نگاهی به توان موشکی ایران

نگاهی به توان موشکی ایران
سه شنبه 21 تير 1390 - 04:59

توان توليد موشك با برد بيش از دوهزار كيلومتر را داريم، و البته شمارش معكوس براي پايان ماموريت شناورهاي قدرت‌هاي فرامنطقه‌يي آغاز شده و آنها بايد بدون فوت وقت در پي خارج كردن سيبل‌هاي شناور خود از آب‌هاي نيلگون خليج هميشه فارس و درياي عمان باشند. اين شاه‌بيت سخنان اخير سردار حاجي‌زاده، فرمانده نيروي هوافضاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي درباره تحليل رزمايش اخير پيامبر اعظم6 بود؛ رزمايشي كه به زعم بسياري از كارشناسان بار ديگر توان بازدارندگي ايران را در بعد موشكي به رخ همگان كشيد.

اين سخنان از سوي يكي از فرماندهان عاليرتبه نظامي ايران كه خود تجربه شركت در نبردهاي سهمگين با ارتش عراق را دارد، بيانگر رسيدن ايران به يك توان راهبردي و دور از هرگونه چانه‌زني براي مقابله با هر نبرد احتمالي است. تاكيد مجدد سردار حاجي‌زاده بر توان توليد موشك‌هايي با برد بيش از دوهزار كيلومتر و اعلام آنكه نيازي به اين مساله نيست، خود بيانگر وجود طرحي جامع در كشور براي مقابله با دشمنان احتمالي و يك جنگ ناخواسته است.

اما سوي ديگر سخنان سردار حاجي‌زاده كه بايد بر آن تمركز بيشتري داشت، مساله شليك دو فروند موشك دوربرد از پايگاه موشكي اين نيرو در سمنان به سمت آب‌هاي اقيانوس هند، در شرق كشور عمان بود. اينكه شش ماه پس از اين آزمايش موشكي خبر آن در رسانه‌هاي جمعي منتشر مي‌شود، نشان از وجود يك حفاظت اطلاعات قوي در سپاه پاسداران از يك‌سو و وحشت از اين موضوع از طرف نيروهاي فرامنطقه‌يي به دليل عدم انتشار يا واكنش نسبت به اين مساله، از سوي ديگر است. با توجه به برد اعلام شده براي اين موشك‌ها كه 1900 كيلومتر بوده، بايد يا موشك كلاس شهاب – مدل قدر بوده باشد يا موشك سجيل. هر موشكي بوده، شليك آن به سمت اقيانوس هند ناشي از دو عامل مهم است، عامل اول نشان دادن برد واقعي اين موشك به واسطه آزمايش آن در يك ميدان تير عملي و دوم نيز آزمايش اين موشك‌ها به عنوان يك موشك ضدكشتي است كه در هر دو صورت خبري بسيار بد براي ناوگان دريايي كشورهاي فرامنطقه‌يي حاضر در درياي عمان و اقيانوس هند به فرض اينكه موشك‌هاي ساحل به درياي موجود خليج‌فارس را به خوبي پوشش مي‌دهد، خواهد بود.

اگر فرض دوم رادر نظر بگيريم با توجه به سوخت جامد موشك سجيل و بهينه شدن آن به وسيله سيستم‌هاي هدايت خودكار و الكتروني كه دقت آن را دوچندان مي‌كند و يك خطاي 10 متري را برايش رقم مي‌زند – برخورد يك فروند از اين موشك‌ها به يك ناو هواپيمابر، رزمناو يا حتي كشتي‌هاي لجستيك امريكايي مي‌تواند مانند اخگري در انبار باروت باشد.

كلاهك 1300 كيلويي سجيل، شعاعي بيش از 150 متر را بطور كامل نابود و تركش‌هاي آن نيز تا شعاع يك كيلومتري پخش مي‌شوند، با توجه به اين موارد، آيا باز هم شانسي براي كشتي‌هاي جنگي خارجي وجود خواهد داشت؟

اين سوال را مي‌توان به اين صورت پاسخ داد كه موشك سجيل با سرعت بيش از 12ماخ – 3600 كيلومتر در ساعت و تقريبا هر ثانيه يك كيلومتر – به سمت هدف شيرجه مي‌زند، اين شيرجه با اين سرعت حتي اگر موشك منفجر هم نشود، با احتساب ميزان اسب بخار آن، براحتي يك رزمناو را سوراخ كرده و از بالا به سمت پايين حركت خواهد كرد. آيا غربي‌ها و ديگر كشورهاي منطقه مي‌توانند اين موشك را هدف قرار دهند؟ باز هم پاسخ سردار حاجي‌زاده جالب است كه مي‌گويد: البته آنها در اين زمينه كار مي‌كنند اما اين امكان در محدوده و گستره زياد حتي براي امريكايي‌ها نيز متصور نيست.

فرمانده نيروي هوافضاي سپاه همچنين سامانه پدافندي رژيم صهيونيستي موسوم به گنبد آهنين را تنها تبليغاتي براي مصرف داخلي اسراييل دانسته و مي‌گويد: موشك‌هاي تاكتيكي كه آنها شليك مي‌كنند 2 ماخ سرعت دارد اما براي مثال وقتي موشك سجيل به نزديكي هدف مي‌رسد، چيزي حدود 12 ماخ سرعت خواهد داشت.

اما آخرين مساله‌ مهمي كه بايد درباره سخنان اخير فرمانده نيروي هوافضاي سپاه درباره رزمايش پيامبر اعظم6 به آن پرداخت، به موضوع مهم كنترل نيروهاي امريكايي بازمي‌گردد. وي درباره شرايط محيطي براي آزمايش اين موشك‌ها هم گفت: امريكا در منطقه حضور داشت و ما با اعلام قبلي منطقه را بستيم و حتي اجازه داديم هواپيماهاي جاسوسي امريكايي‌ها نيز در اين مناطق حضور داشته باشند اما آنها هيچ خبري را در اين خصوص مخابره نكردند؛ اين يعني موفقيت كامل آزمايش موشك‌هاي ايران تا نزديك دو هزار كيلومتر و اينكه امريكا جايي براي حرف نخواهد داشت.

پيام‌هاي اين رزمايش و اين سخنان را نيز با مطالعه‌يي در مطبوعات كشورهاي غربي و منطقه و همچنين فروم‌هاي نظامي و امنيتي مي‌توان دريافت. اين سخن گزافي نيست اگر بگوييم ايران امروز توان كنترل اقيانوس هند تا عمق 1900 كيلومتري ـ چيزي بسيار فراتر از مدار 20درجه ـ را دارد.


دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها