هشدار اردن به رژیم صهیونیستی در باره مسجد الاقصی

هشدار اردن به رژیم صهیونیستی در باره مسجد الاقصی
شنبه 24 تير 1396 - 21:23

وزیر اوقات و مقدسات اسلامی اردن* روز شنبه در واکنش به بستن درهای مسجد الاقصی از سوی رژیم صهیونیستی،‌ درباره بی حرمتی به مسجد الاقصی از سوی این رژیم به بهانه و ادعای «مهار خشونت» هشدار داد.

العالم ـ اردن

به گزارش شبکه خبری سی ان ان عربی،‌ «وائل عربیات» وزیر اوقاف مقدسات و امور اسلامی اردن با صدور بیانیه ای اعلام کرد: مقام های رژیم اشغالگر مسئول تشدید تنش ها و خشونت ها در قدس شریف به دلیل افزایش بی حرمتی و تشدید تجاوزات سران این رژیم و تندورهای یهود در مسجد الاقصی،‌ هستند.
وی درباره بی حرمتی به مسجد الاقصی به عنوان بهانه ای برای مهار تنش ها و خشونت ها هشدار داد و گفت: اردن با بستن درهای مسجد الاقصی به روی فلسطینیان و منع اقامه نماز جمعه در این مکان تحت هر شرایطی، مخالف است.
در بیانیه یاد شده آمده است: وزارت اوقات و مقدسات اسلامی اردن حوادث اخیر در مسجد الاقصی مبارک، اولین قبله، دومین مسجد و سومین حرم شریف مسلمانان را که منجر به بستن درهای مسجد الاقصی شد و نیز اقدامات مقام های اشغالگر در منع برگزاری نماز جمعه و پخش شدن اذان را دنبال کرده است.
بستن درهای مسجد الاقصی از بیش از 800 سال پیش تاکنون بی سابقه بوده است. ر‍ژیم اشغالگر پیش از این نیز با انجام اقدامات تحریک آمیز و یورش به صحن های این حرم شریف سعی در تغییر آثار اسلامی و تحریک احساسات مسلمانان داشته است.
این مقام اردنی تاکید کرد: این اقدام (بستن درهای مسجد الاقصی) اقدامی خطرناک و بی سابقه است و انجام آن در چنین زمانی،‌ به منزله نقض آزادی های دینی است که جهان آن را پشت سر گذاشته و امروز درباره آزادی عقیده و نه آزادی دینی سخن می گوید.
وی تصریح کرد: بی احترامی به ادیان و پیروان آن باعث شعله ور شدن جنگ های دینی و درگیری هایی شده که جان میلیون ها نفر را در طول تاریخ گرفته است.
در بیانیه یاد شده، آمده است:‌ این اقدامات تحریک آمیز و به تبع آن بستن درهای مسجد الاقصی مبارک و اجازه ندادن به مقام های اردنی در انجام وظایف شان در قبال مقدسات از سوی اسرائیل، ‌همگی اقدامات متجاوزانه غیر قابل قبول و انجام آن نقض آشکار آزادی دینی و در تضاد صریح با قوانین بین المللی است. با این وجود اردن به وظایف دینی و اخلاقی خود در قبال مقدسات اسلامی در قدس ادامه خواهد داد.
بر اساس این گزارش سه جوان فلسطینی روز گذشته (جمعه)‌ در جریان یک درگیری با نظامیان صهیونیست در مسجد الاقصی به شهادت رسیدند. دو نظامی صهیونیست نیز در این درگیری کشته شدند.
در پی وقوع این حادثه نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی دستور بستن درهای مسجد الاقصی را صادر کرد و اجازه نداد نمازگزاران فلسطینی در صحن این مسجد نماز جمعه را به جا بیاورند.
شیخ عکرمه صبری خطیب مسجد الاقصی درباره این اقدام صهیونیست ها گفت: ممنوعیت برگزاری نماز جمعه در قبله نخست مسلمانان برای نخستین بار طی پنج دهه گذشته رخ داده است.
جنبش فتح انتفاضه با به عهده گرفتن مسئولیت عملیات شهادت طلبانه امروز فلسطینی ها در شهر قدس آن را پاسخ طبیعی به جنایات رژیم اشغالگر دانست.
این در حالی است که مقام ها و گروه های فلسطینی نیز درپی اعلام ممنوعیت برگزاری نماز جمعه امروز در مسجدالاقصی از سوی رژیم صهیونیستی، بر برگزاری نماز جمعه در قبله اول مسلمانان تاکید کردند.

دولت اردن متولی رسمی مسجدالاقصی است. بر اساس پیمان‌نامه ای که در سال 1994 میلادی، میان رژیم صهیونیستی و اردن بسته‌ شد، مقرر شد تا عبادت یهودی‌ها در محوطه مسجدالاقصی منع شود و دولت اردن متولی رسمی مسجدالاقصی شود.
مجموعه مسجدالاقصی زیر نظر مفتی بیت‌المقدس اداره می‌شود.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها