عمار حکیم:

اصرار کردها منطقه را با سونامی تقسیم روبرو می کند

اصرار کردها منطقه را با سونامی تقسیم روبرو می کند
يکشنبه 25 تير 1396 - 18:52

رئیس ائتلاف ملی (التحالف الوطنی) عراق درباره سونامی تقسیم کشورهای منطقه هشدار داد.

العالم ـ عراق
عمار الحکیم رئیس ائتلاف ملی (التحالف الوطنی) عراق در سخنرانی خود در برابر جمعی از فرهیختگان عراقی گفت: سخن گفتن از خطراتی که عراق در آینده با آن مواجه خواهد شد و هشدار درباره آنها بر ضد شخص یا حزب و طایفه و قومی نیست بلکه بر اساس منافع کشور و از در دوستی بیان می شود.
وی از آمریکا و کشورهای همسایه عراق خواست بر اساس سازوکارهای مشخص و عملی، موضع خود در قبال وحدت عراق را بیان کنند و به سخن گفتن در این باره بسنده نکنند.
حکیم با بیان اینکه بغداد و اربیل حقوق و وظایفی دارند و  باید بر اساس عدالت و انصاف رفتار کرد، افزود: مناطق زیادی در عراق خواهان جدایی هستند که بصره و جنوب عراق در رأس آنها قرار دارد که این درخواستها و جاه طلبی ها باعث بروز سونامی تقسیم در منطقه خواهد شد.
وی ادامه داد: در قانون اساسی عراق سخنی از جدایی و استقلال کردستان به میان نیامده است ضمن آنکه هرچند تعیین سرنوشت، حق است اما کیفیت عملی شدن آن مهم است. عراقیها در سالهای 1917 و 2005 به اتحاد عراق رأی دادند و نباید در این مورد سیاست تحمیل واقعیت میدانی (اعلام یکجانبه جدایی و تحمیل آن) را به کار گرفت.
عمار حکیم تأکید کرد که مساحت اقلیم در مقایسه با سال 2003 دچار تغییر شده است و تا صددرصد افزایش یافته است و بخشهایی از اراضی عشایر عربی و ترکمانها در موصل و صلاح الدین و دیاله و کرکوک ضمیمه شدهاند و این در حالی است که حقوق این افراد (صاحبان اصلی اراضی) با گذشت زمان از بین نمیرود همانگونه که حق کردها بعد از آنکه نظام سابق، آنها را کوچ داد از بین نرفت.
حکیم در ادامه با اشاره به موضوع مبارزه با تروریسم گفت: در مرحله آینده، نیازمند مبارزه اطلاعاتی و امنیتی با تروریستها هستیم، ضمن آنکه اقدامات فرهنگی و جرمانگاری افراطیگری و طایفهگرایی امری لازم و ضروری است.

خبرگزاری صدا و سیما

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها