محاکمه مبارک؛ هراس دیکتاتورهای عرب از سرنوشت مشابه

محاکمه مبارک؛ هراس دیکتاتورهای عرب از سرنوشت مشابه
چهارشنبه 12 مرداد 1390 - 07:07

سردبير روزنامه فرامنطقه اي "القدس العربي" چاپ لندن محاکمه "حسني مبارک" ديکتاتور پيشين مصر را حادثه اي تاريخي توصيف کرد و گفت: ساير ديکتاتورهاي عرب با ترس سرنوشت مبارک را دنبال مي کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، "عبدالباری عطوان" در سرمقاله امروز خود با عنوان "مبارک و لحظه حساب" به روند سرنگونی و محاکمه دیکتاتور پیشین مصر پرداخت.

عبدالباری عطوان نوشت: با ظاهر شدن حسني مبارک در قفس اتهام در برابر قضات براي پاسخ به اتهام قتل و فساد و غارت اموال عمومي، مصر و همه ملت هاي عرب در برابر يک حادثه تاريخي قرار مي گيرند.

وی خاطرنشان کرد: مساله مهمتر که از  چند دهه پيش و شايد قرن ها پيش ادامه دارد و ممکن است که همچنان ادامه داشته باشد؛ اين است که حاکمان عرب به کشتن، غارت و خودکامگي بدون اينکه بازخواست شوند و پاسخگو باشند؛ ادامه مي دهند.

این نویسنده نوشت: جرم مبارک غارت اموال و قتل 500 معترض که فقط خواستار سرنگوني رژيم او بودند؛ نيست بلکه کشتن مصر و موقعيت، منزلت و شرافت آن و تحريف هويت این کشور است.

وی افزود: جرم مبارک همچنین این است که مصر را از يک کشور قدرتمند و عزيز به يک کشور وابسته، ذليل و گدا تبديل کرد.

عبدالباری عطوان خاطرنشان کرد: بيش از 30 سال از غارت، دزدي و انباشت ميلياردها دلار در بانک هاي غربي سپري مي شود که شاخص برجسته رژیم دیکتاتور پیشین مصر است.

وی افزود: بيش از 80 ميليون نفر از فرزندان صبور و ثابت قدم مصر از تلويزيون اين لحظه تاريخي را تماشا خواهند کرد تا شاهد حادثه اي باشند که در رويا نيز تصور دیدن آن را نمي کردند.

این تحلیلگر عرب افزود: سایر ديکتاتورهاي عرب و شرکاي مبارک و متحدان او نیز که کرامت اين امت را لگدمال، عقيده آنها را تحقیر و مصر را به کاهنشان آمريکا و خاخام هاي اسرائيلي پیش کش کردند، اين حادثه را مشاهده خواهند کرد.

وی گفت: اين ظالمان نيز که ترس و وحشت از افتادن به چنين سرنوشتي به جانشان افتاده است؛ دادگاه را دنبال خواهند کرد و خدا مي داند که آنها چند ميليارد دلار غارت کرده اند و چقدر خون مردم را ريخته اند.

این نویسنده درادامه سرمقاله خود نوشت: شوراي نظامي حاکم مجبور شد به خواسته هاي انقلابيون پاسخ بدهد و هر چه سريع تر به محاکمه رژيم فاسد گذشته و افراد آن اقدام کند، البته اين اقدام پس از تاخير طولاني مدت در نتيجه فشار متحدان مبارک در کشورهاي  سرکوبگر صورت گرفت.

وی افزود: متحدان مبارک در کشورهای سرکوبگر نمي خواهند اين محاکمه روي دهد و از دچار شدن به همان سرنوشت هراسان هستند

عبدالباری عطوان خاطرنشان کرد: اين تسليم  شدن شوراي نظامي در برابر خواست انقلابیون کوتاه ترين مسير براي پايان دادن به تحصن در ميدان التحرير و نجات کشور از انقلاب دوم بود که همان انقلاب گرسنگان است.

وی تصریح کرد: شادي بزرگ ما از سقوط ديکتاتور و اعتراف به شکست و ديدن او در پشت ميله هاي قفص اتهام بود و اين را براي شادي و شماتت نمي گوييم بلکه به اين علت مي گوييم که پيروزي عدالت و مساوات براي مردم مصر و همه ملت هاي عربي در ماه رمضان بود.

این نویسنده گفت: مبارک به هيچ وجه دلسوز کسي نبود و درد و رنج  دهها ميليون نفر از مردم را درک نمي کرد و ما در برابر انقلابيون و جوانان پاک و شجاع مصر از همه گروه هاي و قشرهاي سياسي  و عقيده اي سرخم مي کنيم که اين معجزه را براي آما رقم زدند.

وی در پایان تاکید کرد: مصر هميشه در ثبت نمونه هاي تاريخي پيشرو بوده و پيشرو خواهد ماند و اميدواريم آنچه امروز در دانشگاه پليس شاهد خواهيم بود؛ برجسته ترين اين نمونه ها باشد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها