آمریکا جاده صاف کن القاعده و داعش در عراق

آمریکا جاده صاف کن القاعده و داعش در عراق
شنبه 17 تير 1396 - 10:23

دخالتهای نظامی آمریکا در عراق باعث پیدایش القاعده و سپس داعش شد.

العالم - آمریکا

به گزارش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، نشست گروه بیست در حالی برگزار شد که محافل سیاسی و اقتصادی از اثرات جنگ های بیشماری می گویند که آمریکا از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به بهانه های مختلف و با وجود مخالفت های روسیه به راه انداخته است.

آنا کنیشینکو گزارشگر این شبکه درباره جنگ های تحمیلی آمریکا بر دیگر کشورها و نتایج منفی آن بر امنیت بین المللی گفت: بیش از ربع قرن است که آمریکا مانند یک پلیس جهانی عمل می کند. دخالت واشنگتن در امور کشورهای دیگر به بهانه های مختلف صورت گرفته است، یک بار به بهانه ایجاد نظامی دموکراتیک و بار دیگر به بهانه مبارزه با تروریسم. زیانبارترین حملات آمریکا با جنگ دوم خلیج فارس که به عملیات طوفان صحرا شهرت یافت در سال 1991آغاز شد.

دراین حمله واشنگتن توانست تأیید شورای امنیت را با صدور قطعنامه ای تحت عنوان آزادسازی کویت کسب کند، اما این عملیات از اهداف اعلامی خارج و باعث نابودی کلی عراق شد. ارتش این کشور توانایی هایی جنگی خود را از دست داد و نخستین شکافها در دیوار یکپارچگی آن ایجاد شد.

گزارشگر روسیه الیوم در ادامه افزود: در سال 1998 نیروهای هوایی آمریکا و انگلیس بار دیگر در چارچوب عملیات روباه صحرا و به بهانه همکاری نکردن عراق با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی که در جستجوی تسلیحات کشتار جمعی بودند، به این کشور حمله کردند. این عملیات نظام صدام را تضعیف کرد و با وجود مخالفت روسیه و چین انجام گرفت. ناتو نیز در سال 1999 بدون اجازه شورای امنیت و موافقت مسکو و پکن به یوگسلاوی حمله کرد. نیروهای صربستان از کوزوو عقب نشینی کردند و یوگسلاوی به صربستان و مونتنگرو تقسیم شد. آمریکا در سال 2001 و در پاسخ به حملات 11 سپتامبر به افغانستان حمله کرد تا جنگ طلبان طالبان و سازمان القاعده را شکست دهد. این عملیات 13 سال طول کشید و پایان خوشایندی برای آغاز کننده آن رقم نخورد. در سال 2003 آمریکا و هم پیمانش انگلیس به عراق حمله کردند. این جنگ نهاد های دولتی را نابود کرد و باعث انتشار تروریسم و در رأس آن القاعده و سپس ایجاد داعش شد.

گزارشگر گفت: عملیات ناتو در لیبی در سال 2011 با اعمال منطقه پرواز ممنوع و در بحبوحه جنگ داخلی پس از اتفاقات موسوم به بهار عربی آغاز شد.

جنگنده های ناتو تأسیسات دولتی و نظامی و غیر نظامی را بمباران کردند و در نهایت، درگیری های مسلحانه منجر به سرنگونی نظام معمر قذافی شد، نهادهای حکومتی سقوط کرد و هرج و مرج های مسلحانه در لیبی گسترش یافت. سیاستهای مداخله جویانه آمریکا بسیار وسیع است و از بارزترین آنها می توان به ورود این کشور به مسأله فلسطین اشاره کرد به طوری که توقف شهرک سازی را به بزرگترین آرزوی فلسطینیان تبدیل کرده است.

خبرگزاری صدا و سیما

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها