تحلیلگران آمریکایی تاکید کردند:

نقش آیت الله سیستانی در اخراج آمریکا

نقش آیت الله سیستانی در اخراج آمریکا
دوشنبه 23 آبان 1390 - 09:43

تحليلگران آمريکايي تاکيد کردند که آيت الله سيستاني از مراجع بزرگ عراق با نقش آفريني بارز خود نيروهاي آمريکايي را وادار به خروج از عراق کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، شماری از تحليلگران آمريکايي بر اين باورند: تصميم آمریکا برای خروج از عراق، يک پيروزي براي دموکراسي این کشور به شمار مي آيد که واشنگتن را وادار کرد تا به خواست عراقی ها تن دهد.

این تحلیلگران تصریح کردند: اصرار و پافشاری آيت الله سيستاني باعث شد تا آمريکايي ها از عراق عقب نشيني کنند و عراقيها امور کشورشان را خود به دست گيرند.

"توني کارون" تحليلگر آمريکايي در مقاله خود در روزنامه "دي ناسيونال" گفت: آيت الله سيستاني بسيار بر اين امر تاکيد کرد که عراقيها بايد در آينده امور کشور و نظام دموکراسي خود را به عهده بگيرند؛ نه آمريکاييها.

به گفته این تحلیلگر، "پل برمر" حاکم نظامی عراق درچند سال پیش تشکيل حکومتي از شخصیت های عراقي را که آمريکا آنها را انتخاب کند، پيشنهاد داده بود.

برمر همچنین پیشنهاد داده بود که آمريکا قانون اساسي جديد عراق را بنويسد.

اين تحلیلگر گفت: اما آیت الله سیستانی از ديدار با مسئولان آمريکايي خودداری کرد زیرا از آن بیم داشت که این دیدار نوعي مشروعيت بخشيدن به اشغالگري به شمار آيد و از اين رو، فتوايي در نجف اشرف را صادر کرد و در آن نقشه برمر مخالفت کرد و آن را به طور بنيادي و ریشه ای غيرقابل قبول دانست و اصرار کرد که عراقيها خود ترکيب دولت خویش را انتخاب کنند؛ دولتي که مي بايست خود قانون اساسی جديد را تدوين کند.

به نوشته کارون، بريمر خودکامه آرزو داشت که با موضع آیت الله سيستاني مخالفت شود ولي با فرا رسیدن پايان سال 2003 و تظاهرات دهها هزار نفری عراقيها در حمايت از تصميم آيت الله سيستاني، آشکار شد که حتي برمر و افراد انتخابی او در شوراي حکومتي عراق بايد تسليم درخواستها براي اجراي انتخابات شوند لذا بريمر وادار به عقب نشيني شد.

این تحلیلگر گفت: نقشه برمر به طور ضمني به معناي آن بود که عراقيها آماده دموکراسي نيستند ولي آيت الله سيستاني این مطلب را به خود آمریکایی ها برگرداند و این سوال را مطرح کرد که آيا آمريکا آماده احترام گذاشتن به نتايج انتخابات دموکراتيک هست؟

کارون افزود: بوش در سال 2008 مذاکره براي امضای توافقنامه امنيتي با عراق را آغاز کرد و از عراقيها مي خواست که با باقی ماندن 50 پايگاه نظامي آمريکا در عراق موافقت کنند اما تاريخ 31 دسامبر 2011 تاريخي براي عقب نشيني نهايي تعيين شد و با برپايي پايگاهاي نظامي به طور دائمي در عراق مخالفت شد و عراقيها همچنین با باقی ماندن هرنوع نيرويي پس از اين تاريخ مخالفت کردند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها