معاون سیما عنوان کرد:

تلویزیون ایران ۸۷ درصد بیننده دارد

تلویزیون ایران ۸۷ درصد بیننده دارد
چهارشنبه 21 تير 1396 - 22:40

معاون سیمای رسانه ملی عنوان کرد طبق نظرسنجی ها ۸۷ درصد از مردم مخاطب تلویزیون جمهوری اسلامی ایران هستند و حدود ۱۲ درصد شبکه های ماهواره ای را دنبال می کنند.

العالم-ایران

مرتضی میرباقری معاون سیما، سیدعلی حمیدی قائم مقام مرکز سیما فیلم، محمدرضا جعفری جلوه مدیر شبکه دو و جمعی از مدیران صداوسیما امروز چهارشنبه بیست و یکم تیرماه به لوکیشن سریال «گمشدگان» رفتند و از این پروژه بازدید کردند.

در ابتدای این بازدید میرباقری درباره سریال های ایرانی عنوان کرد: طبع مردم ما به سریال های ایرانی بیشتر از سریال های خارجی گرایش دارد. به طور مثال بهترین سریال خارجی تا ۴۰ درصد مخاطب دارد اما سریال های ایرانی کف آن از ۳۰ درصد بیننده دارد و به بالاتر از ۶۰ درصد هم می رسد.

وی ادامه داد: مشکل اصلی سریال های ما این است که نویسنده های پرتلاش و باسواد وجود ندارد. هم اکنون در سال متقاضی برای پخش ۲۰ تا ۳۰ سریال وجود دارد، بنابراین نباید نگاه سطحی به سریال ها وجود داشته باشد چراکه هر چه به لایحه های عمیق تر وارد می شویم حرف های اساسی تری را می توانیم، بیان کنیم.

معاون سیمای رسانه ملی با اشاره به نظرسنجی ها از بینندگان تلویزیون عنوان کرد: ما در عمق روستاهای ایران امکان نظرسنجی داریم و اگر آماری اعلام می شود بر این اساس است. که بر طبق آمارها تلویزیون جمهوری اسلامی ایران ۸۷ درصد بیننده دارد. همچنین سریال های ماه رمضان ۵۷.۵ درصد بیننده داشته است که البته مسلما این درصدها در بعضی از استان ها و اقشار مردم تفاوت دارد.

وی همچنین با اشاره به آمار عنوان کرد: شبکه های ماهواره ای در ایران ۱۲ درصد مخاطب دارد که ممکن است در محله ای یا کوچه ای تعداد مخاطبان زیادتر باشد ولی در هر حال آمار اصلی همین میزان است.

میرباقری با اشاره به اینکه مشکلی در تامین هزینه تولید سریال ها وجود ندارد، توضیح داد: ما هزینه سریال ها را به طور روتین می توانیم تامین کنیم البته غیر از سریال های الف ویژه که آثار پرهزینه ای هستند و از منطق دیگری در تامین بودجه برخوردارند. با این حال هیچ مشکلی در تامین بودجه سریال ها وجود ندارد و هرکسی، هر متنی را که بیاورد با در نظر گرفتن مسایل کارشناسی آن را به تولید می رسانیم. مخصوصا که به هیچ وجه فیلترینگ مذهبی یا سیاسی نداریم به شرط اینکه کارها از پشتوانه علمی و فکری برخوردار باشند.

در این جلسه که با حضور بازیگران و عوامل سریال همراه بود پرویز پورحسینی درخواست کرد که از نویسندگان حرفه ای دعوت به کار شود و بیان کرد: نویسندگان خوب پشت در سازمان منتظر نمی مانند.

میرباقری نیز در جواب وی گفت: من از قائم مقام مرکز سازمان سیما فیلم خواسته ام که همه تهیه کنندگان، کارگردانان و نویسندگان را که در این ۴۰ سال در صداوسیما کار کرده اند، فهرست کند و اکنون فکر نمی کنم هیچ فرد مجرب و قدری وجود دارد که غایب باشد.

در ادامه از علیرضا نادری به عنوان نویسنده ای یاد شد که خوب است در کارها حضور داشته باشد و معاون سیما نبود او را به عنوان مشکلی از طرف خودش عنوان کرد.

همچنین پورحسینی در بخش دیگری بیان کرد: بعضی از مدیران جسارت ندارند به طور مثال اگر جعفری جلوه مدیر شبکه یک نبود سریال «شب دهم» به کارگردانی حسن فتحی ساخته نمی شد و روی آنتن نمی رفت و هنوز هم شبیه این سریال به تولید نرسیده است. بنابراین درخواست من از شما این است که مدیرانی انتخاب کنید که جسارت داشته باشند.

در ادامه میرباقری نیز عنوان کرد هر کاری به عنوان یک اثر تک تولید نمی شود.

ستاره اسکندری در این نشست از معاون سیما درخواست کرد که تله تئاترها نیز دوباره راه بیفتد و معاون سیما بیان کرد که این کار توسط شبکه چهار سیما شروع شده است.

در بخشی از جلسه نیز مهتاج نجومی مطرح کرد که گاهی ما در کاری هستیم که تولید، پیش تولید و حتی نگارش همه با هم انجام می شود و جعفری جلوه در پاسخ به وی با شرح بعضی از سریال ها اظهار کرد که باید تا می توانیم از همزمانی تولید سریال ها پرهیز کنیم.

در پایان این جلسه کوروش تهامی بازیگر دیگر این سریال گفت: ما توقع داریم که اگر سریال ضعیفی ساخته می شود از عوامل آن حساب پس گرفته شود چون بودجه ای صرف شده و آنتن به یک سریال اختصاص داده شده است. البته این به آن منظور نیست که آن افراد ممنوع الکار شوند اما باید روی کارها و آثار نظارت وجود داشته باشد. که البته بزرگترین مشکل شاید از نویسندگان باشد که ممکن است بخاطر غم نان به جای سالی یک فیلمنامه مجبور هستند در سال فیلمنامه چند سریال را به نگارش درآورند.

در این بازدید رضا کریمی کارگردان سریال، علی حجازی مهر تهیه کننده و بازیگرانی همچون مهتاج نجومی، ستاره اسکندری، بهرام ابراهیمی، پرویز پورحسینی، کوروش تهامی، روشنگ گرامی و... حضور داشتند.

در این جلسه صحنه هایی از سریال «گمشدگان» برای مدیران سیما پخش شد و صحنه هایی نیز ضبط و تصویربرداری شد./مهر

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها