کميسيون امنيت و دفاع پارلمان عراق :

توطئه کویت و حامیانش علیه اقتصاد عراق

توطئه کویت و حامیانش علیه اقتصاد عراق
پنج‌شنبه 17 شهريور 1390 - 05:35

نائب رئيس کميسيون امنيت و دفاع در پارلمان عراق ساخت بندر مبارک در جزيره بوبيان را توطئه کويت و حاميانش براي ضربه زدن به عراق دانست.

به گزارش روز پنجشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، " اسكندر وتوت " از تشکيل کميته ای در پارلمان عراق برای رجوع به سازمان ملل و تغيير قطعنامه 833 این سازمان درباره مرزهاي ميان عراق و کويت خبر داد.

به گزارش خبرگزاري " أصوات العراق " از بغداد وتوت با اعلام مخالفت نمایندگان پارلمان با احداث بندر مبارک در  جزیره بوبیان کویت، آنرا باعث ضربه به اقتصاد عراق دانست.

پروژه چندمیلیارد دلاری احداث بندر مبارك در جزیره بوبیان در نزدیکی مرزهای عراق از سال ۲۰۰۷ آغاز شده و قرار است در سال ۲۰۱۶ به پایان برسد؛ كارشناسان عراقی معتقدند ساخت این بندر، تنها راه دریایی عراق به آب های آزاد را محدود و باعث اختلال در کشتیرانی این کشور خواهد شد.

نائب رئيس کميسيون امنيت و دفاع در مجلس نمايندگان عراق، تصريح کرد : کميته که اخيرا برای بررسی این موضوع به کويت سفر کرده است، به مجلس نمايندگان فرا خوانده شده تا از اعضاي آن درباره نتایج حاصل از سفر به کویت سوال شود.

وتوت ضمن ابراز اینکه واقعيت هايي در این باره وجود دارد که در مجلس عراق فاش خواهد شد، اظهار داشت : هياتي از مجلس براي مراجعه به سازمان ملل و مطالبه تغيير قطعنامه 833 در زمينه ترسيم مرزهاي ميان عراق و کويت تشکيل شده است.

وی افزود : درصورتي که به اين خواسته توجه نشود ، تظاهراتي در بصره و استان هاي ديگر عراق براي جلوگيري از اقدامات تحريک آميز کويت به ويژه عليه صيادان عراقي برگزار خواهد شد.

وتوت گفت : کميسيون امنيت و دفاع اطلاعاتي موثق و دقيق درباره توطئه چيني کويت و برخي کشورهاي حامي آن براي ضرر زدن به عراق جمع آوري کرده است.

قطعنامه 833 شوراي امنيت که در تاريخ 27  مارس سال 1993 صادر شد، از دو کشور عراق و کویت خواسته است تا به توافق نهایی درباره مرزهاي دو کشور احترام گذاشته و به مرزهاي دريايي يکديگر تعرض نکنند.

پربیننده ترین خبرها