دانشمندان روس: دمای تاج خورشید به میلیون ها درجه می رسد

دانشمندان روس: دمای تاج خورشید به میلیون ها درجه می رسد
چهارشنبه 21 تير 1396 - 20:11

دانشمندان مرکز فیزیک آکادمی علوم روسیه با بهره گیری از اطلاعات ماهواره روسیه "کوروناس – الوتون" افزایش دمای تاج خورشید تا چند میلیون درجه کلوین را مورد بررسی قرار دادند.

العالم - گوناگون

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، دمای فوق العاده زیاد لایه بالای جو گازی خورشید، همچنان برای دانشمندان فیزیک فضا، مانند یک معماست. این در حالی است که دمای لایه های "فوتوسفر" و "کروموسفر" که در زیر لایه جو گازی خورشید واقع شده اند از 10 هزار درجه کلوین فراتر نمی رود. اما دمای طبقه نزدیک به فوتوسفر و تاج به میلیون ها درجه کلوین می رسد و هیچ گونه تحلیل علمی واضحی برای این پدیده عجیب وجود ندارد.

برای حل این معما، دانشمندان در سال 2009 اولین آزمایشگاه خورشیدی تحت عنوان "کوروناس – الوتون" را به فضا فرستادند. این آزمایشگاه منحصرا برای رصد کردن عملیات و تغییراتی که در تاج خورشید و مناطق نزدیک به آن اتفاق می افتد ایجاد شده بود.

این آزمایشگاه 278 روز در فضا بود و سرانجام به علت خراب شدن باطری هایش منهدم شد. با این وجود، دانشمندان توانستند مقادیر فراوانی اطلاعات جمع آوری کنند تا به میزان افزایش دمای خورشید در هنگام وقوع انفجارهای کوچک در سطح آن پی ببرند.

تحقیقات نشان داد انفجارهای هر چند کوچک باعث آزاد شدن انرژی کافی برای افزایش دمای تاج خورشید تا 4 میلیون درجه کلوین می شود که این امر قبلا غیرممکن بوده است.

با وجود اینکه در سطح خورشید به طور منظم، انفجارهای ضعیف رخ می دهد، می توان گفت انفجارها، ابزار اصلی افزایش دمکای تاج خورشید هستند.

دانشمندان امیدوارند پس از ارسال آزمایشگاه "کوروناس – الوتون" که توسط شرکت روسی "لافوچکین" در حال ساخت است به پاسخ واضحی برای این سؤال دست یابند.

دانشمندان اعلام کرده اند: توان این آزمایشگاه در رصد کردن انفجارهای سطح خورشید 20 برابر بیش از آزمایشگاه سابق است.

216

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها