ترکیه: اسرائیل باید عذرخواهی کند

ترکیه: اسرائیل باید عذرخواهی کند
سه شنبه 4 مرداد 1390 - 05:08

آنکارا (العالم) - مشاور ارشد عبدالله گل رئيس جمهوري ترکيه، عادي شدن روابط ترکيه با رژيم اسرائيل را رد کرد.

 " ارشاد هورموزلو" دوشنبه شب درمصاحبه با شبکه خبري العالم ، گفت از زمان جنايت رژيم صهيونيستي درحمله به کاروان ناوگان آزادي ، ترکيه موضع مشخصي درقبال اين رژيم داشته و شروطي را براي عادي سازي روابط با اين رژيم تعيين کرده است.

وي شرط عادي سازي روابط با اسرائيل را عذرخواهي اين رژيم از دولت صهيونيستي و پرداخت غرامت به خانواده هاي شهداي حمله اسرائيل به ناوگان آزادي عازم غزه دانست.

هورموزلو افزود: اسرائيل تا به حال درقبول اين خواسته ترکيه لجاجت ورزيده است، درحالي که ترکيه براين خواسته خود اصرار دارد و تاکيد کرده است که به اين شروط پايبند است و هرگز از خواسته اش کوتاه نخواهد آمد و درصورتيکه کابينه فعلي اسرائيل بخواهد که روابطش را با ترکيه عادي کند ، بايد به اين شروط عمل کند.

وي درباره بحران در روابط بين آنکارا و تل آويو و ادامه روابط استراتژيک و سياسي و نظامي دو طرف به روال قبل گفت اين مساله درست نيست ؛ چرا که سفير ترکيه از تل آويو رفته است و اسرائيل ازآن زمان درهيچ يک از رزمايش هاي نظامي اعم از دريايي و يا هوايي با ترکيه يا رزمايش هاي مشترک ترکيه با کشورهاي ديگر شرکت نکرده است.

هورموزلو بارديگر بر ثبات موضع ترکيه درقبال اسرائيل تاکيد کرد و گفت: عادي شدن روابط ترکيه با تل آويو، منوط به عذرخواهي اين رژيم به خاطر حمله به ناوگان آزادي و پرداخت غرامت به خانواده هاي شهداي اين حمله است و افزون برآن ترکيه شرط هاي ديگري درباره رفع مشکلات برادران فلسطيني درنوار غزه دارد

هورموزلو درخصوص تاکيد ترکيه برتشکيل دو کشور فلسطيني و اسرائيلي گفت: موضع ترکيه درقبال تشکيل کشورمستقل فلسطيني درمرزهاي سال 1967 به پايتختي قدس شريف ثابت است.

وي تاکيد کرد که ترکيه تشکيل کشور مستقل فلسطيني را تنها راه حل برقراري ثبات و امنيت درمنطقه خاورميانه مي داند.

مشاور برجسته عبدالله گل اظهار داشت، ترکيه به دنبال نقش مشخصي در منطقه نيست و قصد تحميل نظرات خود را برهيچ کسي ندارد اما آماده است تا تجارب خود را دراختيار کشورهاي منطقه درميان بگذارد. 

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها