استعفاي شاهزاده طلال؛نزاع قدرت در عربستان

استعفاي شاهزاده طلال؛نزاع قدرت در عربستان
جمعه 18 آذر 1390 - 17:44

آيا استعفاي شاهزاده طلال بن عبدالعزيز از شوراي بيعت خللي در انسجام خاندان سلطنتي آل سعود ايجاد خواهد كرد ؟ اين سؤال پس از ظهور پيامدهاي استعفاي شاهزاده طلال خصوصا درپي معلوم شدن "ارتباط استعفاي وي با انتصاب شاهزاده نايف به وليعهدي" هم اکنون ذهن ها را در عربستان و محافل خارج از اين کشور به خود مشغول کرده است.

شبکه خبري العالم در برنامه "انقلاب صوره" نظر کارشناسان و آگاهان امور سعودي را دراين زمينه مورد کند وکاو قرار داده است.
 
گيدو اشتاينبرگ كارشناس امور خاورميانه در مؤسسه آلماني "تحقيقات بين المللي و امنيتي" مستقر در برلين گفت: استعفاي طلال ارتباط مستقيم با انتصاب نايف به ولايتعهدي دارد و اين مساله هم اکنون بيش از پيش آشکار شده است.
   
اشتاينبرگ افزود:استعفاي طلال نوعي نزاع بر سر قدرت است. ولايتعهدي نايف و احتمال انتصاب شاهزاده سلمان به ولايتعهدي پس از ولايتعهدي نايف باعث نگراني طرفداران اصلاحات در اين کشور شده است درحالي که آنان اميدوار بودند كفه جناح طرفدار اصلاحات سنگين تر شود.
 
منابع خبري عربستان اعلام كردند: شاهزاده اي در كاخ پادشاهي رياض در اعتراض به ولايتعهدي نايف اسلحه خود را درآورد و به سوي عبدالله بن عبدالعزيز پادشاه عربستان نشانه گرفت.
  
اخبار دريافتي از خاندان سلطنتي آل سعود حاكي است كه پس از درگذشت شاهزاده سلطان وليعهد سابق عربستان اختلافات و درگيري هاي مسلحانه اي در جلسه انتصاب وليعهد جديد ميان اعضاي خاندان سلطنتي به وقوع پيوسته است.

طبق اين اخبار ؛ يكي از شاهزادگان در جلسه انتصاب وليعهد جديد در اعتراض به انتصاب شاهزاده نايف بن عبدالعزيز به ولايتعهدي با اسلحه خود ملك عبدالله را تهديد كرد كه اين امر منجر به درگيري ميان شاهزادگان حاضر در جلسه شد .
 
فؤاد ابراهيم نويسنده و محقق عربستاني مي گويد: استعفاي طلال از شوراي بيعت در اعتراض به ولايتعهدي نايف و عزل شاهزاده عبدالرحمن از سمت معاونت وزارت دفاع به علت مخالفت با ولايتعهدي نايف نشان مي دهد كه اختلافات خاندان آل سعود در آينده تشديد و علني خواهد شد.
 
ابراهيم گفت: اختلافات خاندان آل سعود تشديد خواهد شد زيرا شاهزادگان ديگري نيز از جمله شاهزاده عبدالرحمن و شاهزاده تركي بن عبدالعزيز مخالف ولايتعهدي نايف هستند .

وي افزود: شاهزاده تركي پيش از مرگ شاهزاده سلطان از مصر به عربستان برگشت تا شاهزاده نايف و ملك عبدالله درباره انتخاب وليعهد جديد زد و بند نكنند براي همين من معتقدم كه شاهزادگان ديگري نيز معترض به ولايتعهدي نايف هستند و شاهزادگاني هم خشم و نگراني خود را پنهان مي كنند و شايد در آينده از شوراي بيعت استعفا بدهند.

اين نويسنده و محقق عربستاني خاطرنشان کرد: همه اين امور نشان مي دهد كه انتصاب شاهزاده نايف به ولايتعهدي با اجماع و توافق نبوده است.
   
ابراهيم افزود: شاهزاده طلال بارها گفته بود كه عربستان با بهار عربي همراه نيست و بايد حركت مسالمت آميز به سوي دموكراسي در اين كشور آغاز شود.
 
برخي محافل سياسي معتقدند كه ولايتعهدي شاهزاده نايف گزينه آمريكا بود و گزينه آمريكا بر ديگر گزينه هاي برخي اعضاي خاندان آل سعود مقدم و ترجيح داده شده است.

پربیننده ترین خبرها