اسلام دین رسمی مردم تونس

اسلام دین رسمی مردم تونس
شنبه 30 مهر 1390 - 07:48

يکي از رهبران حزب کنگره براي جمهوري تونس تاکيد کرد، تونسي ها خواستار کشوري هستند که دين رسمي آن اسلام باشد.

"وليد حدوق" روز شنبه در گفتگو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: در تونس جناح هایی به عنوان سکولار وجود ندارد ، زیرا همه احزاب سياسي، مي خواهند که زبان رسمی کشور عربي و دين آن اسلام باشد؛ وبراساس قوانين مدني، شهروندان در تونس از حقوق يکسان برخوردار باشند.

وی پیش بینی کرد استقبال مردم تونس از انتخابات بی سابقه و تاریخی باشد.

حدوق انتخابات مجلس موسسان را نخستین انتخابات دمکراتيک این کشور از زمان استقلال در سال 1956 عنوان کرد و افزود: استقبال مردم تونس از اولین انتخابات دمکراتیک این کشور تاریخی خواهد بود.

در حالیکه انتخابات مجلس موسسان برای تونسی های خارج از کشور برگزار شده است، روز یکشنبه حدود 4 ملیون و 200 هزار نفر از واجدین شرایط در تونس به پای صندوق های رای می روند، تا سرنوشت 217  کرسی مجلس موسسان این کشور را تعیین کنند.

وليد حدوق  با اشاره به استقبال بی نظیر تونسي هاي مقيم فرانسه از این انتخابات، گفت: اهميت مجلس موسسان به خاطر تدوين قانون اساسي جديد است که سرنوشت ملت را براي چند دهه و شايد چند قرن تعيين مي کند.

انتخابات مجلس موسسان در خارج از تونس از روز پنجشنبه شروع و روز جمعه پایان یافت؛ 18 کرسی از مجموع 217 کرسی مجلس موسسان به شهروندان مقیم خارج از تونس تعلق دارد.

حدوق افزود : حزب کنگره براي جمهوري تونس ، براي ائتلاف با هيچ يک از احزاب تونسي ازجمله جنبش النهضه يا ديگر احزاب مشکلی ندارد؛ البته مشروط به اينکه اين احزاب در فساد مالي و سياسي رژيم سابق دست نداشته باشند.

 

ملی گرایان در تونس شانسی ندارند

از سوی دیگر، ملي گرايان در تونس براي کسب جايگاهي موثر در عرصه سياسي این کشور، در حالی به دنبال سازماندهی داخلی هستند که بسیاری از تحليلگران شانس اين جريان را در انتخابات آتي ضعيف مي دانند.

جريان ملي گراي تونس در اواخر دهه 50 قرن گذشته با استقلال این کشور و تحت تاثير جريان هاي ملي گرا در برخی از کشورهاي عربي شکل گرفت.

جريان ملی گرا به قشري خاص از شخصیت های فرهنگي ها محدود مي شود که در پي يافتن جايگاهی مردمي بويژه در ميان جوانان هستند.

" رياض بن خليفه " فعال رسانه اي تونسی، درباره اين جريان مي گويد: جريان ملی گرا هواداران زيادي ندارد و مردمي نیست؛ اين جريان نوگراست و هوادارانش در ميان فرهنگيان، دانشجويان، نويسندگان و مولفين ديده مي شوند.

به گفته ناظران، شکاف ميان احزاب مختلف وابسته به جريان ملی گرا و کاهش جايگاه این طیف در کشورهاي عربي طي دهه هاي گذشته دو عاملي هستند که شانس جريان ملي گرا را در انتخابات آتي و دستيابي به حضور موثر در مجلس موسسان تونس پايين آورده است.

"منير شرفي" نويسنده و تحليلگر سياسي تونسي، در اين زمينه در گفت وگو با خبرنگار العالم، تاکيد کرد: ملي گرايان در تونس قدرتی ندارند، زيرا ملي گرايي با گونه هاي مختلفش در تونس تحت تاثير ملی گرایان در برخی از رژيم هاي عربي شکل گرفت.

وي افزود: جريان ملي گرای تونس نه نقش سياسي مهمي در کشور دارد و نه آينده بزرگي در انتظارش است.



دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها