تحليلگر سياسي عراقي:

افزایش تنش میان کویت و عراق

افزایش تنش میان کویت و عراق
پنج‌شنبه 6 مرداد 1390 - 05:57

يک نويسنده و تحليلگر سياسي عراقي تاکيد کرد که کويت با احداث بندر بزرگ "مبارک" در جريره بوبيان و بستن راه تنفس دريايي عراق از بي ثباتي موجود در اين کشور سوء استفاده مي کند.

"منهل المرشدي" در گفتگو با شبکه خبري العالم اظهار داشت: اقدام کويت براي ساخت بندر مبارک گذرگاه آبي عراق را خواهد بست و به اين ترتيب، کويت از وضع سياسي بي ثبات عراق بهره برداري مي کند.
وي افزود: ساخت بندر بزرگ مبارک و بستن آبراه دريايي عراق و اقدامات تحريک آميز کويت، به روابط پيچيده اين کشور با عراق برمي گردد.
بندر مبارک در قالب 4 فاز در شرق جزيره بوبيان در شمال کويت ساخته مي شود که فاز نخست آن در سال 2015 پايان مي يابد .اين بندر با تکميل چهار فاز، شامل 60 اسکله خواهد بود.
جزيره بوبيان در دهانه آبراهه منتهي به بندر "ام القصر" عراق قرار دارد و مسئولان عراقي مي گويند که احداث بندر مبارک مي تواند فعاليت بندر ام القصر را با مانع روبرو کند.
المرشدي تصريح کرد: کويت هم اکنون از وضعيت سياسي عراق بهره برداري مي کند و ديدگاههاي متضاد سياسي در عراق مانع از موضعگيري مستحکم سياسي در قبال اين تصميم کويت شده است.
وي گفت: درخواست اخير دولت عراق از کويت براي متوقف کردن طرح ساخت بندر مبارک، ضعيف و در سطح اين اقدام کويت نبود ؛ زيرا کويت به محدود کردن گسترده آبي جنوب عراق که شريان حياتي اقتصاد اين کشور به شمار مي رود، اقدام کرده است.
المرشدي گفت: کويت آشکارا تحت فشار عربستان قرار دارد.
25/ 28
23:30

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها