دیپلمات پیشین روس:

حوادث سوریه و طرح خاورمیانه بزرگ

حوادث سوریه و طرح خاورمیانه بزرگ
چهارشنبه 12 بهمن 1390 - 08:40

يك ديپلمات سابق روس حملات غرب با کمک اعراب عليه سوريه را بخشي از طرح خاورميانه بزرگ دانست و تأکيد کرد کشورهاي عربي نادانسته در خدمت پيشبرد اهداف آمريکا قرار گرفته اند.

" ويچسلاو موتوزوف" روز چهارشنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم، اظهار داشت: در موضوع سوریه، روسيه موضعي ثابت و اصولي اتخاذ كرده و به مقابله با مواضع غربي و عربي همت گماشته است.

وی افزود: اتحاديه عرب با پذيرش دستور آمريكا مبني بر ضرورت براندازي نظام يكي از كشورهاي عضو این اتحاديه يعني سوريه، دچار اشتباهي راهبردي شد.

این ديپلمات سابق روس خاطر نشان كرد: جهان معاصر با تمام فن آوري و انديشه هاي پيشرفته اي كه دارد، در حال پسروي به قرون وسطي است، زماني كه مغول ها براي اميران دست نشانده خود مجوز حاكميت صادر مي كردند.

موتوزوف اظهار داشت: روسيه، هيچ گونه دخالت در سوريه از جمله درخواست كناره گيري رييس جمهور يا تحميل شيوه خاصي از مذاكرات را نخواهد پذيرفت.

موتوزوف گفت : تلاشهای خارجی براي بركناري يك حاكم در يك كشور به مثابه دزدي دريايي بين المللي است، و به روابط بين الملل آسيب مي رساند.

وي با بيان اينكه پيش نويس قطعنامه پيشنهادي روسيه براي حل بحران سوريه همچنان مطرح است، خاطر نشان كرد : اختلاف اساسي با كشورهاي غربي در خصوص پيش نويس قطعنامه شوراي امنيت آن است كه درخواست كناره گيري رييس جمهور يك كشور مستقل، در واقع دخالت در امور داخلي آن كشور است و با توجه به اينكه اين كار به مثابه تعرض به اصل منشور سازمان ملل است، روسيه نمي تواند آن را بپذيرد.

اين ديپلمات سابق روس پيش نويس پيشنهادي غرب براي تصويب قطعنامه ضد سوريه در شوراي امنيت را اقدامي در چارچوب اجراي طرح غرب در خاورميانه ارزيابي كرد و گفت : اين طرح فراتر از سوريه و حتي فراتر از خاورميانه است؛ و تا خاورنزديك و آفريقا را در بر مي گيرد.

ويچسلاو موتوزوف در توضيح اين طرح گفت : اين طرح در واقع برنامه اي ژئوپلتيكي آمريكايي است كه قصد اجراي آن را در اين بخش از جهان دارند، در اين ميان بايد از كشورهاي عرب انتقاد كرد، زيرا آن ها بدون آگاهي از فحواي طرح خاورميانه بزرگ يا خاورميانه جديد كه در سال 2006 هنگام تجاوز اسراييل به لبنان مطرح شد، با آن همراهي مي كنند.

 

1 / 31-21:37

پربیننده ترین خبرها