ترکیه اخوان المسلمین سوریه را به بازی میگیرد

ترکیه اخوان المسلمین سوریه را به بازی میگیرد
سه شنبه 28 تير 1390 - 13:28

ترکيه با حمايت غرب در حال سوء استفاده از مخالفان سوري، و بويژه اخوان المسلمين جهت کنترل اوضاع منطقه، و تغيير توازن قدرت حتي به قيمت براندازي نظام سوريه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی خبری تاکید کرد، بسیاری از ناظران معتقدند، دولت ترکیه اخوان المسلمین سوریه را بعنوان یک همپیمان مرکزی خود، و جایگزین نظام سوریه قرار داده است.

ناظران تاکید دارند، بهترین دلیل برای همپیمانی ترکیه و اخوان المسلمین سوریه، برگزاری 4 کنفرانس برای مخالفان سوری در شهرهای ترکیه است؛ کنفرانسهایی که اغلب آنها توسط اسلامگرایان تشکیل و اداره شد.

در همین راستا، "نورای میرت" استاد دانشگاه ترکیه و روزنامه نگار معروف روزنامه ملیت به الاخبار گفت: اخوان المسلمین سوریه امروز هم پیمانان اصلی ترکها هستند، اما دلیل این امر، ریشه اسلامی حزب عدالت و توسعه نیست، بلکه مسائل دیگری فراتر از هویت اسلامی آنها وجود دارد که موجب شده است این دو همپیمان شوند.

میرت تاکید کرد: غرب طرفین را برای برقراری این ارتباط تشویق کرد، این درحالی است که روابط ترکیه و دولت سوریه قبلا بسیار خوب بود.

میرت خاطرنشان کرد: اخوان المسلمین سوریه نسبت به دیگر مخالفان سوری از سازماندهی بیشتری برخوردارند.

وی همچنین مدعی شد، هدف از نزدیک شدن ترکیه به اخوان المسلمین سوریه، که با حمایت غربی ها صورت گرفته است، تغییر توازن قدرت در منطقه در مقابل ایران است.

میرت تاکید کرد: سوریه و اوضاع این کشور برای ترسیم آینده منطقه بسیار اهمیت دارد، البته نباید نقش ترکیه را در این زمینه فراموش کنیم.

الاخبار همچنین به نقل از یک منبع ترکی که آن را از مسئولان ارشد خواند، خاطرنشان کرد: اخوان المسلمین سوریه و دولت ترکیه دو همپیمان طبیعی نیستند.

"عثمان اتالای" فعال حقوقی و نویسنده ترک تبار که با مخالفان سوری در ارتباط است، به الاخبار گفت: نشست های مخالفان سوری موفقیت آمیز بود، البته غیرمنطقی است که انتظار داشته باشیم این افراد پس از چند نشست کوتاه با یکدیگر به نتیجه برسند.

اتالای درباره دلیل موافقت آنکارا با نشست مخالفان سوریه در خاک ترکیه گفت: ترکها می دانند که اگر با برگزاری این نشستها در ترکیه موافقت نکنند، مخالفان این نشستها را در مناطق دیگر و بویژه اروپا برگزار می کنند.

آتالای خاطرنشان کرد: اروپایی ها تمایل دارند از وضعیت سوریه برای کنترل آینده منطقه استفاده کنند.

وی در عین حال گفت: البته دولت ترکیه هنوز از خطرات این مساله نگران است، ولی اگر می خواهید قوی باشید باید خطرات را تحمل کنید.

آتالای درباره 4 کنفرانس مخالفان سوری در ترکیه گفت: اخوان المسلمین در جریان همه این نشستها قدرت غالب بودند، و نقشی فعال ایفا کردند.

 



پربیننده ترین خبرها