آمريکا درصدد اختلاف افکني در عراق

آمريکا درصدد اختلاف افکني در عراق
چهارشنبه 12 مرداد 1390 - 09:12

بغداد (العالم) ـ يک کارشناس عراقي با تاکيد بر لزوم اجماع گروه هاي عراقي براي خروج اشغالگران از اين کشور هشدار داد که آمريکا و هم پيمانانش در منطقه در صدد ايجاد اختلاف ميان گروه هاي عراقي هستند.

منهل المرشدي نويسنده و تحليلگر سياسي عراقي چهارشنبه در گفت وگو با شبکه خبري العالم از سياسي شدن مسائل کلان ملي اين کشور از جمله خروج اشغالگران در پايان سال جاري از سوي گروههاي سياسي و تبديل آن به ابزاري براي گرفتن امتيازهاي بيشتر از رقباي داخلي به شدت انتقاد کرد.

اين نويسنده و تحليلگر سياسي عراقي تصريح کرد: هرگاه نشانه هايي از حل بحران عراق در کشور به وجود آمده است همواره يک بحران بزرگتر براي کشور به وجود آورده اند.

وي گفت: يکي از اين موارد، اختلاف بر سر رأي عدم اعتماد به کميسيون انتخابات در پارلمان است که با وجود اجماع همه گروههاي سياسي مبني بر اقدامات جانبدارانه و خلاف قانون آن، آنها تاکنون موفق به سلب رأي اعتماد از آن نشده اند.

المرشدي افزود: امروزه در زمينه تصميمات دولت شاهد تصميم يکپارچه نيستيم به طوري که جلال طالباني رئيس جمهور عراق نيز که به عنوان يک ميانجي شخصيت ها و رهبران سياسي را گردهم جمع مي کرد به علت خودداري از امضاي احکام اعدام بازماندگان رژيم سابق، به محل اختلاف شخصيت ها و گروهها تبديل شده است.

وي با اشاره به اين که جدال بي سابقه درباره موضوع خروج نيروهاي بيگانه از عراق در هيچ کدام از کشورهاي ديگر سابقه نداشته است؛ خاطرنشان کرد: از سوي ديگر ائتلاف العراقيه به رهبري اياد علاوي مشارکت در نشست سران گروهها و نهايي کردن اتخاذ موضع درباره عقب نشيني را منوط به سپردن رياست شوراي سياست هاي استراتژيک به اين ائتلاف کرده است.

المرشدي اظهار داشت: اين جدال نشانگر تزلزل در اتخاذ تصميمات از سوي دولت عراق و آزموني براي هماهنگي آن با مواضع مردم است که از ديدگاه مرجعيت مبني بر مخالفت با ماندن اشغالگران در عراق پيروي مي کند.

نويسنده و تحليلگر سياسي عراقي با اشاره به اين که گروه هاي سياسي از موضوع ماندن يا خروج نيروهاي اشغالگر به ابزاري براي اتهام زني به يکديگر استفاده مي کنند؛ پيش بيني کرد که مرحله آينده در زمينه اتخاذ مواضع از حساسيت بيشتري برخوردار باشد؛ به ويژه که دولت مالکي در روزهاي آينده بايد در زمينه خروج نيروهاي اشغالگر تصميم بگيرد.

المرشدي همچنين با هشدار نسبت به اينکه آمريکا به طور مستقيم و گسترده در زمينه اختلاف افکني ميان گروههاي سياسي عراق تلاش مي کند؛ اظهار داشت: در حال حاضر چندين گروه سياسي عراقي به طور مستقيم با آمريکايي ها در ارتباط هستند و از طريق سازمان سيا يا برخي از هم پيمانان واشنگتن در منطقه از آنها دستور مي گيرند.

وي با انتقاد از شرط ائتلاف العراقيه براي موافقت با خروج آمريکايي ها در مقابل اعطاي رياست شوراي سياست هاي استراتژيک و اجراي توافقنامه اربيل تأکيد کرد: ارتباط برخي سياستمداران عراقي با آمريکايي ها را مي توان به وضوح از ديدار آنها از کشورهاي مختلف و اظهار نگراني درباره خروج نيروهاي امريکايي ديد.

المرشدي تأکيد کرد: ميان نزديک شدن زمان خروج نيروهاي آمريکايي و افزايش درخواست ها از سوي مردم و نخبگان عراق مبني بر ضرورت تحقق اين امر با افزايش شمار حملات تروريستي در اين کشور ارتباط مستقيمي به چشم مي خورد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها