بحران منطقه محور رايزنيهاي ايران وترکيه

بحران منطقه محور رايزنيهاي ايران وترکيه
دوشنبه 20 تير 1390 - 18:37

تهران(العالم)- يک کارشناس و تحليلگر سياسي با اشاره به ادامه رايزني هاي ايران و ترکيه درباره اوضاع منطقه به ويژه سوريه گفت: سفر وزير امور خارجه ترکيه به تهران براي دستيابي به راهکاري با هدف حل بحران سوريه و بحرين صورت گرفت.

"حسن هاني زاده" دوشنبه در مصاحبه با شبکه خبري العالم، با اشاره به نگراني فزاينده مسوولان ايراني و ترک ها درخصوص تحولات و اوضاع سوريه و ديگر کشورهاي عربي مانند يمن و بحرين ، افزود: مسوولان ايران و ترکيه از ابتداي شروع ناآرامي ها در کشورهاي عربي همواره دراين خصوص با يکديگر رايزني کرده و همچنان به رايزني هاي خود ادامه مي دهند.

هاني زاده اظهار داشت: سفر وزير امور خارجه ترکيه به تهران ، درحالي صورت گرفت که سوريه با شرايط سختي روبروست و دو طرف ايراني و ترک درخصوص چگونگي کمک به ملت سوريه براي خارج شدن از اين بحران با يکديگر رايزني و مشورت کردند.

وي خاطرنشان کرد که محور مذاکرات وزيران امور خارجه ايران و ترکيه در تهران ، اوضاع منطقه از جمله سوريه بوده است.

کارشناس و تحليلگر مسايل سياسي با بيان اين که سوريه نقشي مهم در منطقه دارد و جزو محور مقاومت است ، افزود: سوريه از چند دهه قبل با مشکلي به نام رژيم صهيونيستي مواجه بوده است.

وي اظهار داشت: ناآرامي در سوريه بر کشورهاي همسايه مانند لبنان نيز تاثير منفي خواهد گذاشت.

هاني زاده بر لزوم توجه نظام سوريه به انجام اصلاحات تاکيد و با اشاره به نيت صادقانه مسوولان اين کشور به ويژه بشار اسد رييس جمهوري سوريه براي اجراي اصلاحات تصريح کرد: برخي طرف هاي خارجي و منطقه اي به طور مستقيم به بحران سوريه دامن مي زنند و به مشکل تراشي در اين کشور مبادرت مي کنند.

وي ادامه داد: برخي گروه هاي قانون شکن با تشکيل باندهاي مسلح براي مقابله با نيروهاي امنيتي و ارتش سوريه درصدد متشنج کردن اوضاع اين کشور هستند.

هاني زاده درعين حال ابراز اطمينان کرد که سوريه امکان پشت سرگذاشتن اين مرحله بحراني را دارد.

اين تحليلگر سياسي با اشاره به نشست جاري مخالفان و دولت در دمشق گفت: هرچند که ايران نقطه نظراتي درباره سوريه دارد که ممکن است با نقطه نظرات سران آن متفاوت باشد ، ولي بايد به ملت سوريه کمک کرد و رويکرد ايران و ترکيه اين است که سوريه را از اين وضعيت بحراني نجات دهند.

وي خاطرنشان کرد که برخي مشکلات باقي مانده از دوره حکومت هاي قبلي در سوريه از جمله مساله الحاق منطقه لواء الاسكندرون به ترکيه، اختلاف در باره آب هاي فرات و موضوع کردها در ترکيه به متشنج شدن روابط ترکيه و سوريه منجر شده است ؛ اما پس از روي کار آمدن دولت حزب عدالت و توسعه درترکيه ، وضعيت تا حدود زيادي بهبود يافته است.

هاني زاده با بيان اين که درحال حاضر نقش ترکيه درقبال سوريه مثبت است؛ افزود: وزيران امور خارجه ايران و ترکيه درباره اوضاع بحرين و وضعيت متشنج اين کشور درنتيجه دخالت نيروهاي سعودي و اقدام آنان در سرکوب مخالفان و مردم گفت وگو کردند.

وي با بيان اينکه اوغلو پيش از اين به رياض سفر و با مسوولان سعودي ديدار کرده بود ، بعيد دانست که حامل پيامي از طرف عربستان براي تهران درخصوص اوضاع بحرين بوده است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها