روزنامه «الحیاة» مدعی شد؛

توافق آمریکا و روسیه در باره ایران در سوریه

توافق آمریکا و روسیه در باره ایران در سوریه
شنبه 17 تير 1396 - 11:03

یک روزنامه سعودی می‌گوید که آمریکا و روسیه به توافقی در خصوص سوریه دست یافته‌اند که شامل مسائل امنیتی، نظامی، سیاسی، تقسیم نفوذ، امنیت و مرزهای سوریه است.

العالم - سوریه

روزنامه سعودی «الحیاة» به نقل از منابعی که آنها را آمریکایی می‌نامد، مدعی توافقی میان واشنگتن و مسکو بر سر سوریه شد.

به گزارش این روزنامه، این توافق شامل مسائل امنیتی، نظامی و سیاسی و در خصوص تقسیم نفوذ و امنیت ومرزهای سوریه است.

طبق ادعای الحیاة، این توافق بر دو اصل استوار است: نخست؛ ابقای بشار اسد در مسند قدرت به عنوان رئیس جمهور و دوم دور کردن نیروهای ایران از مناطق مرزی و همکاری با روسیه برای ایجاد مناطق امن.

هنوز هیچ منبعی رسمی محتوای این توافق در این خبر را تأیید نکرده است. یک منبع مطلع غیررسمی در پاسخ به «بین‌الملل فارس» در این خصوص گفت، روسیه هیچ‌گاه نفوذ خود در سوریه را تحویل آمریکا نمی‌دهد. از طرفی دیگر، در برخی نقاط مرزی که از عدم حضور ایران سخن می‌گویند، دمشق حضور دارد ضمن اینکه در نشست اخیر آستانه، ایران برخی مسائل را نپذیرفته و بحث آن به تعویق افتاده است.

در واقع از چند ماه پیش و با نظارت «برت مک گورگ» مسئول آمریکا در جنگ موسوم به ضد داعش کارهای مربوط به این طرح آغاز شده است.

به ادعای این منابع، شکست داعش مهم‌ترین اولویت آمریکاست و همکاری با روسیه برای تقسیم نفوذ در مناطق اشغال داعش پس از شکست آن دیگر اولویت این کشور به شمار می‌رود.

«رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا نیز با صدور بیانیه‌ای مدعی شده بود که فرصت واقعی برای شکست داعش و پیشرفت در بحران سوریه وجود دارد.

به ادعای الحیاة، بر اساس توافق آمریکا و روسیه قرار است منطقه مرزی سوریه و اردن به دمشق اعطا شود تا از نظر اقتصادی برای سوریه مفید باشد.

درباره مرزهای مشترک سوریه با فلسطین اشغالی نیز وضعیت دشوار و پیچیده است؛ زیرا اسرائیل اصرار دارد که حزب الله از این منطقه دور شود و میان واشنگتن و تل آویو اختلاف نظر وجود دارد. واشنگتن اما مشکلی با حضور روسیه یا دولت سوریه در مرزهای فلسطین اشغالی ندارد.

در خصوص مرزهای عراق نیز این روزنامه میگوید که نبرد دیرالزور به دولت سوریه اختصاص داده میشود و وزرای دفاع و خارجه آمریکا با این مسئله مشکلی ندارند. ولی نیروهای تحت حمایت آمریکا نیز باید منطقه «الجزیره» سوریه را اشغال کند که شامل رقه، فرات، کوبانی و تل ابیض است.

این منابع همچنین اعلام کردند که قرار است برای کنترل مناطقی که از داعش پس گرفته میشود، آمریکا و روسیه با هم همکاری داشته باشند و مناطق امنی را بر اساس طرح روسیه ایجاد کنند که شاید همه آوارگان را در خود جا دهد.

فارس

پربیننده ترین خبرها