پ.ک.ک متهم انفجار مقر حزب حاکم ترکيه

پ.ک.ک متهم انفجار مقر حزب حاکم ترکيه
يکشنبه 8 آبان 1390 - 08:34

يک کارشناس ترکيه اي، حزب کارگران کردستان اين کشور (پ.ک.ک) را به دست داشتن در انفجار مقر حزب حاکم ترکيه در شهر بينگول در شرق اين کشور متهم و تاکيد کرد: اين انفجار براي شکست تلاشهاي مسالمت آميز دولت عدالت و توسعه براي حل و فصل مساله کردها صورت گرفته است.

حمله يک زن انتحاري به مقر منطقه اي حزب حاکم عدالت و توسعه در شهر بينگول طي ديروز (شنبه 7 آبان) 3 کشته و 20 زخمي برجاي گذاشت.

محمد العادل مدير مرکز مطالعات ترکيه روز يکشنبه در گفت وگو با شبکه خبري العالم تصريح کرد: در حقيقت پيش از آنکه حزب عدالت و توسعه که تعيين کننده سياست در آنکارا است هدف قرار گيرد دراين حمله امنيت و منافع ترکيه مورد هدف قرار گرفته شده است.

وي افزود: هيچ منفعتي در هدف قرار دادن غير نظاميان در منطقه اي که در يک تراژدي انساني بزرگي به علت وقوع زلزله به سر مي برد؛ به جز ايجاد ناآرامي و ناامني وجود ندارد و اين انفجار به راه حل مسالمت آميز و سياسي براي مساله کردها که دولت رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه براي آن تلاش مي کند؛ کمک نمي کند.

العادل ادامه داد: اين انفجار نشان دهنده نوعي دودستگي بين نيروهاي کرد است به طوري که در حالي که برخي طرفهاي سياسي کرد تلاش مي کنند براي تدوين قانون اساسي که دربرگيرنده حقوق شهروندان کرد باشد؛ با حزب عدالت و توسعه گفتگو کنند، شاخه هاي نظامي حزب کارگران کردستان تلاش مي کند اين تحرکات و تلاش ها را به شکست بکشاند.

مدير مرکز مطالعات ترکيه تاکيد کرد: اين انفجار عملياتي تروريستي است که امنيت ترکيه را هدف قرار داده است.

وي گفت: حزب کارگران کردستان که خواستار راه حل مسالمت آميز براي مساله کردها نيست و مي خواهد خود را به عنوان قيم کردهاي ترکيه معرفي کند و سطح خواسته هاي خود را بالا ببرد و به حکومت خودمختار يا جدايي مي انديشد؛ از اين انفجار سود مي برد.

العادل افزود: اين حزب خواستار وضعيتي شبيه کردهاي شمال عراق است که تحقق آن در ترکيه امکان پذير نيست.

پربیننده ترین خبرها