تکرار ادعاهای واهی ولیعهد سعودی علیه ایران

تکرار ادعاهای واهی ولیعهد سعودی علیه ایران
يکشنبه 25 تير 1396 - 11:21

ولیعهد سعودی در مصاحبه با یک روزنامه آمریکایی از قصد خود برای تغییرات در عربستان سخن گفت و ادعاهای واهی دیگری را علیه انقلاب اسلامی ایران مطرح کرد.

العالم - ایران

روزنامه عکاظ سعودی که از آن به روزنامه نزدیک به دربار عربستان یاد می شود، در شماره امروز خود در گزارشی به قلم عبدالرحمن العکیمی تلاش کرد تا چهره خوبی از محمد بن سلمان ولیعهد سعودی ترسیم و بخشی از مصاحبه وی با روزنامه آمریکایی واشنگتن پست را براساس برداشت خود تحلیل و تفسیر کند.

العکیمی مصاحبه محمد بن سلمان با روزنامه واشنگتن پست را دارای پیام ها و نشانه های زیادی دانست و به زعم خود، ولیعهد سعودی را "شخصیتی جوان و برخوردار از کاریزمای بالا" توصیف کرد.

وی افزود: یکی از مهمترین مصاحبه های محمد بن سلمان با روزنامه واشنگتن پست بود که محورهای مهمی درخصوص جامعه عربستان و خواسته ها و انتظارات بالای نهفته در دیدگاه ولیعهد سعودی و نیز متغیرها و چالش های جهان عرب داشت.

به نوشته این نویسنده سعودی، محمد بن سلمان در اشاره مهم و قاطعی درخصوص حرکت عربستان به سمت تغییر و برآورده کردن انتظارات جامعه جوان این کشور گفت: "شرط اصلی و ریشه‌ای اصلاحات همان تمایل مردم برای تغییر است. آسمان سقف خواسته ها و انتظارات است."

این درحالی است که به شخصیت ها و جریان های مخالف عربستانی خاندان سعودی و پیوند تنگاتنگ آنها با فرقه وهابیت را مانع هرگونه تغییرات در عربستان می دانند؛ به گونه ای که هزاران نفر از مردم عربستان زندانی سیاسی هستند و آزادی بیان و آزادیهای اجتماعی در این کشور وجود ندارد و به اذعان سازمان های حقوق بشری، نقض گسترده حقوق بشر در عربستان در جریان است.

نویسنده سعودی در ادامه اشاره به محورهای مصاحبه ولیعهد سعودی با روزنامه آمریکایی نوشت: محمد بن سلمان تاکید کرد که تنوع فرهنگی بسیار مهم است و گفت که "بدون آن، ما در نهایت به وضعیتی نظیر کره شمالی دچار خواهیم شد. با ادامه همپیمانی آمریکا با عربستان، بی شک ما بیشتر در متغیرهای جهانی ادغام خواهیم شد".

ولیعهد سعودی در بخش دیگری از مصاحبه خود به انقلاب اسلامی ایران حمله کرد و افراط گرایی دینی موجود در عربستان را به جای آنکه ریشه در فرقه وهابیت تکفیری بداند، به زعم خودش ناشی از پیامدهای انقلاب اسلامی ایران دانست.

این نویسنده سعودی در ادامه نوشت: "ولیعهد سعودی (به ادعای واهی خود) رویکرد دینی افراطی در عربستان را پدیده‌ای نسبتا جدید در نتیجه انقلاب ایران در سال 1979 میلادی و اشغال مسجد الحرام در مکه مکرمه از سوی افراطگرایان در همان سال به عنوان واکنشی به افراط گرایی فارسی شیعی توصیف کرد".

محمد بن سلمان جامعه عربستان را جامعه‌ای جوان توصیف کرد و گفت "من جوان هستم و 70 درصد شهروندان ما هم جوان هستند".

ولیعهد سعودی بار دیگر ادعا و اتهاماتی واهی علیه ایران مطرح کرد و انقلاب اسلامی ایران را به زعم خود باعث "هدر رفتن زندگی سعودی‌ها در چرخه 30 سال گذشته" دانست و مدعی شد: "ما نمی خواهیم زندگی خود را در این چرخه‌ای که در طول 30 سال گذشته به علت انقلاب (امام) خمینی (ره) که باعث افراط گرایی شد، تباه کنیم. می خواهیم به این دوره اکنون پایان دهیم. می خواهیم نظیر ملت عربستان از روزهای آتی بهره مند شویم و روی توسعه جامعه خود و خودمان به عنوان فرد و خانواده متمرکز شویم. همزمان می خواهیم از دین و آداب و رسوم خود پاسداری کنیم و ما به زندگی در دوره بعد از سال 1979 ادامه نخواهیم داد. آن دوران سپری شده است."

این نویسنده سعودی در همراهی با ولیعهد سعودی و تایید مواضع او نوشت: "آن دوران عملا سپری شده است و زمان به عقب باز نمی گردد بلکه به جلو می رود... ما با این رهبری جوان هرگز به آن دوران که مانعی در مسیر همه گام ها برای تغییرات و حرکت به سمت جهانی جدید بود، بازنخواهیم گشت".

 

خبرگزاری تسنیم

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها