اسرائیل در لیبی چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

اسرائیل در لیبی چه اهدافی را دنبال می‌کند؟
يکشنبه 18 تير 1396 - 16:27

پس از عادی سازی روابط مناطق شرقی لیبی با رژیم صهیونیستی، هم اکنون تل‌آویو درصدد دستیابی به دیگر خواسته‌های خود در این کشور به واسطه ژنرال حفتر است.

العالم-لیبی

 تحت عنوان «آشتی بین اسرائیل و لیبی» هفته گذشته جزیره «رودس» یونان میزبان نشستی صهیونیستی – لیبیایی بود که در آن شماری از اعضای کنست و کابینه رژیم صهیونیستی و مقامات مسئول کشور لیبی، در کنار چند مقام سیاسی و امنیتی ایتالیایی حضور داشتند.

«مرفت عوف»، کارشناس مسائل لیبی طی مقاله‌ای که پایگاه اینترنتی «ساسه پست» آن را منتشر کرد، به ارزیابی این نشست و اهداف آن پرداخته و در این‌باره می‌نویسد: این نشست در چارچوب پافشاری‌ اسرائیل جهت ورود به صحنه لیبی و به طور مشخص به واسطه «خلیفه حفتر»، ژنرال بازنشسته ارتش لیبی برگزار شد که دست هیچ کمکی حتی از سوی دشمنانش برای مشروعیت بخشیدن به خود در لیبی را رد نمی‌کند.

یهودیان لیبی، دستاویز رژیم صهیونیستی

«تمام گروه‌های شبه نظامی فعال در لیبی، با وجود شکاف و خلائی که دولت این کشور با آن مواجه است، خواستار برقراری رابطه با اسرائیل هستند»... این بخشی از اظهارات «رافائل لوزون»، رئیس اتحادیه یهودیان لیبیایی در سرزمین‌های اشغالی است.

به همین منظور لوزون با همکاری شماری از شخصیت‌های یهودی ساکن سرزمین‌های اشغالی نشست جزیره رودس یونان را با هدف بررسی زمینه‌های برقراری روابط بین تل‌آویو و طرابلس برگزار کردند و طی آن مسئولان محلی شرق لیبی که جامعه بین المللی تشکیلات سیاسی آنها را به رسمیت نمی‌شناسد، به لطف مصر گام‌های آشکاری را جهت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و گشودن باب همکاری سیاسی و مشارکت دادن یهودیان لیبی تبار در بازسازی لیبی برداشتند.

تاریخ برگزاری کنفرانس به گونه‌ای تنظیم شد که بنابر ادعای منابع صهیونیستی با سالروز «بیرون راندن یهودیان لیبی از کشور لیبی» مصادف باشد تا آنچه «آشتی و شروع گفت‌وگو بین یهودیان بیرون رانده شده از لیبی در سال 1967 با دولت کنونی لیبی» عنوان شده است، را محقق کند.

«ایوب قرا»، وزیر ارتباطات رژیم صهیونیستی می‌گوید: وقت آن رسیده تا یهودیان لیبی در بازسازی کشورشان و حضور در صحنه سیاسی آن مشارکت داشته باشند و به همین منظور تماس‌‌های مستمری بین رهبران یهودی و اسرائیلی با مسئولان لیبی در کابینه «سراج» و ژنرال حفتر جهت فراهم کردن زمینه‌های توسعه و گسترش روابط فیمابین جریان دارد، به ویژه آنکه دو طرف مایل به توسعه و گسترش این روابط هستند.

«عصام الزبیر»، نویسنده و روزنامه‌نگار لیبیایی با اشاره به اینکه نشست یونان فاقد رسمیت است، تاکید می‌کند: اسرائیل تلاش می‌کند، از این نشست بهره‌برداری خبری و تبلیغاتی کرده و نشان دهد، لیبی در تلاش جهت برقراری رابطه با تل‌آویو است.

الزبیر درباره یهودیان لیبیایی تبار نیز می‌‌گوید: در دوران زمامداری سرهنگ قذافی، وی تلاش کرد، از طریق رافائل لوزون روابط خود با یهودیان لیبی را از سرگیرد و این موجب شده تا آنها هم اکنون خواستار گسترش روابط با لیبی و بازگشت به آن هستند، حتی شماری از آنها بازگشت به فلسطین اشغالی را رد کرده و به انتظار بازگشت به لیبی در ایتالیا بسر می‌برند، اما لوزون خواهان بازگرداندن اموال و املاک و دارایی‌های آنها در لیبی است.

به همین دلیل این نویسنده لیبیایی احتمال وجود چشم‌داشت‌هایی اسرائیلی در لیبی پشت پرده این خواسته‌ها را مطرح می‌کند، به ویژه آنکه لیبی با برخورداری از موقعیت راهبردی و ثروت‌های کلان ملی در حوزه نفت و گاز توجه بسیاری از کشورها و شرکت‌های چند ملیتی را به خود جلب کرده و لیبی را به میدان رقابت این کشورها و شرکت‌ها جهت سیطره بر گذرگاه‌ها و تجارت و اقتصادش و احتکار ثروت‌های ملی‌ش تبدیل کرده است.

تل‌آویو کوتاه‌ترین راه برای کسب مشروعیت جهانی

«چراکه نه، دشمن دشمن من، دوست من است» این جمله تاریخی، پاسخ ژنرال حفتر به سوال خبرنگار نشریه ایتالیایی «کوریرا لایلا سیرا» بود که طی مصاحبه مورخ 30 نوامبر 2014 از وی پرسیده بود، آیا حاضر به دریافت‌ کمک‌های اسرائیل می‌باشد؟

حفتر که صراحتا اعلام کرد که مایل به همکاری با اسرائیل و دریافت کمک از تل‌آویو است، ماه مارس 2015 میلادی طی سفر به اردن تلاش کرده بود، با اسرائیلی‌ها دیدارهایی داشته باشد، البته مطبوعات صهیونیستی در آن زمان از دیدار وی با نمایندگانی از ارتش و دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل خبر داده بودند.

پایگاه خبری «دبکا» که به مراکز امنیتی رژیم صهیونیستی نزدیک است، در این‌باره مدعی شد، ژنرال حفتر طی دیدارهایش در سال 2015 میلادی با تل‌اویو هماهنگی‌ یک عملیات بزرگ نظامی در خاک لیبی را انجام داده بود.

گزارش روزنامه «جیروزالیم پست» نیز از تصریح می‌کند: حفتر از خود شخصیت یک مبارز با تروریسم اسلامی را ترسیم کرده بود و برخی به وی به عنوان منجی نگاه می‌کنند، به همین دلیل فرصت را برای ستودن «عبد الفتاح السیسی»، رئیس جمهوری مصر به عنوان یکی از شخصیت‌های درحال مبارزه با داعش از در آفریقا از دست نداد.

این در حالی است که در گزارش مرکز مطالعات جامعه و دولت «یروشلایم» اسرائیل آمده است، «تسفی مزئیل»، سفیر سابق رژیم صهیونیستی در قاهره مستقیما خواستار هدف گیری لیبی شده و خاطر نشان کرده بود: داعش و دیگر گروه‌های شبه نظامی اسلامگرا مانند «فجر لیبی»، وابسته به جماعت اخوان المسلمین این کشور، حملات خود را متوقف نمی‌کند و به مبارزه با مصر ادامه خواهند تا مانع اجرای طرح‌های اقتصادی السیسی در مصر شوند و با تضعیف ثبات و استقرار این کشور، مصر را به کشوری ناکام و شکست خورده همچون سومالی و عراق و سوریه و یمن تبدیل کنند.

«علاء فاروق»، نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی لیبی بر این باور است، اسرائیل همواره خواهان برقراری رابطه با هر دیکتاتوری است که در منطقه این رژیم را بپذیرد و موجودیت سیاسی‌ش را به رسمیت بشناسد، در مقابل نیز رژیم‌های دیکتاتور منطقه چون از میزان نفوذ این رژیم در محافل بین المللی آگاه هستند، به ویژه لابی صهیونیستی که بر سیاست‌های آمریکا خیمه زده است، لذا از این رابطه استقبال می‌کنند.

به گفته این نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی لیبی، حفتر به اهمیت نزدیکی به اسرائیل واقف است و به این طریق تلاش دارد، قدرت و توانمندی‌ش را به آمریکایی‌ها ثابت کند و برای تحقق این خواسته کوتاه‌ترین راه تل‌اویو است، لذا هیچ مخالفتی با برقراری رابطه با اسرائیل ندارد، به این امید که بر تصمیمات بین المللی تاثیر گذاشته، به عنوان رئیس جمهوری یا فرمانده کل نیروهای مسلح لیبی توسط جامعه جهانی به رسمیت شناخته شود.

مزدور اسرائیل در لیبی

ژنرال حفتر برای اینکه گرایشات جدایی طلبانه گروه‌های شبه نظامی را تقویت کند، تاکنون چندین قرار داد میلیون دلاری با این گروه‌ها منعقد و برای به دست آوردن مشروعیت بین المللی سیلی از کمک‌های مالی رژیم صهیونیستی را به این گروه‌ها تقدیم کرده است.

رسوایی میدان‌های نفتی لیبی

قضیه میدان‌های نفتی لیبی که روزنامه انگلیسی «گاردین» از آن پرده برداشت، یکی از بزرگترین رسوایی حفتر است که عمق روابط وی با رژیم صهیونیستی را به ترسیم می‌کند.

«آری بن میناچی»، از مزدوران سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل که در کانادا اقامت دارد، در سال 2013 روابط خود را با جدایی طلبان شرق لیبی آغاز کرد و طی سفر به این کشور در سپتامبر همان سال در شهر بنغازی با «زبیر السنوسی» دیدار کرد که تلاش داشت، جنبشی جدایی طلب و فدرال در لیبی تاسیس کند، هدف این جنبش جدایی منطقه «برقه» در شرق لیبی از این کشور بود.

گاردین تاکید می‌کند، میناچی در این راستا قراردادی شش میلیون دلاری با زبیر السنوسی امضا کرد تا با اعمال فشار بر آمریکا و کشورهای مختلف جهان، آنها را وادار به تغییر سیاست‌هایشان در قبال حفتر کنند که در این‌باره با شکست مواجه شد.

گزارش گاردین تاکید می‌کند که میناچی همچنان روابط خود را با حفتر حفظ کرده، اگرچه حفتر چندان به وی تکیه نمی‌کند، اما در عین حال این رابطه را قطع هم نمی‌کند، چون نمی‌خواهد فردی چون میناچی را از دست بدهد.

«عصام الزبیر»، روزنامه‌نگار لیبیایی در این خصوص تاکید می‌کند، طرف‌هایی در لیبی وجود دارند که برای حفظ قدرت به هر ابزاری از جمله اسرائیل و صهیونیست‌ها متوسل می‌شوند.

این روزنامه‌نگار لیبیایی می‌افزاید: اسرائیل تلاش دارد، وارد صحنه لیبی شده و بر موازنه‌های قدرت و معادلات حاکم بر صحنه سیاسی این کشور تاثیر بگذارد و به این طریق نه فقط نفوذ خود را در لیبی بلکه در قاره آفریقا نیز توسعه و گسترش دهد.

فارس

پربیننده ترین خبرها