به دلیل شهادت به نفع مبارک

مردم مصر طنطاوی را محاکمه می‌کنند

مردم مصر طنطاوی را محاکمه می‌کنند
سه شنبه 5 مهر 1390 - 05:44

«خدا را شکر مي‌کنيم که حتي گلوله‌اي به سمت مردم شليک نکرده‌ايم» اين جمله را رييس شوراي نظامي حاکم بر مصر چند بار در محافل گوناگون بر زبان رانده است که آخرين آن مربوط به سخنراني براي دانشجويان دانشکده پليس اين کشور است، جايي که دادگاه مبارک در آنجا برگزار مي‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، در حالی که سپهبد طنطاوی با حضور در دادگاه مبارک به نفع وی و فرزندان او شهادت داد تا حق سپاسگذاری را به جای آورد، منابع خبری در قاهره گزارش می‌دهند این موضع‌گیری وی خشم مردم این کشور را باعث شده و آنها به این نتیجه رسیده‌اند عملاً انقلابی در کشورشان روی نداده و رژیم همچنان پابرجا است.

منابع خبری در مصر گزارش می‌دهند شهادت مخفیانه و به دور از چشم رسانه‌های فرمانده ارتش مصر و رییس شورای نظامی حاکم چندان پشت پرده نمانده است و با درز آن به بیرون موج‌ تازه‌ای از مخالفت‌ها با این شورا شکل گرفته و بر اساس آنچه که منابع آگاه خبر داده‌اند این اختلافات وارد شورای نظامی هم شده است. در این میان شهادت روز شنبه گذشته مشیر طنطاوی به نفع مبارک باعث شده تا نیروهای سیاسی مصر امروز جلسه‌ای را تشکیل دهند و طی آن خواستار برگزاری سریع‌تر انتخابات و انتقال قدرت به احزاب سیاسی شوند.

در این میان وکلای مدافع شهدای انقلاب مصر از اینکه شهادت سری است و اجازه سوال از طنطاوی به آنها داده نشده است ناخرسند هستند و سوالات مطرح شده از رئیس شورای نظامی حاکم را عمومی دانسته اند.

امیر سالم از وکلای مدافع شهدای انقلاب مصر در این باره  می گوید: از نظر قانونی نمی توان شهادت را رسانه ای کرد اما آنچه می توانم بگویم این است که شهادت طنطاوی به نفع رژیم سابق و مبارک بوده است.با طنطاوی به شکل خاص برخورد شد و سوالات ریز از وی پرسیده نشد.

"روضه احمد" از وکلای دیگر شهیدان انقلاب مصر هم گفت: شهادت کلی بود و سوالات مطرح شده و پاسخ‌های داده شده نیز کلی و بی نتیجه بود.

دیگر وکلای مصری هم نسبت به زمان در نظر گرفته شده برای موضوع شهادت اعتراض داشتند و اعلام کردند که زمان یک ساعت بسیار کم بود زیرا زمان اختصاص داده شده برای شهادتهای قبلی طولانی تر بود.

روزنامه الاهرام در این باره نوشت: یک صندلی برای طنطاوی در نظر گرفته شده تا بر روی آن بنشیند اما وی ترجیح داد که ایستاده شهادت دهد. وی به 26 سوال مطرح شده پاسخ داد و دادگاه با طرح دو سوال از سوی دادستان کل مخالفت کرد.

"انجی حمدی" سخنگوی جنبش "جوانان ششم آوریل" گفت: طنطاوی باید به روشنی مشخص کند چه کسی دستور تیراندازی به سوی تظاهرات کنندگان را صادر کرده است.دادگاه جدیت لازم را ندارد و ملاحظاتی در کار است.

"بثینه کامل" از نامزدهای زن احتمالی انتخابات ریاست جمهوری مصر هم اعلام کرده بود که ژنرال طنطاوی در دادگاه به نفع مبارک شهادت داده است.

این در حالی است که یک منبع وابسته به شورای نظامی حاکم با تکذیب اینکه طنطاوی به نفع مبارک شهادت داده باشد افزود: طنطاوی تنها به عنوان شاهد کشتار تظاهرات کنندگان در جریان انقلاب مصر حاضر شده است و از وی خواسته نشده به نفع یا ضد مبارک شهادت دهد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها