افزایش ذخیره پلوتونیوم کره شمالی به بیش از حد انتظار

افزایش ذخیره پلوتونیوم کره شمالی به بیش از حد انتظار
شنبه 24 تير 1396 - 14:16

یک مرکز نظارت و کنترل آمریکا اعلام کرد تصاویر منتشر شده از مهمترین تأسیسات هسته ای کره شمالی نشان می دهد که این کشور منزوی مقداری بسیار بیشتر از حد انتظار ذخیره پلوتونیوم برای برنامه هسته ای خود در اختیار دارد. این در حالی ست که تنش بر سر برنامه های تسلیحاتی پیونگ یانگ پیوسته در حال تشدید است.

العالم - آسیا

به گزارش پایگاه خبری عربی 21، مرکز کنترل و نظارت "38 نورث" وابسته به دانشگاه "جان هاپکینز" تصاویر حرارتی در از مجمتع "یونگپیون" منتشر کرده است که نشان می دهند پیونگ یانگ حداقل دو بار از سپتامبر گذشته تا ژوئن سال جاری از میله های سوخت استفاده کرده است.

در گزارش این مرکز آمده است: "آزمایشگاه پرتوشیمی به طور در دو مرحله جداگانه و بدون اعلام اقدام به تولید مقدار نامشخصی پلوتونیوم کرده است؛ این مقدار پلوتونیوم می تواند در تولید سلاح هسته ای بیشتری به کره شمالی کمک کند".

کره شمالی پیش از این در سال 2007 به موج توافقنامه خلع سلاح، فعالیت در نیروگاه های پیونگ یانگ را متوقف کرده بود. اما پس از سومین آزمایش هسته ای خود در سال 2013، ترمیم این نیروگاه ها را از سر گرفت.

در گزارش این مرکز کنترل آمده است که فعالیت های حرارتی روزافزونی در تأسیسات غنی سازی اورانیوم در پیونگ یانگ آغاز شده است اما هنوز مشخص نیست که آیا این فعالیت مربوط به اقدامات تسلیحاتی ست یا صرفا برای ترمیم و مراقبت صورت گرفته است.

کره شمالی از سال 2006 تا کنون 5 آزمایش هسته ای زیرزمینی انجام داده است؛ هفته گذشته نیز اولین آزمایش موشک بالستیکی قاره پیمای خود را با موفقیت به انجام رساند.

208

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها