ورود ناو هواپیمابر چین به منطقه دفاعی تایوان

ورود ناو هواپیمابر چین به منطقه دفاعی تایوان
پنج‌شنبه 22 تير 1396 - 08:38

تایوان برای اولین بار مدعی شده که ناو هواپیمابر لیائونینگ چین که به هنگ کنگ سفر کرده بود، در مسیر بازگشت خود وارد حریم دفاعی دریایی این جزیره شده است.

العالم ـ آسیا

از دیدگاه چین؛ تایوان یک جزیره و استان منزوی است که نمی تواند به این شکل ادامه مسیر بدهد و باید روزی به وحدت با چین حتی با توسل به زور تن بدهد.
تایوان در سال 1949 میلادی در پایان جنگ داخلی از چین جدا شد.
وزارت دفاع تایوان در بیانیه ای که تارنمای تایپه تایمز روز پنجشنبه آن را منتشر کرده، آورده است که ناو چینی در مسیر بازگشت از هنگ کنگ وارد فضای دفاعی تایوان شده است.
این وزارتخانه در بیانیه خود از این بابت ابراز نگرانی کرد و یادآور شد که مسوولان ذی ربط و ارگان های نظامی حرکت ناو را با دقت زیر نظر گرفته اند.
ناو مذکور که برای بیستمین سالگرد بازگشت هنگ کنگ به تحت حاکمیت چین به آن بندر رفته بود‌، روز سه شنبه این شهر را ترک کرد و ظاهرا در مسیر بازگشت در روز چهارشنبه وارد منطقه دفاعی تایوان شده است.
وزارت دفاع تایوان تاکید کرده که تحرکی غیرعادی از سوی این ناو مشاهده نشده و لازم نیست هشداری صادر شود و مردم نباید هراسان شوند.
این چهارمین بار است که این ناو در یک سال گذشته در نزدیکی تایوان و در این تنگه حضور می یابد و بسیاری آن را هشداری صریح به استقلال طلبان تایوان می دانند.
از زمانی که در سال ۲۰۱۶ میلادی حزب حاکم ترقیخواه قدرت را در تایوان در اختیار گرفت روابط چین و تایوان به شدت تیره شده است و بسیاری از مناسبات اقتصادی و فرهنگی آنها متوقف شده است.
قبل از این در همین ماه ناو مذکور در مسیر رفت به تایوان وارد آبهای این جزیره شد و به دنبال آن جت های جنگنده تایوان در واکنش به این اقدام بر فراز منطقه به پرواز درآمدند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها