امیرعبداللهیان: آزادی موصل پیروزی همه عراقی هااست

امیرعبداللهیان: آزادی موصل پیروزی همه عراقی هااست
چهارشنبه 21 تير 1396 - 20:25

دستیار ویژه رییس مجلس شورای اسلامی، پیروز اصلی آزادی موصل عراق را همه مردم و رهبران سیاسی و دینی عراق دانست.

العالم - عراق

حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رییس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل در برنامه "من طهران" شبکه خبری العالم ضمن تبریک پیروزی بزرگ آزادی موصل از دست تروریست های داعش، به مردم و مسئولان و رهبران عراقی، در پاسخ به این سوال که پیروز اصلی آزادی موصل چه کسانی هستند، گفت: پیروز اصلی در آزادی موصل همه مردم و رهبران سیاسی و دینی عراق هستند.

مهم ترین عوامل پیروی مردم عراق

وی عناصر مهم در پیروزی مردم عراق را عواملی چون وحدت همه عراقی‌ها از جمله شیعه، سنی، کرد، ترکمن و.. در قالب حشد الشعبی و نیروهای مردمی ، نیروهای مسلح و پلیس عراق، نقش مرجعیت دینی بویژه نقش آیت الله سیستانی و فتوای تاریخی ایشان، نقش حیدرالعبادی نخست وزیر عراق به عنوان فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق و حمایت های مردمی در داخل عراق، برشمرد.

ریشه کنی داعش نیازمند کار فرهنگی و اجتماعی است

امیرعبداللهیان درباره سرنوشت داعش پس از آزادی موصل به عنوان پایگاه اصلی این گروهک گفت: از آنجایی که بخشی از تفکر داعش به وهابیت برمی گردد و انگیزه های جدی وجود دارد که کنشگران و  بازیگرانی خارجی از تروریسم، استفاده ابزاری کنند، براساس شواهد و قرائن به نظر می رسد که داعش به سمت مناطقی در افغانستان، مناطقی در جنوب یمن و مناطقی در لیبی برود.در عین حال هسته های پراکنده ای از داعش در عراق، سوریه و منطقه باقی خواهد ماند که این امر نیازمند کار فرهنگی و اجتماعی  و برنامه ریزی های فراتر از اقدامات عملیاتی و نظامی است.

پیوند عمیق میان ایران و عراق

وی درباره آینده روابط ایران و عراق بویژه با توجه به حمایت بی دریغ ایران از عراق در جنگ علیه داعش گفت: با توجه به حمایت همه جانبه ایران از عراق، تاکید مقام معظم رهبری بر مورود توجه قرار گرفتن همه مردم عراق صرف نظر از قومیت ها، در این شرایط بحرانی، با توجه به مشترکات متعدد جغرافیایی ، تاریخی و فرهنگی میان ایران و عراق و حضور بهترین سرداران سپاه و ارتش ایران در قالب مدافعان حرم در عراق و سوریه و شهادت بهترین جوانان ایرانی مدافع حرم در عراق و سوریه و درآمیختن خون مدافعان عراقی و ایرانی در دفاع از حرم، وطن و عتبات عالیات، امنیت ایران و عراق، پیوند عمیقی میان دو کشور برای قرن های آینده می تواند ایجاد شود.

دشمنان به دنبال تجزیه کشورهای اسلامی هستند

امیرعبداللهیان درباره موضع ایران در قبال همه پرسی استقلال کردهای عراق بویژه در شرایط کنونی گفت: یک توطئه جدی خارجی با محوریت آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال های اخیر جهان اسلام را تهدید می‌کند و آن توطئه این است که رژیم صهیونیستی و برخی متحدان آن به دنبال تجزیه  کشورهای اسلامی مانند سودان هستند.آنها حتی می خواهند سودان به 4 کشور مستقل تجزیه شود. دشمان اگر بتوانند عراق، سوریه، لبنان، عربستان، ایران، مصر و ترکیه را تجزیه می کنند.

دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد :  اگر در اين مسير ادامه وضعيت بدهد بی ترديد با نقشه دشمنان منطقه تجزيه خواهد شد. من به ايشان گفتم اين خطر، بسياری بزرگی برای منطقه است.

امير عبداللهيان گفت: ممكن است برخی تصور كنند ايران، تجزيه عربستان را يك فرصت براي خودش بداند، اين در حالي است كه ما عليرغم رقابت ها و رفتارهاي شتابزده عربستان، در نگاه راهبردي بر اين باور هستيم كه تماميت ارضي عربستان سعودي، عراق، سوريه و كليه كشورهاي منطقه و جهان اسلام بايد حفظ شود و نبايد حادثه تجزيه سودان در ليبي يا يمن تكرار شود. زيرا اين امر به ضرر جهان اسلام و يك خطر جدي است كه همه مراجع ديني و سياسي در منطقه بايد به آن توجه ويژه اي داشته باشند.

تجزیه عراق عامل جدی برای ضرر به رهبران عراق است

وی در ادامه با اوضاع عراق گفت: دوستان، متحدان و برادران ما در كردستان عراق، بايد با درك عميق تر نسبت به اين موضوع، تحليل كنند و تصميم بگيرند. ما آنچه مي گوييم براي عزت عراق و آقاي مسعود بارزاني و برادران كُرد ما در عراق است كه تجزيه عراق، يك عامل جدي براي ضرر به رهبران عراق از جمله رهبران كردها در آن كشور است و حفظ اقتدار رهبران اقليم كردستان عراق و همه رهبران سياسي و ديني در عراق به يكپارچگي، وحدت ملي و حفظ تماميت ارضي آن كشور و مصون ماندن از توطئه هاي بيگانگاني بستگي دارد كه در وراي اين ماجرا حضور دارند.

امير عبداللهيان تصريح كرد: هر اقدامي كه نتيجه آن، تقويت روند تجزيه عراق باشد اقدام خطرناكي براي كليه رهبران عراق است.

حاکمیت عربستان با بحران جدی مواجه است

معاون سابق وزير امور خارجه كشورمان با اشاره به تحولات در حاكميت عربستان گفت: به عنوان كسي كه از بيرون تحولات را مي بيند بر اين باورم مشاهده اين اقدامات نشان دهنده آن است كه اين تغييرات و اقدامات كم سابقه نشان مي دهد در درون حاكميت عربستان سعودي بحران جدي وجود دارد و ملك سلمان تلاش مي كند براي فائق آمدن بر بحران، چنين اقداماتي را انجام مي دهد.

حسين امير عبداللهيان افزود: اخبار حاكي از آن است كه هر روز بر ناراضيان درون خاندان حاكم به دليل اين تصميمات افزوده مي شود، اخبار و برخي اطلاعات حاكي از آن است كه طولاني و فرسايشي شدن جنگ در يمن و ناكامي عربستان در دستيابي به هر گونه نتيجه اي از آن پس از بيش از دو سال جنگ در آن كشور، روز به روز نارضايتي هاي درون خاندان حاكم را افزايش مي دهد.

وي درباره آينده تحولات و تأثير آن بر سياست هاي منطقه اي عربستان و گفت: پيش بيني اينكه آيا ما در آينده نزديك در عرصه حكومت شاهد جانشيني محمد بن سلمان به جاي پدرش در كرسي قدرت عربستان خواهيم بود امر دشواري نيست. اما در عين حال، هر احتمال و سناريويي در آينده عربستان سعودي رخ بدهد. ما اميدواريم مقامات عربستان بهترين تصميم را بگيرند و نقش غيرسازنده شان در قبال تحولات منطقه را متحول كنند تا اين كشور در منطقه نقش سازنده اي ايفا كند. اين تحول، به نفع عربستان، منطقه و جهان اسلام است.

 

از پایان چند دستگی و اختلاف میان کشورهای حوزه خلیج فارس حمایت می کنیم

مشاور رئيس مجلس شوراي اسلامي درباره تنش در روابط قطر و كشورهاي عربي گفت: بحران در شوراي همكاري خليج فارس امر جديدي نيست. ما پايان اختلافات و چند دستگي ها بين كشورهاي منطقه و همسايگان ما در حوزه خليج فارس حمايت مي كنيم. بلكه ايران، يكي از كشورهايي است كه همواره پيشنهادهايي در قالب (6+2) يا (6+3) در مقاطع مختلف مطرح كرده است كه در همه مقوله هاي اقتصادي، بازرگاني و امنيتي، ايران، عراق و يمن به همراه شش كشور عضو شوراي همكاري بدون دخالت خارجي با همديگر همكاري نموده و رويه واحدي را اتخاذ كنند.

وي درباره ديدگاه جمهوري اسلامي ايران درباره منطقه خاورميانه و كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس گفت: در منطقه ژئوپولتيك و ژئواستراتژيك خليج فارس، اهل منطقه بايد درباره آن تصميم بگيرند نه بيگانگان. از اين رو، ايران هم روابط منطقي و وزيني را با قطر ادامه خواهد داد و هم ما همه تلاش هاي خودمان را براي تنظيم روابط با همه كشورهاي منطقه دنبال مي كنيم.

ایران روابط دیپلماتیک خود را با عربستان قطع نکرد

امير عبداللهيان تصريح كرد: بار ديگر تأكيد مي كنم اين ما نبوديم كه رابطه ديپلماتيك خودمان با عربستان سعودي قطع كرديم. بلكه اين عربستان سعودي بود كه در يك اقدام نسنجيده، شتابزده و غيرطبيعي رابطه ديپلماتيك خودش با ايران را قطع كرد. اين در حالي است كه مي توانست گزينه هاي ديگري را انتخاب كند مثلا كاهش سطح روابط خودش را در اعتراض به حادثه غير تعمدي كه براي سفارتشان پيش آمد دنبال كند.

وي با اشاره به حادثه منا گفت: ما در حادثه منا تحت فشار شديدي بوديم كه رابطه ديپلماتيك خودمان را با عربستان سعودي قطع كنيم. اما با وجود تلخي آن حادثه و بي تدبيري كارگزاران حج عربستان در حادثه منا، جمهوري اسلامي ايران، معقول عمل كرد و قطع روابط ديپلماتيك را در دستور كار خود قرار نداد. از اين رو، همكاري، حسن همجواري و رعايت احترام متقابل در سايه اين همكاري ها، همچنان سياست اصولي و ثابت جمهوري اسلامي ايران در قبال كشورهاي همسايه از جمله شوراي همكاري خليج فارس است.

غربی ها اهداف خودشان را درسوریه دنبال می کنند

مشاور امور بين الملل رئيس مجلس شوراي اسلامي درباره تحولات سوريه گفت: آمريكايي ها و برخي از كشورهاي غربي همچنان اهداف خودشان در سوريه را دنبال مي كنند و در ملاقات هاي ديپلماتيك از تلاش براي تغيير بشار اسد صحبت مي كنند. اگرچه آمريكايي ها اعلام مي كنند اكنون اولويت اول ما، اين مسأله نيست، اما واقعيت هايي كه در روز زمين و در ميز مذاكره اتفاق مي افتد قابل توجه است.

اميرعبداللهيان افزود: در عرصه ميداني، مخالفان سوريه در بدترين وضعيت قرار دارند. دولت، ارتش و مردم سوريه در وضعيت خوب و مناسب قرار دارند، در مذاكرات نيز، مخالفان سوريه و گروههاي مسلحي كه تا ديروز با تروريست ها همراه بودند و هنوز هم ارتباطات تروريستي برخي از آنها همچنان برقرار است منطقي براي يك گفتگوي قابل قبول از خودشان ارائه نداده اند. اما در عين حال گروهها و افرادي هستند كه تمايل دارند يك توافق سياسي در سوريه به دست بيايد.

معاون سابق وزير امور خارجه خاطرنشان كرد: اگر آمريكايي ها اقدامات شتابزده و نسنجيده انجام ندهند آينده سوريه به سمت بهتر شدن پيش خواهد رفت. اما شواهدي كه وجود دارد كه چون مخالفان و گروههاي مسلح در وضعيت ضعيفي قرار دارند به بهانه واهي كاربرد سلاح شيميايي آمريكايي ها بخواهند اقدامات نظامي را انجام بدهند كه نتيجه آن برقراري تعادل، ميان دولت و ارتش با گروههاي مخالف و مسلح و تروريستي است كه به صورت آشكارا و پنهاني از سوي برخي كنشگران و بازيگران خارجي در سوريه مورد حمايت قرار مي گيرند.

اظهارات امیرعبداللهیان درباره سیاست ترکیه درقبال سوریه

دستیار ویژه رییس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل در بخش دیگری از گفت و گو با شبکه خبری العالم  گفت: دوستان ما در تركيه در قبال سوريه دارند گام به گام سياستهاي واقع بينانه تری اتخاذ مي كنند.

امیر عبداللهیان درباره ارزيابي نقش تركيه در نشست اخير آستانه افزود: بالاخره نفس حضور تركيه در آستانه نشاندهنده آن است كه تركيه پذيرفته است كه با روش سياسی بايد نسبت به حل بحران در سوريه كمك كند.

وی گفت : در عين حال من فكر می كنم هم نقش ايران و هم نقش روسيه در اين مسير بسيار مهم است. گاهی اوقات رفتارهای متناقض از برخی مقام های تركيه همچنان در قبال سوريه مشاهده می شود و در روی زمين هم ممكن است برخي از اين رفتارها ادامه داشته باشد. اما تصور مي كنم روندي كه در ارتباط با سوريه شروع شده، روند مثبتي است و اين روند اگر توسط عاملي به نام آمريكا و بازيگری به نام آمريكا با تلاشهايش براي تغيير روند همراه نشود، می تواند در مسير تقويت راه حل سياسی، حتي تركيه را در ميز مذاكره به عنوان يك طرف كمك كننده مورد توجه قرار دهد.

خطای استراتژیک سعودی ها در حمله به یمن

اميرعبداللهيان درباره وضعيت يمن اظهار داشت: سعوديها در سالهاي اخير مرتكب دو اشتباه راهبردي در منطقه شدند؛ اشتباه اول آنها اين بود كه در حالي كه يك موضوع داخلي ميان مردم و حكومت بحرين وجود داشت، عربستان سعودی تانكهای خود را وارد بحرين كرد و اين كشور را در عمل به اشغال نظامي خود درآورد.

وی گفت : اين يك خطای استراتژيك بود. دستگيري شيخ علي سلمان، محاصره نظامي منزل آيت الله شيخ عيسي قاسم، تداوم دستگيري هاي گسترده مردم بحرين، وجود زندانهاي فراوان در بحرين، بيكار كردن هزاران نفر از مردم عادي بحرين و اخراج آنها از شركت ها و مراكز دولتي و حكومتي نشاندهنده آن است كه يك بحران جدي همچنان در بحرين وجود دارد و حضور نظامي عربستان نتوانسته است كمكي به حل اين مشكل كند.

وی افزود: خطاي راهبردي ديگر عربستان، حمله نظامي به يمن بود. در حالی كه دولت وقت يمن و گروههاي معارض يمني به نتايج بسيار خوبي براي تشكيل دولت وفاق ملي رسيده بودند. اما متاسفانه عربستان سعودي كه فكر مي كرد ممكن است منافعش تامين نشود، بازي را تغيير داد و نخست وزير وقت يمن را وادار به استعفا كرد.

آینده یمن از آن تمام یمنی هاست

وی گفت :  من فكر می كنم آينده يمن از آنِ تمام يمنی هاست و اين يك شكست بسيار بزرگ برای عربستان سعودی است كه عليرغم داشتن حمايت آمريكا، حمايت نظامي و حضور نظامي امارات و برخي از اتباع كشورهاي عربي و غيرعربي و با گذشت بيش از دو سال نتيجه اقدامات نظامي عربستان اين شد: اولا همچنان صنعا مقاومت مي كند. ثانيا محاصره انساني باعث كشتار هزاران زن و كودك يمني شد.

عربستان برای پیروزی سه هفته ای در یمن برنامه ریزی کرده بود

امیرعبداللهیان افزود : من فراموش نميكنم كه در هفته سومي كه آقاي عادل جبير وزير خارجه شده بود، در جده با ايشان گفتگويی داشتم. به ايشان گفتم آقای وزير كمتر از 20 روز از عمليات نظامي شما در يمن مي گذرد، يمن فقط راه حل سياسي دارد و اين تصميم اشتباهي بود كه اتخاذ شد. آقای عادل جبير با غرور و تكبر گفتند كه شما خواهيد ديد كه ما در كمتر از سه هفته پيروز نظامی كامل در يمن خواهيم شد... اما اكنون ما وارد سومين سال تجاوز نظامی عربستان به يمن هستيم و امروز بزرگترين نگرانی عربستان اين است كه امنيت مرزهای زمينی عربستان كه مورد انتقام گيری برخي از قبايل و گروههاي يمني است، چگونه تامين شود؟.

پربیننده ترین خبرها