ایران و روسیه در سوریه موشک بالستیک می سازند!

ایران و روسیه در سوریه موشک بالستیک می سازند!
پنج‌شنبه 22 تير 1396 - 19:55

همزمان با تلاش کنگره آمریکا برای تحریم بیشتر ایران به بهانه فعالیت موشکی دفاعی ایران، معارضان سوریه مدعی همکاری ایران و روسیه برای ساخت موشک بالستیک در غرب سوریه شدند!

العالم-سوریه 

وبگاه خبری «زمان الوصل»‌ وابسته به معارضان سوریه مدعی شده است که ایران و روسیه و کره شمالی در حال ساخت موشک‌های بالستیک دوربرد جدید در کارخانه تسلیحاتی در غرب سوریه هستند.

اطلاعاتی که این گزارش مدعی محرمانه بودن آن شده، این است که اولا مکان این کارخانه محرمانه است و دوم اینکه افسرانی از روسیه، کره شمالی و ایران در آن مشغول به کار هستند.

روشن است که اطلاعات مکان‌های نظامی در هر کشوری محرمانه است، اما این که بر چه اساس روسیه و ایران در کشور بحران‌زده‌ای مثل سوریه با آرامش، مشترکاً در حال ساخت موشک هستند، در این گزارش به آن پرداخته نشده است.

ادعایی که در این وبگاه خبری آمده اینطور است که این کارخانه در منطقه‌ای به نام «وادی جهنم» (دره جهنم) در میان چهار روستای «العناله»،‌ «نحل»، «العلیقه» و «الغنصله» در نزدیکی شهر بانیاس در شمال شهر طرطوس (ریف طرطوس) در ساحل مدیترانه و در منطقه‌ای صعب‌العبور واقع شده است.

در ادامه این ادعا آمده که اخیرا بشار اسد به بهانه سفر به ریف حماة و بازدید از برخی خانواده‌های مجروحان جنگی در ریف حماة (استان مجاور طرطوس!) به بانیاس در شمال طرطوس رفته و از مرکز «پژوهش‌های علمی» در «وادی جهنم» (دره جهنم) بازدید کرده و این مرکز مخصوص ساخت و توسعه موشک‌های دور برد و بالستیک «ام 600» است که از خانواده موشک «فاتح 110» ایران قلمداد می‌شود. 

در این گزارش، ادعا شده که تا پایان سال جاری میلادی کار ساخت این مرکز تمام می‌شود در کنار آن یک تصویر هوایی از منطقه‌ای تقریبا کوهستانی که چند ساختمان را در کوهپایه نشان می‌دهد منتشر شده است.

یک کارشناس نظامی که خواست نامش فاش نشود، در پاسخ سوال گروه «بین‌الملل فارس» درباره نوع ادعای مطرح شده، مشارکت همزمان «روسیه، کره شمالی و ایران» در یک کشور دیگر، برای ساخت مشترک موشک را «مسخره» دانست و گفت این ادعا خیلی «سطحی و ناشیانه» است.

آنچه جالب توجه است، پوشش رسانه‌هایی آمریکایی روی این ادعای «سطحی و ناشیانه» و تلاش برای دخیل نشان دادن ایران در این مرکز ادعایی است. همزمان با تلاش آمریکا برای تحریم ایران به بهانه ساخت و تولید و توسعه موشک، طرح چنین ادعایی در خصوص سوریه و ایران عجیب به نظر نمی‌رسد. 

نشریه «واشنگتن فری بیکن» در این خصوص گزارش کرد، این وب‌سایت اخیراً چندین گزارش و تصویر از یک کارخانه تسلیحات در سوریه منتشر کرده و مدعی شده است که این کارخانه تحت کنترل مستقیم ایران است. اخیراً دیگر مقالاتی منتشر شده است که مدعی شده‌اند ایران تولید فناوری پیشرفته موشکی در سوریه را با اجازه «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه آغاز کرده است.

این گزارشات مدعی شده‌اند که ایران در حال ساخت موشک‌های بالستیک دوربرد در کارخانه‌ای است که تحت نظارت مرکز مطالعات و تحقیقات علمی سوریه فعالیت دارد و آمریکا مدعی است که این کارخانه سلاح‌های غیرمتعارف از جمله تسلیحات شیمیایی تولید می‌کند.

فری بیکن نوشت بنا بر ترجمه مقالات توسط موسسه تحقیقات رسانه‌های خاورمیانه (MEMRI) ، اسد ظاهراً اخیراً از این کارخانه ایران در سوریه بازدید کرده است و در آنجا با کارشناسان تسلیحاتی ایران و سوریه دیدار داشته است.

این گزارش مدعی شده است: «این تأسیسات در حال تولید موشک‌های دوربرد و همچنین موشک‌های بالستیک M600 است که در واقع نسخه سوری موشک ایرانی فاتح 110 است».

این گزارش همچنین مدعی شده است: «این تأسیسات همچنین یک شعبه در استان غربی حماة برای تولید مواد شیمایی دارد و همچنین یک پایگاه نظامی روسی در منطقه وجود دارد که افسران کره شمالی زمانی در آنجا خدمت می‌کردند».

 

فارس

پربیننده ترین خبرها