روایت شبکه سعودی از تقسیم سوریه بین چهار کشور!

روایت شبکه سعودی از تقسیم سوریه بین چهار کشور!
يکشنبه 25 تير 1396 - 06:48

شبکه تلویزیونی سعودی مدعی شد که سوریه در حال تقسیم شدن به مناطق نفوذ، روسیه، آمریکا، ایران و ترکیه است.

العالم - سوریه

شبکه العربیه در گزارشی مدعی شد، با توجه به شکست داعش در عراق و نزدیک بودن زمان شکست این گروه در رقه سوریه، در حال حاضر موضوعی که در محافل مختلف مطرح می شود آینده سوریه و شیوه تقسیم این کشور به مناطق نفوذ روسیه، آمریکا، ایران و ترکیه است.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما به نقل از العربیه، با توجه به حضور نظامی چند کشور مختلف در سوریه، نقشه جغرافیایی آینده سوریه به یکی از مباحث جدی محافل کارشناسان تبدیل شده است، زیرا حضور نظامی چند قدرت منطقه ای و بین المللی موجب خواهد شد کشور سوریه در معرض خطر تقسیم به منطقه نفوذ این کشورها قرار داشته باشد.

 این موضوع به ویژه با آغاز عملیات نابودی داعش در رقه، مهم ترین مرکز استقرار این گروه و چه بسا آخرین مکان حضور این گروه در منطقه، جدی تر شده است، در هر حال چهار قدرت منطقه ای و بین المللی برای تقسیم سوریه بر اساس منطقه نفوذ خود رقابت می کنند.

آمریکایی ها  با حمایت از کردها، در شرق سوریه یعنی در رقه، دیرالزور و حسکه حضور دارند و هم زمان از گروههای مخالف مستقر در جنوب سوریه به ویژه درعا و قنیطره حمایت می کنند. تحلیلگران بر این باورند که پس از باز پس گیری رقه، حمایت آمریکا از کردها ادامه خواهد یافت تا کردها بر این شهر مسلط شوند.

روسیه دیگر کشور حاضر در سوریه، پایگاه حمیمیم را مقر اصلی نیروهایش در سوریه قرار داده است. نیروهایی این کشور در سواحل سوریه از جمله بندر طرطوس مستقرند و این بندر به پایگاه دائمی روسیه در منطقه مدیترانه تبدیل شده است.

به ادعای العربیه، ایران هم که با  گروههای مختلف شبه نظامی از نظام سوریه حمایت می کنند، برای ایجاد پایگاه زمینی و هوایی در سوریه تلاش دارد، هم زمان بر اساس برخی خبرها، روسیه و آمریکا توافق کرده اند تا ایران را از مناطق مرزی سوریه، اعم از مرز عراق، اردن و اسرائیل دور نگه دارند.

ترکیه دیگر کشوری است که نیروهایش با حمایت از برخی گروههای مسلح مخالف نظام بشار اسد، در نبرد سپر فرات در شمال سوریه حضور دارند، آنان که علیه کردها در سوریه وارد عمل شده اند توانستند منطقه امنی را از جرابلس تا اعزاز ایجاد و در ادامه تجهیزات جنگی جدیدی را در استان کلس ترکیه، که از استان های هم مرز با سوریه است، مستقر کنند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها