وزیر نیرو اعلام کرد:

دستیابی به رکوردهای بی‌ سابقه در صنعت برق کشور

دستیابی به رکوردهای بی‌ سابقه در صنعت برق کشور
سه شنبه 20 تير 1396 - 11:17

وزیر نیرو گفت: رکوردهایی که امسال در زمینه تولید برق و .. رقم خورد در طول تاریخ صنعت برق کشور کاملا بی‌سابقه بوده‌ و به درجه های بسیار بالایی رسیده‌است.

العالم - ایران
حمید چیت‌چیان خاطرنشان کرد: از شهر آبادان با شما بینندگان صحبت می‌کنم. هوا بسیار گرم و در عین حال پذیرایی مردم خونگرم خوزستان بسیار زیبا است و وزارت نیرو تمهیدات بسیار مفصلی برای تامین برق مورد نیاز کشور در این شرایط آب و هوایی بسیار گرم داشته است.
وی ادامه داد: با وجود افزایش ۲۶۰۰ مگاوات مصرف برق کشور در این ایام نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ظرفیت‌های جدید تولید برق را ایجاد کردیم. علاوه بر این توانستیم با بهره‌گیری از شیوه‌های گوناگون فنی از ظرفیت‌های موجود تولید برق، ۹۰۰ مگاوات بیشتر برق تولید کنیم.
وزیر نیرو تصریح کرد: همچنین تلاش شد میزان تلفات شبکه برق کاهش یابد و از حدود ۱۵ درصد به کمتر از ۱۱ درصد برسد که این امر در تامین نیازهای جدید برق تاثیر بسیاری داشته است. از سوی دیگر آمادگی نیروگاه‌ها و شبکه را به حداکثر ممکن رسانده‌ایم.
وی افزود: خرسندم که اعلام کنم رکوردهایی که امسال در زمینه برق رقم زدیم در طول تاریخ صنعت برق کشور کاملا بی ‌سابقه بوده‌اند و به درجه‌های بسیار بالایی رسیده‌اند. بنابراین وزرات نیرو با تمام ظرفیت‌های فنی، امکانات، نیروی انسانی و تخصص خود، تمام تلاش خود را به کار گرفته و همه نیروهای این وزارتخانه آماده هستند و کار به خوبی در حال انجام است.
وزیر نیرو یادآور شد: با این وجود ممکن است در برخی نقاط کشور در این شبکه وسیع برق حوادثی رخ دهد و ممکن است به صورت موقت و به مدت ۵ دقیقه، ۱۰ دقیقه، نیم ساعت یا یک ساعت، خاموشی در یک نقطه از مناطق کوچک کشور رخ دهد که در این زمینه از شکیبایی و صبر مردم تشکر می‌کنیم.
وی اظهار کرد: تمام کاری را که می‌توانستیم و ظرفیت فنی و علمی ما اجازه می‌داد، به کار گرفتیم. در این بخش مردم هم بسیار تاثیرگذار هستند. مردم می‌توانند با اندکی تدبیر و با صبر و حوصله مصرف برق خود را مقداری کاهش دهند. در وسط روز بین ساعت ۱۲ تا ۱۶ و شب‌ها از ساعت ۲۰ تا ۲۳ سعی کنیم کمتر لامپ‌ها را روشن و حداقل یک یا دو لامپ را خاموش کنیم.
وزیر نیرو با بیان این‌که مهم‌ترین مولفه تشکیل دهنده پیک مصرف برق در کشور در فصل تابستان، لوازم سرمایشی است، افزود: از مردم درخواست داریم درجه کولر گازی خود را روی ۲۵ درجه تنظیم کنند. این عدد، درجه آسایش  است و بهترین آسایش را در این درجه خواهیم داشت.
چیت چیان ادامه داد: تنظیم درجه کولر روی ۱۸، ۱۹ یا ۲۰ درجه علاوه بر اذیت و رنجش افراد، مصرف برق را بسیار افزایش خواهد داد و مساله مهم‌تر این است که با انجام این کار ممکن است موجب شویم در نقطه‌ای از کشور افرادی که نیاز به مصرف برق دارند دچار گرفتاری شوند و برق این نقاط خاموش شود.
وی خاطرنشان کرد: با وجود گرمای هوا، امروز برای من روز بسیار شیرینی بود چراکه خدمات بسیار خوبی به مردم عزیز خوزستان ارائه شد. ۵ شبکه بزرگ آبیاری و زهکشی با مجموع مساحت ۲۷ هزار و ۵۵۰ هکتار مورد بهره‌برداری قرار گرفت که بیش از ۲۶۵ میلیارد تومان برای این شبکه‌ها هزینه شده است.
وزیر نیرو با بیان این‌که امروز عملیات اجرایی ساخت دو سد بسیار ارزشمند در مناطق مارد و بهمنشیر آغاز شد، خاطرنشان کرد: احداث این دو سد یکی، دو سال طول می‌کشد. اجرای سد سوم این منطقه با ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی رو به اتمام است و طی یکی، دو ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. بزرگترین اثر این سدها، جلوگیری از ورود آب خلیج فارس به رودخانه بهمنشیر در زمان مد دریا است.
چیت چیان ادامه داد: همچنین این سدها از آسیب به نخیلات منطقه جلوگیری خواهند کرد. بنابراین مردم عزیز آبادان و خرمشهر می‌توانند نگرانی خود نسبت به شور شدن رودخانه‌ها را کنار بگذارند و کشت و زرع خود را توسعه دهند.
وی با اشاره به آغاز یا افتتاح طرح‌های متعدد در حوزه برق در استان خوزستان گفت: امیدوارم این طرح‌ها نتیجه بسیار خوبی برای مردم خوزستان داشته باشد.
وزیر نیرو در پاسخ به این‌که آیا مردم سیستان و بلوچستان نیز می‌توانند به تامین برق پایدار امیدوار باشند، عنوان کرد: یقینا همین طور است. اکنون در هیچ جای کشور به دلیل عدم کفایت تولید برق مشکلی نداریم. مشکل این است که افزایش مصرف برق در پی بروز گرمای بسیار شدید، موجب شده شبکه برق ظرفیت و کشش کافی را نداشته باشد.   بنابراین دچار افت ولتاژ می‌شویم.
چیت چیان ادامه داد: این افت ولتاژ موجب می‌شود گاهی در برخی نقاط با مشکل مواجه شویم. همانطور که در سیستان و بلوچستان نیز این مساله را شاهد بودیم، اما تمامی تدابیر به کار رفته و اکنون در این استان به دلیل بعد مسافت تصمیم گرفته‌ایم در ۸ یا ۹ نقطه شبکه برق این استان نیروگاه‌های کوچکی احداث شود که این اقدام کمتر از چند ماه به طول می‌انجامد.
وی افزود: با ورود این نیروگاه‌ها به شبکه برق سیستان و بلوچستان اطمینان داریم مشکل افت ولتاژ در این استان برطرف خواهد شد.

ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها