هاآرتس: بن سلمان اسراییل را امیدوار می کند

هاآرتس: بن سلمان اسراییل را امیدوار می کند
پنج‌شنبه 15 تير 1396 - 23:10

نویسنده روزنامه اسراییلی هاآرتس تاکید کرد که حمله اخیر به رهبری عربستان برای منزوی کردن همسایه اش قطر نمونه یک رفتار احساساتی است که به ضرر منافع آمریکاست.

العالم - عربستان سعودی

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، دان شابیرو گفت: به رغم اظهارات دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در تایید عربستان، واشنگتن وادار شد تا برای حل اختلاف تلاش کند.

وی افزود: در صورتی که شاهزاده محمد بن سلمان دیدگاه مشابهی در قبال ایران اتخاذ کند، این امر ممکن است به یک مقابله نظامی منجر شود و در چنین شرایطی واشنگتن وادار خواهد شد تا مداخله کند و چه بسا ممکن است که به یک رویارویی نظامی کشیده شود که برای آن برنامه ریزی نکرده بود.

این نویسنده که به عنوان پژوهشگر در مرکز تحقیقات امنیت ملی وابسته به دانشگاه تل آویو فعالیت می کند، اظهار داشت: آمریکا مجبور است که به ولیعهد عربستان ابلاغ کند که از او انتظار دارد بدون رایزنی با واشنگتن دست به اقداماتی نزند که ممکن است علیه منافع آمریکا باشد.

دان شابیرو خاطرنشان کرد: اسراییل با وجود آنکه امیدوار است که بن سلمان به سمت بهبود روابط با آن و عادی سازی روابط با اسراییل گام بردارد، اما باید از شادی های زودهنگام خودداری کند.

وی بر این باور است که تعیین یک ولیعهد 31 ساله در عربستان که شاید تا دهها سال حکومت کند، می تواند با وجود برخی خطرها، برای اسراییل و امریکا امیدوار کننده باشد.

این نویسنده افزود: تل آویو و واشنگتن در دوران ولیعهد جدید مجبور خواهند شد تا یک دیپلماسی حکیمانه به منظور دست یافتن به فواید بیشتر و کاهش حجم خطرات اتخاذ کنند.  زیرا از لحاظ راهبردی محمد بن سلمان به ائتلاف با کشورهای میانه روی عربی تمایل دارد. وی به برقراری روابط با محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی و عبدالفتاح سیسی رییس جمهوری مصر روی آورد.

دان شابیرو ادعا کرد: وجه مشترک میان آنها اتخاذ موضع محتاطانه در قبال ایران و مخالفت با جنبشهای اسلامی سنی بویژه اخوان المسلمین و القاعده و داعش است.

وی اظهار داشت: از نظر اسراییل وجود رهبری سعودی مانند بن سلمان که دارای موضع راهبردی مشترک است، تل آویو را در همان اردوگاه قرار می دهد و باعث می شود تا در مرحله ی برآورده شدن رؤیایش قرار گیرد.

210

پربیننده ترین خبرها