نماینده سوریه:

قطر عضو ناتو است یا اتحادیه عرب؟

قطر عضو ناتو است یا اتحادیه عرب؟
چهارشنبه 12 بهمن 1390 - 08:52

نماينده دائم سوريه در سازمان ملل متحد در پاسخ به اتهامات نخست وزير قطر پرسيد: آيا قطر عضو ناتو است يا اتحاديه عرب، و چگونه اين کشور به ناتو در ويران کردن ليبي کمک کرد؟

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، "بشار الجعفری" در جلسه دیشب شواری امنیت گفت: سوریه در آزاد سازی کویت شرکت کرد زیرا رژیم عراق در آن زمان تصمیم اشتباهی اتخاذ کرد؛ ولی ما هیچگاه در حمله به عراق و یا لیبی شرکت نکردیم، و هیچگاه در هیچ توطئه ای ضد هیچکدام از کشورهای عربی وارد نشدیم.

الجعفری خاطرنشان کرد: آیا قطر عضو ناتو است یا اتحادیه عرب؛ چگونه این کشور به ناتو برای ویران کردن لیبی کمک کرد .. برخی از کسانی که اینجا سخنرانی کردند گفتند که به دنبال دخالت نظامی در سوریه نیستند؛ و صدور قطعنامه ای از سوی شورای امنیت به معنای دخالت نظامی در سوریه نیست، ولی آیا این تضمین وجود دارد که آنچه را که در لیبی، عراق، سومالی، یوگسلاوی و کوزوو انجام دادند، تکرار نخواهد شد.

الجعفری افزود: ما از کشته شدن انسانهای بیگناه در سوریه به شدت ناراحت می شویم، زیرا آنها فرزندان کشور ما هستند.

قاچاق سلاح به سوریه

نماینده سوریه در سازمان ملل گفت: سوریه اطلاعات بسیاری درباره قاچاق سلاح به این کشور دارد؛ اکنون برای صحبت از این مسأله زمان مناسبی نیست.

وی خاطرنشان کرد: یک روزنامه انگلیسی 2 روز قبل به نقل از خبرنگار خود در سوریه تأکید کرد که قطر و عربستان سعودی از ارسال اسلحه به سوریه حمایت مالی می کنند، و همگان می دانند که متأسفانه کشورهای دیگری هم هستند که برخی قبل از بحران به سوریه بسیار نزدیک بودند، و اکنون مخالفان مسلح را در خاک خود جای داده اند. مخالفانی که با عبور از مرزها در خاک سوریه عملیات نظامی انجام می دهند.

الجزیره و العربیه به تحریک رسانه ای پایان دهند

بشار الجعفری گفت: شبکه الجزیره و العربیه از حملات و تحریک رسانه دست بکشند، چراکه آنها از این راه می توانند در توقف ریخته شدن خون مردم سهیم شوند.

بشار الجعفری با اشاره به اظهارات حمد بن جاسم در جلسه شورای امنیت گفت: بن جاسم در اظهارات خود گفت که قصد دارد شما را از تصمیم های اتحادیه کل اعراب مطلع کند، ولی این اتحادیه اکنون سخنگوی همه عربها نیست زیرا بدون سوریه اتحادیه عرب وجود ندارد، و ما اجازه نمی دهیم که کسی با تصمیم خود به آینده ما ضربه بزند.

واکنش عجیب فرانسه به کشته شدن خبرنگار خود

بشار الجعفری در ادامه با اشاره به گزارش بازرسان در خصوص کشته شدن "جیل ژآکیه" خبرنگار فرانسوی به دست مخالفان مسلح، گفت: واکنش فرانسه به این حادثه تأسف بار و بی توجهی آنها برای پیگیری این موضوع و بویژه برای سوریه عجیب بود؛ به ویژه آنکه سوریه کمیته تحقیق ویژه ای را به ریاست یک قاضی درباره این حادثه تشکیل داد.

حذف برخی بندهای گزارش در بیانیه دبیرکل اتحادیه عرب

بشار الجعفری افزود: دبیرکل اتحادیه عرب در بیانیه خود برخی از بندهای گزارش را قرائت کرد، ولی متأسفم که اعلام کنم او در این بیانیه برخی مفاد گزارش را دستچین کرده و برخی مسائل دیگر را نادیده گرفت.

الجعفری گفت: در بند 26 آمده است که نیروهای دولتی در برخی خوارد در واکنش به حملات ضد افراد، از خشونت استفاده می کند؛ ناظران عرب مشاهده کردند که عناصر مسلح از بمب های حرارتی و خمپاره های سنگر شکن استفاده می کنند.

وی افزود: دبیرکل اتحادیه عرب با درخواست برخی اعضای شورا برای دعوت ژنرال "محمد الدابی" رییس هیأت ناظران برای شرکت در این جلسه مخالفت کرد، و علاوه بر این گزارش ناظران و مدارکی به مقر اتحادیه عرب فرستاده شده بود، به شورای امنیت ارسال نشد.



دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها