آغاز خروج ارتش آلمان از پایگاه اینجرلیک ترکیه

آغاز خروج ارتش آلمان از پایگاه اینجرلیک ترکیه
يکشنبه 18 تير 1396 - 22:17

رسانه‌های آلمانی از آغاز عملیات عقب نشینی ارتش آلمان از پایگاه اینجرلیک و انتقال نیروها به اردن بر اساس تصمیمات اتخاذ شده خبر دادند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه "تاگس شاو" آلمان از آغاز عقب نشینی نیروهای آلمانی از پایگاه اینجرلیک ترکیه خبر داد. قرار است بر اساس تصمیمات اتخاذ شده نیروهای آلمانی در پایگاهی هوایی در اردن مستقر شوند.

نیروهای ارتش آلمان سال گذشته به شدت تحت فشار مناقشات آنکارا-برلین بر سر پایگاه نظامی اینجرلیک بودند. بیش از یک سال است که پایگاه نظامی اینجرلیک به مسئله ای مورد مناقشه بین آلمان و ترکیه تبدیل شده است. چند هفته پیش تصمیم پارلمان آلمان برای انتقال نیروهای آلمانی به اردن بالاخره به این مناقشات پایان داد.

حالا ارتش آلمان روند تخلیه این پایگاه نظامی را آغاز کرده است. ابتدا باید هواپیمای سوخت رسان مستقر در این پایگاه نظامی عقب نشینی کند. هواپیماهای شناسایی آلمان از این پایگاه نظامی بر فراز عراق  سوریه پرواز کرده و عملیات شناسایی برای ائتلاف بین المللی ضد داعش انجام داده و به این ترتیب از این ائتلاف حمایت می کردند. این عملیات حدود 2 ماه بود که متوقف شده بود تا مسئله انتقال نیروهای آلمانی به اردن نهایی شود.

دولت ترکیه چندی پیش به بهانه اعطای پناهندگی به سربازان ترک از طرف آلمان دیدار نمایندگان پارلمان این کشور از اینجرلیک را برای دومین بار ممنوع کرد. متعاقب آن آلمان نیز تصمیم گرفت نیروهای خود را از این پایگاه نظامی خارج کند.

اخیرا  صدر اعظم آلمان بار دیگر مسئله اینجرلیک را در دیدار خود با اردوغان در حاشیه نشست جی 20 مطرح کرده بود و البته بعد از پایان دیدار همچنان از اختلافات عمیق در این باره سخن گفت که امکان برطرف کردن آن وجود ندارد.

مناقشات بر سر اینجرلیک از ژوئن سال گذشته آغاز شد. در آن زمان ترکیه برای اولین بار دیدار نمایندگان پارلمان آلمان از این پایگاه نظامی را به دلیل تصویب قطعنامه نسل کشی ارامنه در پارلمان این کشور ممنوع کرد.

از آن پس اینجرلیک در دیگر مناقشات بین آلمان و ترکیه به ابزار فشاری تبدیل شد که از جمله آن درخواست آنکارا برای آزادی ویزا برای اتباع ترک بود.

وزارت دفاع آلمان اعلام کرده است که تا اکتبر عقب نشینی ارتش و تجهیزات آلمانی از پایگاه اینجرلیک تکمیل شده و عملیات تورنادهای آلمانی دوباره کار خود را از اردن آغاز می کنند.

تسنیم

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها