هزینه هنگفت سعودی ها برای مقابله با تغییر

هزینه هنگفت سعودی ها برای مقابله با تغییر
چهارشنبه 22 تير 1390 - 08:21

روزنامه القدس العربي در مقاله اي با اشاره به هزينه هاي هنگفت سعودي ها براي خريداري سلاح از غرب، هدف اصلي از خريد اين تسليحات را مقابله با موج تغيير، و کساني دانست که خواستار آزادي و دمکراسي هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم ، القدس العربی با اشاره به قرارداد 90 میلیارد دلاری عربستان سعودی برای خرید سلاح، در کنار قرارداد 60 میلیارد دلاری سال گذشته؛ این قراردادها را درنتیجه چالشهای داخلی و خارجی آل سعود و نگرانی خاندان حاکم از موج تغییری دانست که حرکت خود را بسوی این کشور آغاز کرده است.

القدس العربی تاکید کرد: درحالیکه بحران در عربستان بصورت خاموش در حال شدت گرفتن است، نظام سعودی خود را در برابر مشکلاتی مانند اصلاحات سیاسی و حقوق مدنی می بیند که از تعامل با آنها ناتوان است.

در این مقاله آمده است: عربستان سعودی طی دهه اخیر سعی کرد دایره نفوذ خود را در منطقه بصورت بی سابقه گسترش دهد.

القدس العربی خاطرنشان کرد: استقبال حکام سعودی از نیروهای بیگانه و ناوگانهای نظامی برای تثبیت قدرت داخلی و خارجی، این کشور را به صحنه ای بین المللی برای جنگ و مبارزه تبدیل کرده است؛ امری که یاد آور حوادث 20 سال قبل و حضور نیروهای بیگانه در منطقه برای جنگ با عراق پس از حمله رژیم بعث به خاک کویت است.

القدس العربی در ادامه نوشت: علاوه بر این حکام سعودی، برای مقابله با گروه های سیاسی مانند حوثی ها در یمن و مخالفان در بحرین، شبه جزیره عربستان را انباشته از سلاحهای پیشرفته کردند؛ و همچنان راه را برای دخالتهای مستقیم نظامی در صورت افزایش چالشها و تهدیدها باز گذاشتند.

نویسنده این مقاله با اشاره به اهداف انقلابهای عربی برای ایجاد دموکراسی نوشت: سعودی ها و هم پیمانان غربی آنها با اهداف انقلابهای عربی مخالفند، به همین دلیل مشکلات و رنج ملتهای انقلابی عربی به دلیل تبدیل شدن انقلاب آنها به جنگهای داخلی شدت بیشتری یافته است؛ برنامه ای که برای جلوگیری از پیروزی این انقلابها در پیش گرفته شده است. در همین راستا، قراردادهای هنگفت تسلیحاتی ریاض طی 2 سال گذشته با این بحرانها بی ارتباط نیست.

در ادامه این مقاله آمده است: عربستان سعودی برای مقابله با این انقلابها تلاش کرده است جبهه ای متشکل از آمریکا و انگلیس تشکیل دهد، و از رژیم های در حال سرنگونی حمایت مالی، نظامی و امنیتی کند؛ سعودی ها همچنین تلاش می کنند انقلابها را به صحنه جنگ داخلی تبدیل کنند، زیرا در این صورت انقلابها به جنگهای مسلحانه داخلی تبدیل شده و زمینه دخالتهای خارجی فراهم می شود.

القدس العربی در ادامه تاکید کرد: آمریکا در کنار عربستان با تغییر مخالف است؛ این موضوع اکنون کاملا آشکار شده است که آمریکا با تغییرات ریشه ای خارج از دایره نفوذ و سلطه خود مخالف است.

القدس العربی با اشاره به قرداردادهای هنگفت عربستان با آمریکا، انگلیس، آلمان و دیگر کشورها تاکید کرد: سلاح هایی که بصورت نامحدود خریداری شده، علیه دشمن واقعی امت به کار گرفته نمی شود، بلکه با این سلاح ها سینه کسانی هدف قرار می گیرد که در شبه جزیره عربستان خواستار آزادی هستند.

نویسنده این مقاله همچنین با اشاره به دخالتهای نظامی سپر جزیره در بحرین، و تلاش شورای همکاری برای جلوگیری از سرنگونی رژیم عبدالله صالح و ناکام گذاشتن انقلاب مردم یمن، تاکید کرد: این طرح ها نتوانست به نتایج مورد نظر برسد، و بهار انقلابهای عربی همچنان این اقدامات را به چالش می کشد.

القدس العربی خاطرنشان کرد: نظام سعودی اکنون در معرض چندین آتش فشان قرار دارد، و باوجود آن که توانسته است با سرکوب و بازداشت، مانع از انفجار و فوران آتش فشان انقلاب در داخل عربستان شود، قیام ملتهای عربی نظام سعودی را با آینده ای تاریک و مبهم رو برو کرده است.

القدس العربی تاکید کرد: رهبران انقلابها در کشورهای مختلف مانند تونس، مصر، یمن، و بحرین به شدت درحال انتقاد از دخالتهای سعودی در این کشورها هستند؛ چراکه جای پای سلفی های وهابی مرتبط با نظام سعودی در بحرانهای طایفه ای و فرقه ای این کشورها کاملا آشکار شده است.

در پایان این مقاله آمده است: نظام سعودی با وجود آنکه ظاهرا توانسته است خود را تثبیت کند، هنوز با این سئوال مواجه است که تغییر چه زمانی به شبه جزیره عربستان می رسد؟



پربیننده ترین خبرها