ترکیه: مشکل قطر در زمینه تحریم کالا را رفع کردیم

ترکیه: مشکل قطر در زمینه تحریم کالا را رفع کردیم
پنج‌شنبه 22 تير 1396 - 14:12

وزیر اقتصاد ترکیه اعلام کرد که کشورش با ارسال 197 هواپیمای باری، 16 تریلی و یک کشتی کالای مصرفی نیازهای ضروری کشور قطر بعد از تحریم کشورهای عربی را تامین کرد.

العالم ـ ترکیه

نهاد زیبکچی روز پنجشنبه در دیدار با احمد بن جاسم بن محمود آل ثانی وزیر اقتصاد و تجارت قطر در آنکارا با اشاره به کاهش التهاب ناشی از تامین کالا در داخل قطر از طریق اقدام به موقع ترکیه، بر ادامه رابطه دوستانه بین دو کشور و استمرار ارتباط با همتای قطری خود که از روزهای تحریم علیه این کشور آغاز شده است، تاکید کرد.

وی بیان کرد: هدف ترکیه تنها تامین نیازهای اساسی مردم قطر نیست و قصد داریم برای تامین نیازهای طولانی مدت مردم قطر نیز اقدام کنیم.
احمد بن جاسم بن محمود آل ثانی وزیر اقتصاد و تجارت قطر نیز در این دیدار با اشاره به آمادگی کشورش برای مقابله با تحریم ها از طریق واردات محصولات غذایی ترکیه به قطر گفت: در ساعات ابتدایی آغاز تحریم های هوایی، دریایی و زمینی علیه قطر ترکیه اقدام بجایی انجام داد و این کشور از همان آغاز با ما بود و به یاری ما شتافت.
به گزارش ایرنا، در پی تیرگی روابط ریاض و دوحه و تحریم قطر از سوی برخی کشورهای عربی، آنکارا به کمک قطر شتافت و روابط خود را با این کشور گسترش داد.
عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، مصر و یمن از روز پنجم ژوئن سالجاری تمام روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند.
همچنین عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین حریم هوایی خود را برای استفاده قطر ممنوع اعلام کردند و علاوه بر این، عربستان سعودی تنها مرز زمینی خود با قطر را بست و در پی آن کشورهای مالدیو، موریتانی و دولت طبرق لیبی نیز با متهم کردن قطر به اعمال 'سیاست های مداخله گرایانه و حمایت از گروه های تروریستی' روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند.
کشورهای عربی تحریم کننده قطر پیشنهادی 13 ماده ای برای بهبود و عادی سازی روابط خود با دوحه مطرح کرده اند که یکی از مفاد آن تعطیلی پایگاه نظامی ترکیه در قطر است.
ترکیه مخالف این پیشنهاد بوده و آن را دخالت در روابط داخلی سایر کشورها عنوان کرده و بر ادامه حمایت خود از قطر تاکید کرده است.
ترکیه که این روزها در عین حمایت جدی از قطر، در صدد ایفای نقش میانجی بین کشورهای عربی است، نتوانسته دولت های عربی مخالف قطر از جمله عربستان سعودی را برای ترمیم روابط متقاعد کند و در مقابل با اعزام نیرو و فعال کردن پایگاه نظامی در قطر، از سوی کشورهای مخالف قطر به نقض نقش بی طرفانه متهم شده است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها