حکم دادگاه‌کیفری علیه آفریقای جنوبی در پرونده البشیر

حکم دادگاه‌کیفری علیه آفریقای جنوبی در پرونده البشیر
پنج‌شنبه 15 تير 1396 - 09:12

دادگاه کیفری بین المللی امروز پنجشنبه حکم خود درخصوص مخالفت آفریقای جنوبی با بازداشت عمر البشیر رئیس جمهور سودان را صادر می کند.

العالم - سودان

قضات دادگاه کیفری بین المللی امروز حکم خواهند داد که آیا آفریقای جنوبی با دستگیر نکردن عمر البشیر در جریان سفرش به ژوهانسبورگ این کشور در سال 2015 میلادی اصول و قواعد دادگاه را نقض کرده است یا خیر.

دادگاه کیفری بین المللی دستور بازداشت عمر البشیر به اتهام نسل کشی را صادر کرده است.

اگر دادگاه حکم کند که تصمیم آفریقای جنوبی در خودداری از دستگیری البشیر جلوگیری از حضور او برای محاکمه بوده است؛ در این صورت دادگاه می تواند پرونده آفریقای جنوبی را به شورای امنیت یا کشورهای عضو این دادگاه ارجاع دهد.

برپایه این گزارش، احتمال می رود که دادگاه آفریقای جنوبی را توبیخ کند و غرامت یا مجازاتی علیه این کشور در نظر نگیرد یا ممکن است که توجیه این کشور مبنی بر ملزم نبودن به بازداشت البشیر را بپذیرد.

آفریقای جنوبی پیشتر گفته بود که دستور دادگاه کیفری بین المللی برای بازداشت البشیر با قوانین داخلی این کشور همخوانی ندارد، چراکه قوانین آفریقای جنوبی به روسای کشورها مصونیت از محاکمه داده و این قوانین همسو با قانون بین المللی است.

اما اساسنامه "رم" درخصوص دادگاه کیفری بین المللی تاکید می کند که اگر پرونده سران کشورها درخصوص جنایات جنگی باشد، آنها در زمان زمامداری خود مصونیت ندارند.

درپی کشته شدن و ظلم و ستم علیه گروههای نژادی در منطقه دارفور در غرب سودان، البشیر در سال 2008 میلادی به نسل کشی و جنایت ضد بشری متهم شد.

6

پربیننده ترین خبرها