حاکمیتی در دنیا برای حضور شبکه پرس‌تی‌وی محدودیت‌هایی قائل می‌شوند؛ به عنوان مثال پس از اتفاقات سال ۸۸ حضور ما روی شبکه‌های کابلی اروپا و انگلیس منع شد و ما برای ارتباط با مخاطبان اروپایی و انگلیسی با مشکلات زیادی مواجه شدیم. این محدودیت‌ها در فضای مجازی نیز وجود دارد. اگر ما به خط قرمزهای رسانه‌های اجتماعی تعرض کنیم و یعنی به عنوان مثال رویکردهای نژادپرستانه رژیم صهیونیستی را نقد کنیم از سوی این شبکه‌ها بلاک می‌شویم. اما علیرغم این محدودیت‌ها توانستیم در این سال‌ها مخاطبان زیادی را در کشورهای خارجی جذب و با جریان‌های سلطه جهانی مبارزه کنیم.
دکتر جبلی اظهار کرد:‌ از سوی دیگر باید به این نکته توجه کرد کرد که در کنار اقتدار عملیاتی و نظامی نفوذ در جامعه مخاطبان و افکار عمومی جهان نیز یکی از عوامل اقتدار محسوب می‌شود که این امر بر عهده رسانه‌هاست. ما رسانه‌ها در حوزه ارتباط با مخاطبان درون و برون‌مرزی مسؤولیت سنگینی بر دوش داریم.
دکتر جبلی اظهار داشت: امیدواریم که این توفیقات در ارائه صدای متفاوت در بین رسانه های جهان ادامه پیدا کند. یک مؤسسه تحقیقاتی چند سال پیش گزارش داد که در داخل آمریکا مردم از پیامهای سنتی رسانه های داخل آمریکا خسته شدند و اعلام کرد که مردم بیشتر علاقمند شدند به شنیدن رسانه هایی مانند پرس تی وی.
وی افزود: در همین حادثه آتش سوزی اخیر لندن همکارمان گفتند که مردم حاضر به مصاحبه با شبکه های بی بی سی و دیگر شبکه های شناخته شده نبودند، بلکه بیشتر تمایل داشتند با شبکه های مثل پرس تی وی که صدای متفاوتی را به مخاطبان می رسانند، مصاحبه کنند.
وی افزود: علیرغم این رقابت سنگین و نابرابر خوشبختانه توانسته ایم به مخاطبان خوبی دسترسی بیابیم، یک توفیق بزرگ شبکه پرس تی وی این بوده که با جریانهای ضد سلطه در جهان هرجایی که وارد شده ایم توانسته ایم با آنها همراهی کنیم. شخصیتهای بسیار برجسته ای در انگلیس، اسپانیا و جهای دیگری هستند که در جایگاه رهبر حزب دوم و یا سوم فعالیت سیاسی می کنند و زمانی همکار ما بودند و اکنون در حال همکاری به صورت کارشناس وآزاد هستند و این امر بیانگر قدرت نفوذ ما است.
دکتر جبلی اظهار داشت: خوشبتخانه با عزمی که صورت گرفته و با حمایتهای رسایت محترم سازمان در آستانه راه اندازی شبکه ای هوسا هستیم که مخاطبان بسیاری را در آفریقا و نقاط مختلف جهان خواهد داشت که در آینده نزدیک بتوانیم آن را روی آنتن ببینیم. و انشاء الله شبکه فرانسوی زبان نیز انشاء الله در آینده نزدیک راه اندازی کنیم. برای مخاطبان روس نیز برنامه هایی را داریم.
معاون برون‌مرزی صداوسیما با اشاره به شبکه «آی‌فیلم» بیان کرد: شبکه آی‌فیلم فارسی در واقع سرریز آی‌فیلم انگلیسی و عربی است. در کل این شبکه تلویزیونی با هدف ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی به مخاطبان عربی و انگلیسی زبان تأسیس شد و تاکنون توفیقات زیادی هم در این حوزه داشته است. به همین منظور در نظر داریم تا شبکه آی‌فیلم با زبان دری نیز به زودی تأسیس شود.
دکتر جبلی همچنین به شبکه برون‌مرزی «الکوثر» اشاره و اظهار کرد: این شبکه تلویزیونی نیز با رویکرد برنامه‌های عمومی و معارفی تأسیس شد. البته ما پروژه‌های دیگری نیز در دست اقدام داریم. به عنوان مثال ما تاکنون در آفریقا حضور جدی رسانه‌ای نداشته‌ایم ولی هم اکنون در آستانه تأسیس شبکه‌ای با زبان هوسا (زبان غرب آفریقا)‌هستیم و به امید خدا تا ماه‌های آینده این شبکه روی آنتن می‌رود. همچنین قرار است شبکه‌ای با زبان فرانسوی برای کشورهای فرانسه زبان و اقلیت‌های مسلمان در این کشورها راه‌اندازی شود. همچنین اقداماتی برای راه‌اندازی شبکه‌ای به زبان روسی در حال انجام است که فعلا در مرحله مقدماتی قرار دارد.
دکتر جبلی با اشاره به خبرگزاری بین‌المللی ایران یعنی همان «آی‌پی» (Iran Press)  افزود: این خبرگزاری با هدف انتقال مستقیم اخبار و تصاویر زنده خبری از مناطقی که در آن حضور یا نفوذ داریم همانند سوریه، بحرین و ... راه‌اندازی شده است و در آینده نزدیک قرار است به صورت فعال‌تر و رسمی‌تر از آن رونمایی شود.
جبلی رقابت‌های نابرابر، مواجهه با سرعت و پیچیدگی تحولات، تلاش برای تطبیق با تحولات پیش‌رو با امکانات محدودی که در اختیار داریم و عدم حمایت جدی مالی را از جمله چالش‌هایی که شبکه‌های برون‌مرزی در دنیا با آن‌ها مواجه هستند برشمرد و گفت:‌ برای اینکه بتوانیم حرکت صعودی داشته باشیم و با توجه به اینکه روز به روز نیاز به حضور ما در منطقه بیشتر می‌شود باید حمایت مالی بهتری از شبکه‌های برون‌مرزی صورت بگیرد. این منابعی که در اختیار سازمان صداوسیما برای شبکه‌های برون‌مرزی قرار می‌گیرد به هیچ وجه برای اهداف بزرگ ما کافی نیست. سازمان صداوسیما از شبکه‌های برون‌مرزی پشتیبانی می‌کند اما رقم‌های ریالی و ارزی که به سازمان اختصاص داده می‌شود اصلا کافی نیست. ما اگر نتوانیم خبرنگاران خارجی و شرکت‌های طرف قراردادمان بر روی ساخت برنامه‌ها و مستندها تأمین کنیم طبیعتا ارتباط‌مان با آن‌ها قطع خواهد شد.
معاون برون‌مرزی صداوسیما که معتقد است شبکه پرس‌تی‌وی شروعی طوفانی داشته و بسیار تأثیرگذار بوده است، خاطرنشان کرد: برداشته شدن این شبکه تلویزیونی از روی شبکه‌های کابلی اروپا و انگلیس تأثیرگذاری این شبکه را به شدت تحت‌الشعاع قرار داده است. چرا که مصرف رسانه‌ای جوامع غرب از شبکه‌های کابلی است و نه ماهواره‌ای و حذف ما از شبکه‌های کابلی عملا به معنای قطع ارتباط با مخاطبان بود. در این شرایط ما یا باید دست از پا می‌کشیدیم یا حضورمان را در شبکه‌ها و عرصه‌های رسانه‌ای دیگر تقویت می‌کردیم که انتخاب ما گزینه دوم بود. در همین راستا از همان زمان برنامه‌های شبکه پرس‌تی‌وی به صورت زنده از سایت یوتیوب پخش شد. امروز شرایط به گونه‌ای شده است که اگر باز به روی شبکه‌های کابلی بازگردیم مسیر خودمان را ادامه می‌دهیم چرا که دیگر رسانه‌های اجتماعی حضور بسیار موثرتری از رسانه‌های سنتی دارند.
جبلی همچنین درباره مدارهای ماهواره‌ای که در اختیار کشور ایران قرار داده شده و برای هر کدام از آن‌ها مدت زمانی نیز تعیین شده است، اظهار کرد: در حال حاضر یک نقطه‌ی مداری از پنج مداری که در اختیار ما قرار گرفته بود در دسترس است. طبیعتا برای شبکه‌های برون‌مرزی ما یک ماهواره کفایت نمی‌کند ولی فعلا چاره‌ای نیست که ما از ماهواره‌های دیگر از طریق اجاره‌ای و خرید استفاده کنیم که خرید این مدارهای ماهواره‌ای بسیار گران و تقریبا غیرممکن است. در حال حاضر از اجاره مدارهای ماهواره‌ای که در جهان نیز این امر مرسوم است استفاده می‌کنیم.
او مقابله با ایران‌هراسی، مقابله با اسلام‌هراسی برای جلوگیری از شیوع چهره‌ای که گروه‌های تکفیری در جهان از اسلام نشان می‌دهند، نشان دادن سبک زندگی ایرانی و اسلامی و انتقال پیام‌های انقلاب اسلامی به جهان را از مهمترین اهداف شبکه‌های برون‌مرزی برشمرد و درباره برنامه‌های آینده این شبکه‌ها اظهار کرد: مستندهای خوبی را در دست ساخت داریم و حتی در برخی از سرزمین‌های اشغالی نیز در حال تهیه مستند هستیم. همچنین طرح‌های بسیار خوبی برای تولید برنامه‌های داخلی و خارجی در نظر گرفته‌ایم که امیدواریم با تأمین منابع بتوانیم آن‌ها را تهیه کنیم.
جبلی با اشاره به شبکه تلویزیونی پرس‌تی‌وی خاطرنشان کرد: حرکت این شبکه تلویزیونی تاکنون به سمت اهدافی بوده است که برای آن تعریف شده و عمده مخاطبان آن نیز در همان مناطقی است که برای آن از پیش تعریف شده بود؛ بنابراین برای شبکه پرس‌تی‌وی هدف‌گذاری و انتخاب مخاطب به درستی انجام شده است و امیدواریم در آینده بتواند در این مسیر مقتدرانه‌تر عمل کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها