بدافزار تازه macOS اطلاعات بانکی کاربران را هدف قرار داده است

بدافزار تازه macOS اطلاعات بانکی کاربران را هدف قرار داده است
يکشنبه 25 تير 1396 - 17:33

پژوهشگران حوزه امنیت اخیرا با نوعی بدافزار ویژه macOS به نام OSX Dok برخورد کرده اند که ظاهرا با ایجاد تغییراتی در سیستم عامل، تدابیر امنیتی اتخاذ شده در آنها را از میان می برد.

العالم - فضای مجازی

کارشناسان اعلام کرده اند که این بدافزار اخیرا اقدام به شبیه سازی وبسایت های بانکداری کرده تا از این طریق اطلاعات حساس دستگاه های آلوده را به سرقت ببرد.

این بدافزار که از روش فیشینگ و حملات «مرد میانی» برای نفوذ به داخل کامپیوترهای هدف استفاده می کرد چندی قبل توسط ESET شناسایی شد. در ابتدا OSX Dok صرفا کاربران را فریب می داد تا دسترسی به کلیدواژه هایشان را برای آن فراهم نمایند، اما از آن زمان دستخوش تغییرات زیادی شده و حالا حساب های بانکی قربانیانش را هدف گرفته است.

طبق اعلام موسسه امنیتی Checkpoint:

آنها به دنبال اطلاعات محرمانه بانکی  افراد هستند و برای این کار وبسایت متعلق به بانک های بزرگ را شبیه سازی می کنند. سایت های ساختگی نیز قربانی را تشویق می کنند تا اپلیکیشنی را روی دستگاه های موبایل خود نصب نماید و این مساله در ادامه می تواند به آلودگی بیشتر و درز اطلاعات از پلتفرم موبایلی منجر شود.

با این همه اپل همچنان به باطل کردن گواهینامه های مورد استفاده بدافزار مذکور برای دسترسی پیدا کردن به سیستم ها ادامه می دهد اما این اقدامات در ظاهر کمترین تاثیر را داشته اند.

محققان یادآور شده اند که گروه توسعه دهنده این بدافزار همچنان به دریافت گواهینامه های جدید ادامه می دهند و خرید گواهی های تضعیف شده توسط آنها به صورت روزانه اتفاق می افتد.

در حملات فیشینگ یک منبع موثق نظیر ایمیل بازتنظیم پسورد از سوی اپل یا بانک، شبیه سازی می شود. لینکی که درون این ایمیل ها قرار دارد کاربران را به وبسایت های تضعیف شده ای هدایت می کند که در آنها از قربانی درخواست می شود اطلاعات محرمانه اش را وارد نماید و در مرحله بعد از این اطلاعات برای دسترسی پیدا کردن به اکانت های کاربران استفاده می گردد.

البته شرکت هایی مانند گوگل، مایکروسافت و اپل تلاش هایی را برای مقابله با این حملات انجام داده اند، و برای نمونه بِرَد اشمیت از مایکروسافت خواستار ایجاد چیزی شبیه به کنوانسیون ژنو منتها در بخش دیجیتالی شده است. در نهایت اما امنیت سیستم های کامپیوتری در گرو کاربر است و اوست که انتخاب می کند روی لینک های آلوده کلیک نماید یا خیر.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها