شکایت ترکیه از آمریکا به سازمان تجارت جهانی

شکایت ترکیه از آمریکا به سازمان تجارت جهانی
جمعه 23 تير 1396 - 12:04

وزیر اقتصاد ترکیه اعلام کرد که آنکارا از دولت آمریکا به خاطر وضع تعرفه های ضد دامپینگ در مورد فولاد به سازمان تجارت جهانی شکایت کرده است.

العالم ـ ترکیه

نهاد زیبکچی وزیر اقتصاد ترکیه روز جمعه پس از دیدار با میرکو شاروویچ وزیر تجارت خارجی و روابط اقتصادی بوسنی و هرزگوین در نشست خبری، تعرفه های ضد دامپینگ آمریکا در مورد فولاد ترکیه را غیر قابل قبول دانست و گفت: این تصمیم آمریکا هیچ پایه و اساسی ندارد و حدود 2 سال پیش نیز به این تصمیم اعتراض کردیم.
زیبکچی ادامه داد: این در حالی است که آمریکا در این باره در سه مرحله تحقیقات، نتوانسته تصمیم تحریم علیه ترکیه را اتخاذ کند ولی در چهارمین مرحله تحقیقات چنین تصمیمی گرفته است.
وی بیان کرد: ما هم در این باره، اقدامات لازم را انجام دادیم و این موضوع را به سازمان تجارت جهانی اعلام کردیم اما نباید بین متحدان چنین اتفاقی بیفتد.
وی با اشاره به پیگیری این مساله از مجاری مختلف گفت: ما شاهد حمایت دولت آمریکا از محصولات خود مانند پنبه بودیم و در تحقیقاتی که انجام دادیم، حمایت آمریکا بر ما محرز شد و در این باره نیز گام هایی را برداشتیم.
آهن و فولاد یکی از مهمترین اقلام صادرات ترکیه به آمریکا به شمار می رود.
بر اساس داده های اتحادیه صادر کنندگان آهن و فولاد ترکیه، در سال 2015 میلادی صادرات ترکیه به آمریکا بالغ بر 6.4 میلیارد دلار و واردات این کشور از آمریکا نیز برابر 11.1 میلیارد دلار بود.
ترکیه در سال 2015 میلادی 2.4 میلیون تن به ارزش 1.2 میلیارد دلار فولاد به آمریکا صادرات کرد.
سهم فولاد ترکیه در واردات آمریکا در این سال 4.5 درصد بود.
قابل توجه این که بخش عمده ای از ورودی و یا ماده اولیه تولید فولاد ترکیه نیز از آمریکا به صورت براده آهن واردات می شود.
ترکیه در سال 2015 میلادی برابر 22.4 میلیون تن براده آهن وارد کرد که سهم آمریکا برابر 6.2 میلیون تن یعنی 28 درصد بود.
زیبکچی در ادامه با اشاره به مذاکرات سه روزه با شیخ احمد بن جاسم بن محمد آل ثانی وزیر اقتصاد و تجارت قطر به ترکیه اظهار کرد: هر کشوری در وضعیت دشوار قرار گیرد، ترکیه به آن کمک خواهد کرد ولی مایل هستیم مشکل موجود بین کشورهای خلیج فارس با قطر برادرانه حل و فصل شود.
وزیر اقتصاد ترکیه در خصوص مسیرهای صادرات کشورش به قطر نیز گفت: تریلی ها طی 14-13 روز و کشتی نیز ظرف 11 روز به قطر می رسد ولی امکان رسیدن بار تریلی ها به قطر در 6 روز هم وجود دارد که در این رابطه با دوستان ایرانی در حال مذاکره هستیم و پشتیبانی آنها نیز لازم است.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها