جنایت آمریکا در زندان بگرام افغانستان

جنایت آمریکا در زندان بگرام افغانستان
يکشنبه 18 دی 1390 - 14:49

كميته حقوقي دولت افغانستان که به دستور رييس جمهوري اين کشور درباره وضعيت زندان ها تشکيل شده، از جنايات گسترده نيروهاي آمريكايي ضد بازداشت شدگان زندان بگرام نزديك كابل پرده برداشت.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار شبکه العالم، شكنجه جسمي و روحي؛ خلاصه گزارشي است كه كميته حقوقي تشكيل شده از سوی "حامد كرزي"، درباره اوضاع زندانيان افغان در بازداشتگاه هاي آمريكايي، تهيه كرده است.

رييس این كميته حقوقي، با تأکید بر ضرورت واگذاري فوری اداره زندان نظامي بگرام به افغانستان، گفت: باقي ماندن اداره این زندان در دست نيروهاي آمريكايي، حاكميت دولت افغانستان بر اين سرزمين را خدشه دار مي كند.

"غول رحمان قاضي" رييس كميته تحقيق در بازداشتگاه بگرام خاطرنشان کرد: بر اساس قانون اساسي افغانستان، هيچ زندان و بازداشتگاه خارجي نبايد در خاك افغانستان وجود داشته باشد، بنابراين اين زندان ها فورا بايد به دولت افغانستان واگذار شود.

در اين گزارش تاكيد شده است كه 2700 زنداني در زندان نظامي بگرام از تاخير محاكمه و منع گفت و گو با وكيل سخن گفتند؛ بسياري از آنان حتی از علت بازداشت خود به دست نيروهاي آمريكايي بي خبر هستند، و اغلب در معرض بدرفتاري، ضرب و شتم و اهانت به مقدسات قرار مي گيرند.

غول رحمان قاضي، عضو كميته پشتيباني از قانون اساسي افغانستان، گفت : با توجه به مصاحبه هايي كه با زندانيان پايگاه نظامي بگرام انجام داديم، و بر اساس مشاهداتي كه داشتيم مي توانيم تاكيد كنيم كه نيروهاي آمريكايي حقوق بازداشت شدگان را نقض كرده و قانون را شكسته اند.

"حامد كرزي" رييس جمهوري افغانستان در پي دريافت شكايت هايي از زندانيان بگرام و خانواده هاي آنان، به نيروهاي آمريكايي يك ماه براي واگذاري اين زندان به دولت افغانستان مهلت داد.

ناظران اين مسأله را بحران جديدي ميان كابل و واشنگتن ارزيابي كردند، كه مطرح شدن موضوع مذاکره آمريكا و گروه طالبان از طريق دولت قطر، و ناديده گرفتن دولت افغانستان صورت گرفته است.

در اين ميان دولت افغانستان، با اعلام مخالفتش با تصمیم آمريكا براي اعزام بازداشت شدگاني از گوانتانامو به قطر به درخواست گروه طالبان، بر اساس مذاكرات صورت گرفته ميان طالبان و آمريكا؛ تاكيد كرده است كه اين زندانيان بايد مستقيما به افغانستان تحویل داده شوند.

 

18:56- 7

 

 



پربیننده ترین خبرها