اعتراض مراجع عراق به سریال الحسن والحسین

اعتراض مراجع عراق به سریال الحسن والحسین
شنبه 22 مرداد 1390 - 09:13

مراجع عراق با اشاره به تحريف تاريخ در ساخت سريال موسوم به "الحسن والحسين و معاويه"، توليد و پخش اين سريال را محکوم کردند.

به دنبال خشم و غضب گسترده مردم در شهرهاي عراق و ساير کشورهاي عربي و اسلامي از توليد و پخش سريال "الحسن والحسین ومعاویه" براساس تحريف تاريخ و بي احترامي به شأن و جايگاه اين دو امام بزرگوار و تبرئه قاتلانشان يعني معاويه ويزيد از ارتکاب اين جنايت بزرگ، مرجعيت شيعه در عراق نهادهاي حامي توليد اين سريال را که در شبکه هاي مختلف از جمله در شبکه "بغداد" وابسته به حزب اسلامي عراق در حال پخش است، به شدت مورد انتقاد قرار داد و اعلام کرد: اين سريال اطلاعات دروغيني درباره سيره امام حسن و امام حسين (عليهما السلام) ارايه مي کند.

شيخ عبدالمهدي الکربلائي، نماينده آیت الله سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان عراق در کربلا در خطبه هاي نماز جمعه ديروز در صحن امام حسين (عليه السلام) گفت: در خطبه هاي نماز جمعه هفته سابق درباره بازگو کردن دوره بسيار حساسي از تاريخ که مورد اختلاف و جدل شديد مسلمانان است در اين سريال سخن گفتيم.

وي افزود: همچنين بيان کرديم که مرجعيت شيعه هيچ گونه موافقتي با اين سريال اعلام نکرده است و آن را مورد قبول نمي داند و انتقادات مرجعيت ديني در اين باره را بارها بيان کرده ايم.

کربلايي تصريح کرد: ظاهرا در قسمت هايي از سريال که تاکنون پخش شده است سيره امام حسن و امام حسین (عليهما السلام) به طور گسترده اي تحريف شده و اين سريال مملو از افترا به سيره مبارک امام حسن (ع) بوده است.

وي گفت: مي خواهم توجه برادران مؤمن را به اين حقايق جلب کرده و در اين باره روشنگري کنيم.

کربلايي افزود: بايد درباره حوادث مورد بحث در اين سريال بسيار دقت کرد. ظاهرا توليد کنندگان اين سريال به منابع تاريخي دروغيني استناد کرده اند که حقايق را آنگونه که هست روايت نکرده اند. بلکه مملو از تحريف و اکاذيب درباره سيره مبارک امام حسن (ع) و امام حسين (ع) است.

نماينده مراجع عالي شيعه در کربلا افزود: نويسنده اين سريال از نظر ديني و اعتقادي با اهل بيت (ع) تفاوت زيادي داشته و قلمش تحت تأثير تحريکات و وسوسه هاي مادي بوده است. در نتيجه آن صفحات درخشان از سيره آن دو بزرگوار را آنگونه که هست ننوشته، بلکه در اين زمينه مرتکب دروغگويي و تحريف فراواني شده و اقدام به سياه نمايي کرده است.

وي افزود: در اينجا مي خواهم خطرات فرهنگي و فکري پذيرش حوادث مطرح در چنين سريال هايي را براي مؤمنان بيان کنم. فرد مؤمن بايد به منابع تاريخي، فکري و فرهنگي صحيحي استناد کند. اين حوادث توسط نويسندگان منصف و کساني نوشته شده اند که در پي کشف حقيقت بوده اند.

به نظر مي رسد نهادهايي در قطر با حمايت شيخ حمد بن خليفه امير آن کشور اقدام به توليد اين سريال کرده اند. اين در حالي است که قبلا هشدار داده شده بود که اين سريال به ايجاد فتنه مذهبي و بي احترامي به اهل بیت (ع) دامن خواهد زد.

به گفته منابعي در کشورهاي حاشيه خليج فارس، اين گروه قطري فهرستي از سريال هاي تاريخي تهيه کرده است که به ايجاد فتنه فرقه اي و مذهبي و بي احترامي به مذهب شيعه و  اهل بيت (ع) خواهد انجاميد.

لازم به ذکر است که قطر با رژيم صهيونيستي روابط ديپلماتيک دارد و شيخ حمد بن خليفه امير قطر و شيخ جاسم بن حمد نخست وزير اين کشور روابط مستحکمي با سران رژيم صهيونيستي دارند. همچنين رژيم صهيونيستي در اين کشور سفارتخانه با نفوذي را بازگشايي کرده است که با خاندان حاکم روابط مستحکمي دارد.

لازم به ذکر است که شبکه ماهواره اي "الانوار 2 " حملات رسانه اي گسترده اي را عليه توليد و پخش اين سريال آغاز کرده است و هزاران پيام از شهروندان در محکوميت اين سريال و نظام قطر که به توليد آن چراغ سبز نشان داده است منتشر مي کند.

 شبکه الانوار 2 همچنين به طور گسترده شبکه بغداد وابسته به حزب اسلامي بغداد را که اقدام به پخش اين سريال مي کند مورد انتقاد قرار داده است، و در همین راستا پيامهای متعدد شهروندان عراقي در محکوميت اين شبکه و متهم کردن آن به اقدامات تفرقه افکنانه از طريق پخش اين سريال را پخش مي کند.

ارسال کنندگان اين پيام ها همچنين خواستار تلاش جدي براي پايان دادن به روند بي احترامي به قهرمانان اسلام و حاميان مذهب شيعه در زمان امام علي (ع) يعني عمرو بن حمق خزاعي، مالک اشتر و محمد بن ابي بکر شده اند.

پربیننده ترین خبرها