دسیسه آل سعود برای بازداشت عالم شیعی

دسیسه آل سعود برای بازداشت عالم شیعی
سه شنبه 1 شهريور 1390 - 08:09

آل سعود بدنبال دسيسه اي براي متهم کردن "آيت الله شيخ نمر باقر آل نمر" و بازداشت اين عالم برجسته شيعه عربستاني است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، بر اساس خبرهایی که در پایگاه ها و شبکه های اجتماعی اینترنتی درز کرده است، "جلوي آل سعود" معاون امیر الشرقيه، از يکي از شخصيت هاي بارز اين منطقه خواسته است عليه آيت الله نمر به اتهام تحريک مردم عليه وي در دادگاه شکایت کند.

بر اساس این خبرها، اين فرد مخالفتی با شکایت از آیت الله آل نمر نکرده، ولی به دلیل نگرانی از واکنش مردم، فعلا از این شکایت خودداری کرده است.

وی از جلوی آل سعود خواستار فرصت بیشتری براي بررسي اين امر با افرادي شده است که عليه جنبش مردم موضع گرفته بودند، تا شماري از آنها را براي همراهي در اين موضوع با خودش قانع کند.

براساس اطلاعات منتشر شده، اصل اين پيشنهاد به طور کلي مورد ترديد يا انتقاد قرار نگرفته است بلکه درباره ارائه اين شکایت به صورت فردي ترديدهایی وجود دارد.

آیت الله آل نمر در سخنان خود بارها خواستار بازگرداندن شیعیان عربستانی به وضعيت قبل از روي کار آمدن آل سعود بر منطقه در حدود يک قرن پيش شده است.

وي همچنین بارها در خطبه هاي نماز جمعه، حمله نیروهای هيأت امر به معروف و نهي از منکر سعودی و صدها سلفي تکفيري با حمايت نيروهاي ضد شورش و پليس مدينه، به زائران شيعه را محکوم کرده بود. علت اين حمله، اعتراض شيعيان به تصويربرداري يکي از اعضاي هيأت امر به معروف و نهي از منکر از زنان زائر از بالاي ديوار بقيع و هتک حرمت آنها و حرمت مسجد نبودي بود.

براساس دستور وزير کشور عربستان اين اعتراضات به مجازات همه زائران شيعه انجاميد. به طوري که نيروهاي وزارت کشور زائران شيعه را مورد حمله قرار دادند. در این حملات که شمار بسیاری از زائران شیعه مجروح شدند.

پس از این حملات، دستگیری شیعیان در شهرهاي مدينه، احساء و قطيف بصورت گسترده آغاز شد.

 آيت الله آل نمر روز 13 مارس و به دنبال شکست تلاش شمار زيادي شخصيت هاي ديني و اجتماعي براي حل اين مشکل سکوت خود را شکست.

رژیم سعودی پس از اعتراضات فراوان مردم، دهها بازداشت شده را که بدون اتهام در زندان به سر مي بردند، آزاد کرده، و از توبيخ يا پيگرد عوامل اين جنایتها و بي حرمتي چشم پوشي کرد.

آيت الله آل نمر اين اقدام رژیم سعودی، را جانبداري آشکار از جنایتکاران، و ناديده گرفتن حق مردم دانست.  

به دنبال اين خطبه آیت الله نمر، نايف آل سعود وزير کشور عربستان دستور دستگيري وی را صادر کرد که این امر با اعتراض گسترده ساکنان العواميه، و دستگيري دهها تن از شیعیان انجاميد.

اما رژیم سعودی نتوانست خطيب نماز جمعه العواميه را دستگير کند.

آيت الله آل نمر از محبوبيت خاصي بین جوانان عربستانی در همه مناطق احسا و قطيف برخوردار است، و يکي از بارزترين علماي ديني شيعه عربستان به شمار مي آيد.

لازم به ذکر است به دنبال عدم برگزاري نماز جمعه در منطقه الشرقیه عربستان، به مدت بيش از 80 سال، آيت الله آل نمر اولين امام جمعه این منطقه به شمار مي آيد. البته بايد امامت جمعه مرحوم آيت الله شيخ عبدالمجيد آل ابوالمکارم در سيهات را در اين زمينه استثنا دانست.

به دنبال تثبيت برگزاري نماز جمعه در العواميه، با وجود اقدامات آل سعود و گروههاي مختلف براي جلوگيري از ادامه آن، در حال حاضر در شهرهاي تاروت، صفوي و قطيف نماز جمعه اقامه مي شود.



دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها