اختلاف در بیانیه پایانی گروه بیست

اختلاف در بیانیه پایانی گروه بیست
شنبه 17 تير 1396 - 23:43

کشورهای گروه بیست به جز آمریکا در بیانیه پایانی خود بر این موضوع تأکید کردند که توافقنامه آب و هوایی پاریس غیرقابل تجدید نظر است.

العالم - اروپا

بروز این اختلاف میان آمریکا و سایر کشورهای گروه بیست درباره مسأله آب و هوا در بیانیه پایانی اجلاس در هامبورگ آلمان خبرساز شد.

در بیانیه پایانی این اجلاس آمده است که آمریکا قصد دارد از معاهده پاریس خارج شود اما بقیه کشورهای گروه تأکید کردند که به معاهده پایبند هستند و در آن تجدید نظر نخواهند کرد.

هرچند رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد کشورش از معاهده آب و هوای پاریس خارج می شود و انعکاس این موضوع در بیانیه پایانی، اقدامی غیرمعمول است؛ اما این بیانیه همچنین تصریح کرد که آمریکا بر پایبندی به راهکاری جهانی برای کاهش گازهای گلخانه ای به منظو حمایت از رشد اقتصادی و تأمین امنیت انرژی تاکید کرده است.

روز گذشته آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان که کشورش میزبان اجلاس است در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره احتمال رسیدن به راه حل توافقی با هیأت آمریکایی گفت: نمی توانم امروز به طور قطعی بگویم. ما دائما در حال مذاکره ایم و گزینه های مختلفی هستند که باید مورد بررسی قرار بگیرند.

توافق سران گروه 20 در زمینه تجارت آزاد

رهبران قدرت های اقتصادی جهان موسوم به گروه 20 روز شنبه در بیانیه پایانی اجلاس خود در هامبورگ آلمان همچنین ضمن حمایت از تجارت آزاد، بر دفاع کشورها از شرکت ها و بازارهای داخلی در برابر تمهیدات غیرعادلانه اذعان کردند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از هامبورگ، در اجلاس گروه 20 زبان آشتی جویانه ای در مورد تجارت به کار گرفته شد، اگرچه مقام های شرکت کننده در آن سخت تلاش کردند به نقطه نظر واحدی در مورد موضوعات دیگری چون مقابله با تغییرات زیست محیطی دست یابند.

مقام های حاضر در اجلاس گروه 20 در حالی که خواستند نامشان فاش نشود، به خبرنگاران گفتند که بیانیه پایانی این نشست از زبان موافقی به جز در ارتباط با بخشی از مسائل زیست محیطی همراه بود. البته ممکن است پیش نویس بیانیه پایانی این اجلاس قبل از انتشار در ساعات پایانی روز جاری، مورد بازنگری و تغییر قرار گیرد.

مساله آب و هوا و تجارت دو موضوع مطرح در این اجلاس بود که دلیل آن تا حدی موضعی است که از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در مورد این دو مورد اتخاذ شده است.

ترامپ گفته که تجارت باید منصفانه و آزاد باشد و نفع شرکت ها و کارگران آمریکایی را تامین کند.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و میزبان اجلاس گروه 20 پس از اولین روز این نشست گفت که مذاکرات در مورد مقوله تجارت بسیار دشوار و اختلافات در زمینه تغییرات آب و هوایی کاملا آشکار بود.

گروه 20 متشکل از آرژانتین، استرالیا، برزیل، چین، ‌آلمان، فرانسه، انگلیس، هند، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، کانادا، کره جنوبی، مکزیک، روسیه، عربستان، آفریقای جنوبی، ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا است.

هلند، نروژ، اسپانیا، گینه، سنگال، سنگاپور و ویتنام نیز در اجلاس گروه 20 شرکت داشتند.

خبرگزاری د پ آی آلمان نیز از مبدا هامبورگ گزارش داد: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز شنبه در پی تاکید سران گروه 20 بر اجرای بی درنگ توافق زیست محیطی پاریس، منزوی شد.

به گفته منابع مطلع، در متن بیانیه نهایی اجلاس گروه 20 بر توافق پاریس و اجرای آن تاکید شد.

گروه 20 درخواست ترامپ برای مذاکره مجدد در مورد توافق پاریس را رد کرد و غیر قابل تغییر بودن این توافق را مورد تاکید قرار داد.

در بیانیه نهایی اجلاس گروه 20 آمده است: ما بازارها را باز نگه می داریم و اهمیت تجارت پرسود دو جانبه و متقابل و چارچوب های سرمایه گذاری و اصل نبود تبعیض را متذکر می شویم.

رهبران گروه 20 در این بیانیه همچنین بر تداوم مقابله با سیاست حمایت از صنایع و فرآورده های داخلی تاکید کردند. این گروه در عین حال بر نقش ابزارهای دفاعی قانونی در تجارت اذعان داشتند.

گروه 20 در بیانیه پایانی خود قید کرد: تجارت و سرمایه گذاری بین المللی، موتورهای مهم رشد، تولید، ابداع، اشتغالزایی و توسعه است.

سران گروه 20 همچنین خواستار جلوگیری از قاچاق انسان در قالب تمهیداتی برای مقابله با بحران جهانی مهاجران شدند.

در بیانیه این گروه بر تعهد به مقابله با قاچاق مهاجران و عزم راسخ برای موضع گیری در برابر قاچاقچیان انسان تاکید شد. 

202

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها