جهانگیری مطرح کرد

آزادراه تهران_شمال افتخار بزرگی برای ایران

آزادراه تهران_شمال افتخار بزرگی برای ایران
شنبه 27 خرداد 1396 - 13:29

معاون اول رییس جمهور آزاد راه تهران ـ شمال را یکی از بزرگترین و پیچیده ترین پروژه های مهندسی برشمرد و گفت: این پروژه یکی از افتخارات مهندسی ایران است و مردم ایران باید به توانمندی مهندسی کشور افتخار کنند.

العالم- ایران 

«اسحاق جهانگیری» امروز (شنبه) پس از بازدید از قطعه یک آزاده راه تهران- شمال و آغاز عملیات اجرایی ساخت قطعه دوم این آزادراه در جمع خبرنگاران افزود: آزاد راه تهران- شمال یک راه معمولی نیست، بلکه وجود سازه های بزرگ آن را از پیچیدگی های فنی زیادی برخوردار کرده است.
وی پیشرفت این آزادراه را در دو سال اخیر مناسب برشمرد و گفت: همزمان با تکمیل قطعه اول این آزادراه عملیات اجرایی ساخت قطعه دوم آن نیز به طول 22 کیلومتر توسط چهار پیمانکار ایرانی آغاز شده است.
به گفته معاون اول رئیس جمهوری ، بزرگترین تونل کشور به طول 6 هزار و 400 متر در این قطعه قرار دارد که تاکنون پیشرفت فیزیکی تونل شرقی آن بسیار خوب بوده و به زودی پیمانکار مربوطه تکمیل تونل غربی را آغاز خواهد کرد.
وی با بیان اینکه قطعه سوم آزادراه تهران شمال در منطقه ای بسیار سخت قرار گرفته و ساخت آن دارای پیچیدگی های زیادی است، خاطرنشان کرد: مذاکره با شرکت های خارجی برای تامین منابع مالی و فاینانس خارجی آن آغاز شده است.
جهانگیری تصریح کرد: تقریبا همه شرکت های فعال در قطعات 1 و 2 آزاد راه ایرانی اند و این موضوع افتخار بزرگی برای مهندسان ایرانی و جامعه است.
وی با بیان اینکه انتظار داریم سال جاری طرح اجرایی تکمیل قطعه سوم آزادراه را جمع بندی کنیم، گفت: بنیاد مستضعفان نیز تاکنون به خوبی توانسته در اجرای این پروژه مهم مهندسی کشور عمل کند؛ با حضور سعیدی کیا در بنیاد مستضعفان تاکنون موانع زیاد تکمیل آزادراه تهران- شمال برطرف شده و تاخیر چند ماهه در این پروژه با این پیچیدگی به نظر طبیعی است.
قطعه یک آزاد راه تهران - شمال به طول 32 کیلومتر از تقاطع بزرگراه آزادگان و شهید همت شروع و با عبور از مناطق کن، سولقان و امامزاده عقیل و تونل تالون و دره لانیز به سه راهی شهرستانک می رسد.
با افتتاح این قطعه قسمتی از راه فعلی که از طریق کرج می گذرد حذف و مسیر تهران به شمال حدود 60 کیلومتر کوتاه می شود و شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل ونقل و شرکت آزاد راه تهران - شمال در صدد است این قطعه تا اوایل تا بستان 1396 زیر بار ترافیک برود. این قطعه 32 کیلومتری دارای 16 پل و 32 هزار متر تونل رفت و برگشت است.
آزادراه تهران - شمال طراحی و معماری آن به گونه ای انجام شده است که هموطنان هنگام رانندگی در تمام مسیر آن از زیبایی های این آزادراه لذت خواهند برد.
برای آماده سازی این آزادراه 123 کیلومتری در مجموع باید 145 تونل در باند رفت و برگشت این مسیر بین استان تهران و مازندران به طول تقریبی 88 کیلومتر ساخته شود و تعداد پل‌های بزرگ این مسیر در باند رفت و برگشت نیز 97 پل به طول حدود 13 کیلومتر است و با شیب 6 درصدی جاده، تردد در این محور بیش از 35 درصد کاهش مصرف سوخت خواهد داشت. 
برای ساخت این آزاد راه به خصوص در قطعه یک آن مشکلات زیادی در خصوص زمین های معارض وجود داشت که خوشبختانه با همکاری تمام دستگاه های اجرایی، وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان مشکلات مربوط به زمین های معارض این منطقه حل شد و شرکت آزاد راه تهران - شمال(وابسته به بنیاد مستضعفان) و وزارت راه و شهرسازی در نظر دارند با احداث قطعات دو و سه در نهایت این آزادراه را در سال 1399 بهره برداری کامل کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها