چه اسراری در این معبد باستانی نهفته است؟

چه اسراری در این معبد باستانی نهفته است؟
سه شنبه 20 تير 1396 - 10:37

باستان‌شناسان به تازگی موفق به کشف تونل های مخفی زیر هرم ماه به عنوان یکی از اهرام موجود در شهر باستانی تئوتیئواکان (Teotihuacan) شده‌اند.

العالم - گوناگون


آیا تا به حال این سوال برایتان پیش آمده که علت اصلی احداث سازه‌های هرمی شکل چه بوده است؟ به چه علت نیاکان ما چنین بناهایی را می‌ساختند؟ آیا چنین مکان‌هایی بنابر اعتقادات مذهبی ساخته می‌شد و یا واقعیت چیز دیگری‌ست؟ جالب است بدانید که گستره ساخت این اهرام اسرارآمیز، محدود به مصر نیست و تقریبا در نقاط مختلفی از قاره‌های سراسر جهان می‌توان نمونه‌هایی از آن را مشاهده کرد. شهر باستانی تئوتیئواکان (Teotihuacan) یک مکان باستانی بسیار بزرگ در مکزیک است که بزرگ‌ترین هرم‌های موجود در جهان را در خود جای داده که یکی از این اهرام باستانی ، هرم ماه است که اخیرا باستان‌شناسان به اکتشافی بی‌سابقه در مورد آن دست یافته‌اند. به عقیده کارشناسان، تونل های مخفی زیر هرم ماه در واقع به تقلید از عالم مردگان احداث است!

به گزارش موسسه ملی انسان‌شناسی و تاریخ مکزیک (INAH) و دانشگاه خود مختار ملی مکزیک، باستان‌شناسان با اسکن‌های دقیق از وجود یک تونل زیرزمینی از میدان ماه تا هرم ماه خبر دادند. کارشناسان معتقدند که یافته‌های اخیر نشان می‌دهد که تونل های مخفی زیر هرم ماه در واقع عضوی از یک شبکه تونلی بسیار بزرگ‌تر هستند. کشف این تونل‌ها، با استفاده از «توموگرافی مقاومت ویژه الکتریکی» به عنوان یکی از تکنیک‌های تصویربرداری از بناهای زیرسطحی انجام گرفته است.

گزارش‌ها حاکی از آن هستند که این تونل‌ها از میدان مرکزی این شهر باستانی شروع و تا هرم ماه ادامه می‌یابند. گفته می‌شود که از این تونل‌ها، برای قربانی کردن انسان‌ها و سایر مراسم‌های باستانی استفاده می‌شده است.

به گفته مقام‌های موسسه INAH، کارشناسان برای جستجوی این تونل‌ها تجهیزات پیشرفته‌ای را به کار گرفتند و در نهایت موفق شدند تونل مذکور را در عمق 10 متری هرم ماه کشف کنند. البته این اولین تونل کشف شده در شهر باستانی تئوتیئواکان نیست؛ چرا که پیش‌تر در همین منطقه، تونل‌های دیگری نیز توسط کارشناسان کشف شده است.


بررسی‌های باستان‌شناسان که زیر نظر اداره مطالعات باستان شناسی INAH انجام گرفت، با انتشار اولین تصاویر به وضوح نشان داد که این تونل در عمق 10 متری مرکز هرم ماه حفر شده است. کارشناسان می‌گویند که به منظور فهم بهتر علت حفر این این تونل‌ها، نیاز به پردازش داده‌های بیشتری دارند. از این رو مطالعات کارشناسان تا کشف پاسخ‌های قطعی به سوالات مطرح شده ادامه خواهد داشت.

ورونیکا اورتگا (Veronica Ortega) به عنوان یکی از کارشناسان حاضر در این تیم تحقیقاتی معتقد است که تونل های مخفی زیر هرم ماه احتمالا با هدف تقلید از عالم مردگان حفر شده‌اند. در واقع مردمان باستانی این منطقه معتقد بودند که با حفر این تونل‌ها، می‌توانند از عالم اموات و خلق دوباره زندگی، غذا و گیاهان تقلید کنند!

دانشمندان امیدوار هستند که در آینده‌ای نزدیک، با بررسی‌های دقیق‌تر از ویژگی‌ها و اهداف این تونل‌ها مطلع شوند. هنوز مشخص نیست که تونل کشف شده، در حالت واقعی خود قرار دارد و یا محتویات آن پیش‌تر مورد غارت قرار گرفته‌ است؛ چرا که برخی دیگر از تونل‌های شهر باستانی تئوتیئواکان، در گذشته مورد غارت قرار گرفته‌اند.

کارشناسان معتقد هستند که کشف تونل های مخفی زیر هرم ماه می‌تواند آغازگری بر اکتشافات بعدی در این شهر باستانی باشد؛ چرا که بررسی تغییرات موجود در خاک این منطقه، به دانشمندان اطمینان خاطر داد که تونل‌های بسیار بیشتری در این منطقه مدفون هستند.

شهر باستانی تئوتیئواکان یکی از معروف‌ترین مکان‌های باستان‌شناسی در سراسر کره زمین به شمار می‌رود. این شهر در 45 کیلومتر مکزیکوسیتی قرار داشته و یکی از مهم‌ترین مکانی‌های باستانی در آمریکا است.

این شهر باستانی، در سال 100 میلادی شکل گرفت و بین 7 الی 8 قرن دوام داشت. تئوتیئواکان یکی از بزرگ‌ترین شهرها در دوران باستان بود و در دوران اوج خود، 150 هزار نفر در آن ساکن بوده‌اند.

شهر باستانی تئوتیئواکان توسط تعداد بسیاری از معابد و اهرام محصور شده بود و فضای 1700 متری بین این هرم‌ها «مسیر مردگان» نام داشت. محققان بر این باورند که 500 متر از این مسیر هنوز کشف نشده و بسیاری دیگر معتقدند که این مسیر، ارتباطی اسرارآمیز با کهکشان راه شیری دارد.

همانطور که پیش‌تر گفته شد، تونل های مخفی زیر هرم ماه در واقع اولین تونل‌های این منطقه به شمار نمی‌روند؛ چرا که هرم «آفتاب» و هرم «مار پردار» نیز در این منطقه دارای مسیرهایی زیرزمینی در اعماق پایین هستند. باستان‌شناسان بر این باورند که رهبران محلی این منطقه، با نمادگرایی در سرتاسر این تونل‌ها، بیش از 100 هزار نفر از مردم بومی و یا خارجی را با هم متحد ساخته بودند.

تونل‌های موجود مدفون در زیر هرم آفتاب در سال 1970 میلادی توسط باستان‌شناسان کشف شد. اما در بررسی‌های ابتدایی، محققان متوجه شدند که محتوای این تونل‌ها توسط بومیان دره مکزیک در اوایل قرن 16 غارت شده است. از این رو به نظر می‌رسد کشف اخیر تونل های مخفی زیر هرم ماه می‌تواند به شناسایی مردمان باستانی شهر تئوتیئواکان کمک شایانی کند.

علاوه بر این‌ها، کشف این تونل جدید می‌تواند باستان‌شناسان را در جستجوی سایر تونل‌های این چنینی در منطقه یاری کند. باستان‌شناسان با بررسی خاک‌های مناطق زیرزمینی این هر‌م‌ها، به شواهدی از وجود کانال‌ها و چاله‌های بزرگ دست یافته‌اند که احتمالا برای مراسم خاص و باستانی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

وبسایت گجت نیوز

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها