9 تصویر که تکامل تلفن را در 80 سال نمایش می دهد

9 تصویر که تکامل تلفن را در 80 سال نمایش می دهد
شنبه 17 تير 1396 - 13:33

در سال 1876، الکساندر گراهام بل تلفن را اختراع کرد. یک دستگاه بزرگِ منحنی شکل که متصل به سیم است و با آیفون های امروزی بسیار تفاوت داشت.

العالم - گوناگون

چند روز پیش دهمین سالگرد تولید اولین آیفون بود. به همین مناسب به مراحل تکامل طراحی گوشی در طول سال های گذشته پرداخته ایم.

هنری دریفوس، طراح مشهور صنعتی، در سال 1930 آنچه را که به نظر میرسد اولین تلفن مدرن است، ساخت: مدل 302. شماره گیر و گوشی دو قسمت مجزا بوند و شما می توانستید با همان قطعه ای که در بالای صفحه قرار دارد، هم صحبت کنید و هم گوش دهید.


پس از تولید 302، شرکت AT&T متوجه شد که می تواند تلفن را در تعداد انبوه بفروشد. مدل قدیمی تلفن، جای خود را به یک طراحی باریکتر و با شماره گیری دکمه ای داد. طراح این مدل نیز دریفوس بود. این مدل که Trimline نام داشت اولین بار در سال 1965 ساخته شد. در این مدل دکمه های "*" و "#" نیز اضافه شدند.


در دهه 60 قرن بیستم تلفن ها حتی کوچکتر هم شدند. Grillo Cricket نام تلفنی است که توسط طراحان ایتالیایی، مارکو زانوسو و ریچارد ساپر ساخته شد. قابلیت بسته شدن در آن، ویژگی جدیدی نسبت به تلفن های قبلی بود و این تلفن اولین نسل از تلفن های تاشو لقب گرفت.


تا سال 1977، شرکت AT&T حق انحصاری طراحی تلفن در آمریکا را داشت. اما در آن سال، دادگاه عالی محدودیت هایی را که برخی افراد از خرید و طراحی گوشی جلوگیری میکردند را لغو کرد. با این تصمیم شرکت Bell، طراحی های خلاقانه در تولید تلفن نشان داد که یک نمونه از آن تلفن Beocom Copenhagen است.


در اوایل دهه 80، بعضی از شرکت ها طراحی های جالبی ارائه کردند. تلفن Enorme  که دارای شکل جعبه ای است، محبوبیت زیادی کسب کرد.


در طول دهه 80، تلفن ها از آن سیم پیچ داری که همواره در حال گره خوردن بود، رها شدند. Dancall 5000، تلفن زیر، یکی از اولین تلفن های بی سیمی بود که توسط طراح بریتانیایی، جان استودارد ساخته شد.


در اوائل دهه 90 این تلفن ها فراگیرتر شد. در 1994 شما می توانستید تلفن Talisman  خود را با گذاشتن بر روی پایه های با آن بود، شارژ کنید. تالیسمان توسط شرکت میتسوبیشی الکترونیک ساخته شد.


دو سال بعد موتورولا StarTAC را به بازار عرضه کرد. یک تلفن کوچک خاکستریِ تاشو، با صفحه نمایش و کلیدهای بیضی شکل. این گوشی توسط Albert Nagele طراحی شد.

آیفون اما گوشی بود که اولین بار در سال 2007 عرضه شد و گوشی را به یک کامپیوتر موبایلی کوچک تبدیل کرد. باوجود اینکه گوشی های لمسی دیگری پیش از آیفون به بازار آمده بودند، رایط کاربری خیره کننده آن، طراحی تلفن های همراه را تغییر داد. 

  منبع : sakhtafzarmag

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها