جهانگیری مطرح کرد؛

درخواست افزایش 2 میلیارد دلاری مبادلات ایران و ویتنام

درخواست افزایش 2 میلیارد دلاری مبادلات ایران و ویتنام
شنبه 24 تير 1396 - 18:07

معاون اول رئیس جمهوری با بیان این که ایران هیچ محدودیتی برای توسعه مناسبات با ویتنام قائل نیست، بر افزایش مبادلات تجاری تهران - هانوی تا سطح 2 میلیارد دلار در سال تاکید کرد.

العالم ـ ایران

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس جمهوری، اسحاق جهانگیری، عصر شنبه در دیدار 'نووین سون کونگ' وزیر کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام با بیان اینکه ویتنام در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است، گفت: تهران هیچ محدودیتی در توسعه مناسبات و ارتقاء سطح همکاری ها با هانوی قائل نیست.
وی روابط سیاسی ایران و ویتنام را مثبت و رضایت بخش ارزیابی کرد و با اشاره به همکاری های سازنده دو کشور در مجامع بین المللی، تصریح کرد: خوشبختانه همکاری های سیاسی تهران و هانوی در چهار دهه اخیر از روند رو به رشدی برخوردار بوده و روز به روز افزایش پیدا کرده است.
جهانگیری با ابراز خرسندی از برگزاری جلسه کمیسیون مشترک همکاری های ایران و ویتنام در روزهای آینده، خاطر نشان کرد: متاسفانه برگزاری جلسات این کمیسیون با وقفه ای چند ساله مواجه شد که امیدوارم این جلسات از این پس بصورت مستمر و منظم برگزار شود.


معاون اول رییس جمهوری اظهار داشت: ایران و ویتنام از ظرفیت ها و استعدادهای فراوانی برخوردار هستند و سطح روابط اقتصادی دو کشور می تواند به میزان قابل توجهی ارتقاء پیدا کند.
وی با اشاره به تاکید روسای جمهور دو کشور و توافقات صورت گرفته مبنی بر افزایش سطح مبادلات تجاری و اقتصادی ایران و ویتنام تا سطح 2میلیارد دلار در سال، افزود: یکی از پیش نیازهای اصلی برای رسیدن به این هدف، گسترش همکاری های بانکی است که امیدوارم هرچه سریعتر توافقات لازم میان بانک های دو کشور انجام شود تا بتوانیم به اهداف مورد نظر در ارتقاء سطح روابط اقتصادی دست پیدا کنیم.
جهانگیری ضمن اعلام آمادگی ایران برای تامین نیازهای ویتنام در زمینه نفت، گاز، خدمات فنی و مهندسی و مواد پلیمری اظهار امیدواری کرد در مذاکرات پیش رو در کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور شاهد توافقات خوبی در جهت ارتقاء سطح روابط اقتصادی دو کشور باشیم.
معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر اینکه کمیسیون مشترک همکاری های ایران و ویتنام باید زمینه های جدیدی برای توسعه همکاری ها شناسایی و معرفی کنند، گفت: باید تلاش کنیم هر چه سریعتر بتوانیم به هدف گذاری 2 میلیارد دلار مبادلات تجاری در سال برسیم و لازم است دو کشور تجربیات خود را در زمینه های مختلف در اختیار یکدیگر قرار دهند.
وی همچنین با بیان اینکه ایران و ویتنام می توانند به جز زمینه های اقتصادی،‌ در زمینه های دیگر نظیر بخش های فرهنگی و مبارزه با تخلفات و جرائم نیز همکاری داشته باشند، گفت: تهران آمادگی دارد با هانوی در مبارزه با تروریسم، مواد مخدر و پولشویی همکاری کند.

ضرورت تلاش برای افزایش روابط ایران و ویتنام
وزیر کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام نیز در این دیدار روابط سیاسی دو کشور را روابطی مطلوب توصیف کرد و گفت: باید تلاش کنیم روابط خود را در زمینه اقتصادی و تجاری افزایش دهیم.
نووین سون کونگ همچنین با بیان اینکه ایران و ویتنام از اشتراکات فرهنگی و تاریخی فراوانی برخوردار هستند، گفت: روابط دیپلماتیک و سیاسی دو کشور در 40 سال گذشته همواره رو به رشد بوده و این روابط در سال 2016 با سفر روسای جمهور دو کشور به اوج رسید.
وی از علاقمندی کشورش برای توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری با ایران خبر داد و گفت: ویتنام علاقمند است بتواند از طریق ایران به بازار کشورهای منطقه و آسیای میانه دست پیدا کند و در عین حال ویتنام نیز می تواند پل ارتباطی میان ایران و بازار چین باشد.
نووین سون کونگ با بیان اینکه اقتصاد ایران از جایگاه بین المللی بالایی برخوردار است،‌ تصریح کرد: ایران از ظرفیت های اقتصادی و تجاری فراوانی در بخش های نفت، گاز، پتروشیمی، محصولات معدنی و کشاورزی برخوردار است و ویتنام علاقمند است نیازهای خود را به این محصولات از طریق ایران تامین کند.
وزیر کشاورزی و توسعه روستایی ویتنام گزارشی از جلسات گروه های کاری در حوزه های همکاری بانکی، همکاری اقتصادی و تجاری، کشاورزی و فرهنگی که امروز برگزار شد ارائه کرد و گفت: این گروه های کاری فردا نیز به مذاکرات خود ادامه خواهند داد تا توافقات میان دو کشور جمع بندی و در جلسه اصلی کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گیرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها